flaga RPTekst łatwy do czytania

Zintegrowany System Kwalifikacji

Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO) pod kątem uwzględnienia w niej zapisów o zielonych kompetencjach, które mają kluczowe znaczenie dla realizacji założeń zielonej transformacji oraz gospodarki obiegu zamkniętego. W poszczególnych rozdziałach można znaleźć informacje dotyczące istoty zielonych kompetencji, przebiegu prac nad aktualizacją ramy oraz sposób uwzględnienia zielonych kompetencji w tabeli kompetencji. Raport jest produktem KPO.
Głównym celem aktualizacji SRK GO było wprowadzenie umiejętności i zielonych kompetencji, które wspierają realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu, takich jak neutralność klimatyczna do 2050 r. oraz przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Te zmiany miały na celu dostosowanie kwalifikacji w sektorze gospodarki odpadami do wyzwań związanych z zieloną transformacją i zrównoważonym rozwojem.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse

Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy on aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWRiR) pod kątem uwzględnienia w niej zapisów o zielonych kompetencjach, które mają kluczowe znaczenie dla realizacji założeń zielonej transformacji oraz gospodarki obiegu zamkniętego. Głównym celem aktualizacji SRK GWŚRiR było wprowadzenie umiejętności i zielonych kompetencji, które wspierają realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu, takich jak neutralność klimatyczna do 2050 r. oraz przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym. W poszczególnych rozdziałach można znaleźć informacje dotyczące istoty zielonych kompetencji, przebiegu prac nad aktualizacją ramy oraz sposób uwzględnienia zielonych kompetencji w tabeli kompetencji. Raport jest produktem KPO.
Te zmiany miały na celu dostosowanie kwalifikacji w sektorze gospodarki wodno-ściekowej, rekultywacji i remediacji do wyzwań związanych z zieloną transformacją i zrównoważonym rozwojem.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse
Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788368313451

„Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Milena Maj, Karolina Messyasz, Agata Pałka, Marta Petelewicz, Maria Tulisow

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

W publikacji przedstawiono proces uczenia się języka polskiego przez migrantki z Ukrainy, które przybyły do Warszawy po wybuchu pełnoskalowej wojny. Problematyka nabywania kompetencji językowych przez dorosłych wpisuje się w obszar uczenia się przez całe życie. Jak wskazują wyniki badań w tym obszarze i doświadczenia związane z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, uczenie się przez całe życie jest istotnym elementem projektowania polityk publicznych w wielu obszarach życia społecznego. Uczenie się języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym to nie tylko nabywanie kompetencji językowych, które pozwalają im na odnalezienie się na rynku pracy. Na początku ich pobytu w Polsce to przede wszystkim szansa na pomoc w codziennym funkcjonowaniu, nawiązywanie pierwszych relacji, chwila wytchnienia od niepokoju o bliskich, którzy pozostali w ogarniętym wojną kraju. W publikacji przedstawiono cztery główne zagadnienia: Jakie znaczenie ma nauka języka? Kto i dlaczego podejmuje naukę języka? Kto organizuje i prowadzi kursy? Jak wygląda nauka w praktyce?
Na podstawie dokumentów oraz opinii ekspertek z Grecji, Szwecji oraz Turcji przeanalizowano, dlaczego nauka języka jest ważna. Opisano uwarunkowania, bariery kulturowe i motywacje osób uczestniczących w kursach językowych. Zaprezentowano różne instytucje oferujące naukę oraz wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele i nauczycielki. Zwrócono szczególną uwagę na niestandardowe formy wspierające uczenie się. Przedstawiono, w jaki sposób osoby uczące się języka polskiego podejmują decyzję o rozpoczęciu nauki i wybierają kurs, jakie jest ich doświadczenie z procesu uczenia się oraz jak go oceniają. Podsumowaniem raportu jest analiza czynników wspierających naukę języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym i stojących jej na przeszkodzie barier. Główne wnioski pomagają lepiej zrozumieć, jak pomagać tym osobom.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Językoznawstwo, Socjologia i społeczeństwo
20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy

Herman Cherniaiev, Leszek Dąbrowski, Maria Hofman, Robert Pater, Paweł Smoliński, Katarzyna Szwedor

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Raport prezentuje kulisy powstawania "Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy" i najważniejsze płynące z niej wnioski.
Prognoza jest ustalana w oparciu o dane Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego i ogłaszana przez Ministra Edukacji corocznie do 1 lutego, w drodze obwieszczenia. Stanowi syntetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju państwa i regionów. W celu jej opracowania wykorzystywane są wszelkie dostępne źródła danych ilościowych i jakościowych, co czyni badania wykonywane rokrocznie w ramach prognozy najbardziej szczegółowymi badaniami poświęconymi problemowi zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego.
Jest to alfabetyczne zestawienie zawodów, w których istnieje zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
Prognoza podzielona jest na dwie części – krajową i wojewódzką. Część krajowa przedstawia zawody o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu na rynku pracy. W części wojewódzkiej zawody podzielono na trzy grupy:
- o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu (obejmującą wszystkie zawody z listy krajowej oraz po jednym zawodzie będącym specjalizacją regionalną dla każdego województwa);
- o istotnym zapotrzebowaniu;
- o umiarkowanym zapotrzebowaniu na pracowników.

 Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse
20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg
ISBN: 9788366612747

Sectoral Qualifications Framework for Real Estate

Piotr Klatta, Andrzej Żurawski (Eds.)

Instytut Badań Edukacyjnych, 2020

The Sectoral Qualifications Framework for Real Estate (SQF RE) is a tool to support the professional development of business owners and employees in the broadly understood sector of real estate. The presented sectoral framework is designed to indicate qualifications at given levels present in the real estate sector, which will help streamline employment and training processes. SQF RE will also provide significant support to self-education activities, as it can be used by real estate business owners and employees to independently determine career paths and further professional development. The publication presents information on the project developing the Framework, including: the group of specialists working on SQF RE, a description of project implementation and methodology, the structure of the framework, recommendations on implementing and using SQF RE in Poland, as well as a glossary of terms used in the Integrated Qualifications System. The annex presents the most important part of SQF RE – the matrix of level descriptors, that is, the collected sets of learning outcomes describing the knowledge, skills and social competence required for a qualification at a given Framework level.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Inne
20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg
ISBN: 9788367385619

Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications

Dawid Dymkowski, Anna Araminowicz, Tomasz Bartnik, Łukasz Bis, Beata Dziwulska, Ewa Duda-Maciejewska, Dawid Dymkowski, Justyna Goraj, Paweł Kopacki, Wojciech Kowalczyk, Damian Kuznowicz, Grzegorz Krzemień, Karolina Misztal, Arkadiusz Olkowski, Marcin Olkowicz, Ewa Opach, Mateusz Panowicz, Mateusz Przywara, Anna Robotycka, Włodzimierz Schmidt, Tomasz Woźniak, Ewa Wolska-Rzewuska, Marta Zagożdżon

Instytut Badań Edukacyjnych, 2023

The Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications was developed by a team of experts and is a valuable resource for anyone who wants to effectively navigate the meanders of the marketing communications industry. The authors used in-depth analyses to give readers practical tips on better understanding the market and effectively navigating it. The publication serves as a specific guide to understanding the rules and laws governing this industry.
The publication presents information on the process and context of developing the Framework, its structure, instructions and recommendations on its use as well as a glossary of relevant terms. The last section presents framework itself – the set of competences in the sector divided into 6 levels of increasing complexity, categorized by knowledge, skills and social competence, and written with the use of learning outcomes.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: EN
  • Dziedzina: Zarządzanie i marketing
20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg
ISBN/ISSN: 9788368313444

Sectoral Qualifications Framework for Food Processing

Edyta Cieszkowska, Prof. Dominika Guzek, Andrzej Wojciechowicz, Dr. Urszula Augustyniak, Paweł Badowski, Mariola Chiczewska, Iwona Ciechan, Dr. Jacek Czarnecki, Dr. Andrzej Faliński, Dr. Andrzej Gantner, Dorota Gańko, Dr. Barbara Groele, Prof. Krystyna Gutkowska, Renata Józefowicz, Teresa Kowalska-Suchecka, Dr. Anna Mikołajewska-Olewnik, Marcin Paluszek, Piotr Romańczuk, Grażyna Rychter, Magdalena Słocińska, Izabela Tańska, Sebastian Tołwiński, Prof. Tadeusz Trziszka

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

The Sectoral Qualifications Framework for Food Processing (SQF FP) is a tool to support the competence development of employers and employees in the food processing sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF FP can be used in food processing companies to improve human resources processes and to help employees and persons interested in working in the industry determine their educational and career paths and further professional development. It can also be a useful tool for education and training institutions in preparing their curricula for this industry. It is referenced to the Polish Qualifications Framework, which in turn is referenced to the European Qualifications Framework, making it a reliable tool in assessing the competences of persons seeking employment in the industry across Europe.The publication presents information on the process of developing the Sectoral Qualifications Framework for Food Processing, describing the context of its development, how the work on the framework was organized and the methods used, its structure, instructions and recommendations on its use as well as a glossary of relevant terms. The last section presents the actual framework – the set of hierarchized competences in the sector, categorized by knowledge, skills and social competence, written in the language of learning outcomes.

pobierz publikację - plik PDF

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • Dziedzina: Inne

The Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity (SQF CYBER) is a tool to support the competence development of employers and employees in the cybersecurity sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF CYBER can be used in a wide variety of companies to improve human resources processes and to help employees and persons interested in working in this field in determining their educational and career paths and further professional development. It can also be a useful tool for education and training institutions in preparing their curricula in this area. Every sectoral qualifications framework is referenced to the Polish Qualifications Framework, which in turn is referenced to the European Qualifications Framework, making it a reliable tool in assessing the competences of persons seeking employment in this field across Europe.The publication presents information on the process of developing the Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity, describing the context of its development, how the work on the framework was organized and the methods used, its structure, instructions and recommendations on its use as well as a glossary of relevant terms. The last section presents the actual framework – the set of hierarchized competences in the sector, categorized by knowledge, skills and social competence, written in the language of learning outcomes.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Bezpieczeństwo i wojskowość, Edukacja i pedagogika
20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg
ISBN/ISSN: 9788367385626

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa

Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder

Instytut Badań Edukacyjnych, 2023

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Cyberbezpieczeństwa (SRK CYBER) to uporządkowany zestaw kompetencji specyficznych dla sektora cyberbezpieczeństwa.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Kompendium
  • Język: PL
  • Dziedzina: Bezpieczeństwo i wojskowość, Edukacja i pedagogika

The User’s Guide provides basic information about the Polish Qualifications Framework (PQF), its structure and the manner in which level descriptors are organised and presented. The publication contains guidelines to assist in understanding and interpreting individual descriptors. The specific characteristics of successive PQF levels are discussed and examples are provided of selected learning outcomes and qualifications for the individual levels. The guide is intended to support persons who are involved in determining the level of qualifications. It will also be useful in the work of describing the required learning outcomes of a qualification and in developing sectoral qualifications frameworks – frameworks especially written by and for particular sectors and industries, which are referenced to the PQF.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • WCAG - NIE
  • Dziedzina: Inne