flaga RPTekst łatwy do czytania

Zintegrowany System Kwalifikacji

Niniejsza publikacja omawia praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi w prowadzeniu procesu doradczego z wykorzystaniem Metody Bilansu Kompetencji (MBK). Adresowana jest do doradców, którzy pracują z osobami dorosłymi oraz z młodzieżą ostatnich klas szkoły podstawowej. Zamieszczono wiele przykładów zaczerpniętych z praktyki doradczej. Publikacja skierowana jest do osób, które chcą rozbudować swój warsztat pracy doradcy i rozwijać swoje umiejętności korzystania z Metody Bilansu Kompetencji, tak by proces, który prowadzą, był dobrym, ciekawym, wzmacniającym doświadczeniem dla klienta. Treści zawarte w opracowaniu mają charakter praktyczny, tak więc lektura publikacji powinna stanowić zachętę do praktykowania i wybierania takich metod, które będą użyteczne w danym procesie.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Psychologia
Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788368313581

Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi

Anna Martyniuk-Białecka, Agata Jasińska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Celem niniejszej ekspertyzy jest przedstawienie aktualnej sytuacji osób głuchych i słabosłyszących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem uczniów słabosłyszących i głuchych, ich funkcjonowania oraz możliwości w obszarze edukacji, planowania ścieżki rozwoju i zatrudnienia. Ekspertyza jest również odpowiedzią na dotychczasowy brak wystarczającego dostępu do materiałów z zakresu obszaru doradztwa zawodowego i wsparcia rozwoju osobistego, które mogłyby stymulować rozwój tej grupy oraz stwarzać możliwość wzięcia udziału w procesie doradczym dostosowanym do specyficznych trudności i wyzwań związanych z funkcjonowaniem i komunikacją, dla tej grupy charakterystycznych. Ekspertyza obejmuje zbadanie i przedstawienie rekomendacji dotyczących dostosowania i adaptacji Metody Bilansu Kompetencji (MBK) do potrzeb uczniów głuchych i słabosłyszących. Uwzględnia opracowanie narzędzi dostępnych w polskim języku migowym, co stanowi jedną z pierwszych takich prób dostosowań w Polsce. Ekspertyza umożliwia zapewnienie równych szans w procesie określania, identyfikowania oraz rozwijania kompetencji uczniów z niepełnosprawnością słuchu. Obejmuje również kwestie związane z budowaniem relacji, komunikacją oraz integracją środowiska szkolnego i doradczego.

  Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Psychologia

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją, która zawiera opis oraz wskazówki praktyczne dotyczące funkcjonowania podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ-otów). W materiale zaprezentowano podstawy prawne i założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, założenia i organizację zewnętrznego systemu zapewniania jakości walidacji oraz certyfikowania kwalifikacji rynkowych w ZSK; problemy obecnego modelu zewnętrznego zapewniania jakości i potencjalnych
rozwiązaniach tych problemów. W publikacji znalazł się również opis oraz narzędzia do wykorzystania w procesie zewnętrznego zapewniania jakości.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse
Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788367385244

Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”

Marta Petelewicz, Julita Pieńkosz, Katarzyna Piotrowska, Karol Sobestjański, Joanna Stankowska

Instytut Badań Edukacyjnych, 2023

Uczenie się osób dorosłych jest zjawiskiem wielowymiarowym, a jego uwarunkowania mogą być analizowane w różnych perspektywach: makro-, mezo- i mikrostrukturalnej. Patrząc na czynniki systemowe, możemy rozpatrywać zagadnienia związane z legislacją czy sposobem problematyzowania uczenia się w dokumentach o charakterze strategicznym.Uwarunkowania na poziomie pośrednim – regionalnym – czy lokalnym związane są między innymi z funkcjonowaniem instytucji realizujących oraz pośredniczących w działaniach edukacyjnych, ale także z dostępnością i dopasowaniem oferty. Analizując poziom indywidualny, dotykamy różnych aspektów uczestnictwa, problematyki czynników sprzyjających czy ograniczających udział w uczeniu się w dorosłości.Badanie „Uczenie się dorosłych Polaków” podejmuje problematykę tego zjawiska z perspektywy mikrostrukturalnej. Jego głównym celem była pogłębiona, wielowymiarowa diagnoza uczenia się podejmowanego przez dorosłych Polaków oraz jego uwarunkowań. Niniejszy raport przedstawia główne wyniki zrealizowanego projektu.Na podstawie danych podjęto próbę odpowiedzi na pytania dotyczące różnych aspektów zjawiska, między innymi: jak często i w jaki sposób uczą się dorośli? Jakie cechy społeczno-demograficzne sprzyjają uczestnictwu w uczeniu się? Kto i dlaczego nie podejmuje aktywności edukacyjnych? Jakie jest nastawienie Polaków do uczenia się? Co sprzyja pozytywnemu nastawieniu do uczestnictwa w działaniach edukacyjnych? W jaki sposób uczestnictwo i nastawienie do uczenia się uwarunkowane są doświadczeniami z przeszłości – postawą rodziców, aktywnością w dzieciństwie, wspomnieniami ze szkoły? W jaki sposób szeroko rozumiana sytuacja zawodowa wpływa na uczenie się w dorosłości?

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse

Edukacja osób dorosłych jest tematem, któremu nadaje się duże znaczenie, zwłaszcza w obszarze kształtowania polityk publicznych, w tym polityki na rzecz spójności społecznej, rozwijania kapitału społecznego i ludzkiego. Jest to też element koncepcji uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning), w której podkreśla się, że samo uczenie się jest procesem indywidualnego rozwoju odbywającego się na wszystkich etapach życia – od nauki we wczesnym dzieciństwie do uczenia się na emeryturze.Niniejsza publikacja obejmuje wyniki analizy zapisów zawartych we wnioskach o włączenie kwalifikacji rynkowych zgłoszonych do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w latach 2016–2022. Koncentruje się ona przede wszystkim na uchwyceniu sposobu, w jaki zapisy zamieszczone we wnioskach zgłoszonych do systemu wychodzą naprzeciw potrzebom uczących się osób dorosłych, dając im możliwość identyfikacji i potwierdzenia uzyskanych kompetencji. Perspektywa mikrostrukturalna jest tutaj szczególnie ważna, zwłaszcza, że bywa ona często pomijana, gdy chodzi o kwestie kompleksowe, działania systemów czy subsystemów społecznych, w szczególności zaś wówczas, gdy mowa o gospodarce i jej konkurencyjności.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Analiza
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności jest kolejną ramą kwalifikacji, opracowaną tym razem dla sektora przetwórstwa żywności. Impulsem do powstania ramy – podobnie jak w przypadku poprzednich – było niedopasowanie edukacji branżowej do potrzeb rynku pracy oraz dynamicznych zmian zachodzących w obrębie samej branży.Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności może być narzędziem wspierającym odczytywanie kompetencji i kwalifikacji pracowników w firmach/podmiotach produkujących żywność, niezależnie od ich wielkości czy stosowanych technologii. Przyczyni się też do możliwości porównywania kwalifikacji, samokształcenia i planowania rozwoju w tym ważnym dla całego społeczeństwa sektorze gospodarki.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Zebrane w publikacji informacje i doświadczenia autorów mają na celu przybliżenie osobom projektującym walidację praktycznej strony metody weryfikacji efektów uczenia się, jaką jest analiza dowodów i deklaracji.Z jednej strony jest to metoda od dawna obecna w wielu procesach oceny, np. dorobku, doświadczeń, umiejętności, kompetencji, z drugiej znajduje nowe zastosowanie w ujęciu założeń Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, w szczególności w odniesieniu do możliwości nadawania kwalifikacji wolnorynkowych.
W opracowaniu nie tylko podsumowano doświadczenia zdobyte podczas pilotażowych walidacji, lecz także podzielono się wiedzą dotyczącą psychologicznych aspektów towarzyszących ocenianiu, projektowania narzędzi oceny, wspierania rozwoju osób i towarzyszenia im na drodze odkrywania i zdobywania nowych kompetencji.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Od 2024 roku, zgodnie z nowelizacją Ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy pełni nową, ważną funkcję – podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Oznacza to, że IBE PIB został ustawowo zobowiązany do wspierania jakości walidacji i certyfikowania kwalifikacji sektorowych nadawanych przez branżowe centra umiejętności.W odpowiedzi na te zmiany powstała ekspertyza, która ma stanowić merytoryczne wsparcie dla IBE PIB, a także być punktem wyjścia do przyjęcia modelu prac w roli podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Dokument został podzielony na trzy główne części: typologię działań w obszarze zewnętrznego zapewniania jakości, cztery zagraniczne studia przypadku oraz rekomendacje dla IBE PIB jako nowo powołanego podmiotu pełniącego tę funkcję. Przeanalizowano rozwiązania przyjęte w Australii, Niemczech, stanie Nowy Jork (USA) oraz w Anglii, co pozwala spojrzeć na zagadnienie z szerokiej, międzynarodowej perspektywy. Ekspertyza wskazuje możliwe kierunki rozwoju zewnętrznego zapewniania jakości kwalifikacji w ZSK – tworząc przestrzeń do budowania standardów opartych na wiedzy, doświadczeniu i dialogu, jest również ważnym wkładem we wzmacnianiu wiarygodności i przejrzystości ZSK.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika
Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788368313437
Numer DOI: 10.24131/9788368313437

Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Monika Zakrzewska, Marzena Bałtowska-Jucha

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Ekspertyza ma na celu omówienie kluczowych kwestii z punktu widzenia zwiększenia funkcjonalności Metody Bilansu Kompetencji.
Pierwsza część ekspertyzy omawia założenia uniwersalnego projektowania w odniesieniu do produktów i usług, w tym w szczególności w obszarze edukacji. W drugiej części ekspertyzy zawarto opis biopsychospołecznego modelu funkcjonowania i niepełnosprawności oraz wskazano różnice występujące w odniesieniu do modelu medycznego. Czytelnik dowie się, na jakie aspekty funkcjonowania dzieci i młodzieży, opisane w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, warto zwracać uwagę w trakcie pracy Metodą Bilansu Kompetencji. Trzecia część ekspertyzy zawiera praktyczne wskazówki dla doradców zawodowych do wykorzystania na każdym etapie procesu prowadzonego Metodą Bilansu Kompetencji. W ostatniej części ekspertyzy przedstawiono syntetyczne podsumowanie wraz z rekomendacjami dla rozwoju Metody Bilansu Kompetencji.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika
Okładka raportu

Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny

Zespół ZSK

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Zadania i obowiązki instytucji certyfikującej – wprowadzenie. Planowanie i prowadzenie walidacji. Kadra instytucji certyfikującej. Certyfikowanie. Strona internetowa IC. Wewnętrzne i zewnętrzne zapewnianie jakości walidacji i certyfikowania. Obowiązki sprawozdawcze. E-raporty ZRK. Opłaty

Zobacz publikację

Załączniki

 1. Materiał IBE-PIB propozycja układu strony informującej o walidacji

 2. Scenariusz walidacji (wzór).docx

 3. Matryca walidacji (wzór).docx

 4a. Przykładowy arkusz oceny testu.docx

 4b. Przykładowy arkusz obserwacji.docx

 5a. Przykładowy protokół z decyzją walidacyjną.docx

 5b. Przykładowy protokół techniczny.docx

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: PL
  • Dziedzina: Inne