Tożsamość narodowa w opinii uczniów klas I–III szkół podstawowych. Raport z badań empirycznych jest wynikiem gruntownych badań empirycznych przy zastosowaniu techniki kwestionariusza ankiety, przeprowadzonych w celu zrozumienia i analizy poczucia tożsamości narodowej wśród najmłodszych uczniów.
Raport stanowi bazę informacyjną na temat wiedzy uczniów z klas I–III m.in. na temat symboli i świąt narodowych. Dodatkowo może być ważnym wkładem w zrozumienie tożsamości narodowej interpretowanej przez dzieci, co może budować potencjał do wpływania na przyszłe strategie edukacyjne i społeczne. Wyniki przedstawionych badań mogą być użyteczne dla wszystkich zainteresowanych stron i przyczynić się do tworzenia bardziej inkluzywnej i zrozumiałej edukacji na poziomie wczesnoszkolnym.
Kształtowanie tożsamości narodowej uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Raport z badań empirycznych
Celem raportu było zbadanie, w jaki sposób szkoły w Polsce kształtują tożsamość narodową u starszych uczniów szkół podstawowych (uczących się w klasach IV–VI). Zawarte są w nim analizy programów nauczania oraz metod dydaktycznych. Opisana została również rola nauczycieli i rodziców w procesie budowania tożsamości narodowej. W publikacji pokazano także dobre praktyki w tym zakresie oraz wskazano rekomendowane działania, które mogą pomóc nauczycielom w realizacji tych zadań.
Raport powstał w ramach projektu "Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej".
Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej. Raport z badań fokusowych wśród nauczycieli
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej. Raport z badań fokusowych wśród nauczycieli to bardzo ciekawa publikacjach prezentująca wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli w kontekście kształtowania postaw wobec tożsamości narodowych wśród uczniów.
Dzięki zróżnicowanej próbie badawczej autorzy uchwycili zarówno wspólne trendy, jak i specyficzne dla danego regionu różnice w percepcji młodzieży przez nauczycieli. W ten sposób uzyskane wyniki mogą stanowić wartościowe źródło informacji, które może przyczynić się do lepszego zrozumienia dynamiki i potrzeb współczesnej młodzieży w kontekście edukacyjnym. Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa w edukacji szkolnej w opiniach dyrektorów szkół. Raport z badań jakościowych
Tożsamość narodowa w edukacji szkolnej w opiniach dyrektorów szkół. Raport z badań jakościowych przedstawia wyniki badania opinii dyrektorów szkół w zakresie ich zaangażowania w budowanie tożsamości narodowej wśród uczniów. Oprócz szczegółowych wyników badania, raport zawiera wnioski badawcze oraz rekomendacje dotyczące dydaktyki w zakresie skuteczności prowadzenia edukacji narodowej w szkołach. Pobierz (plik PDF)
Spektrum postaw dyrektorów szkół wobec kształtowania tożsamości narodowej w szkołach
Raport Spektrum postaw dyrektorów szkół wobec kształtowania tożsamości narodowej w szkołach przedstawia kolejne wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej, tym razem dotyczące postaw dyrektorów wobec tej tematyki. W raporcie znajdziemy założenia metodologiczne, opinie dyrektorów szkół na temat polskości oraz kształtowania wśród uczniów tożsamości narodowej poprzez nauczanie szkolne, a także opinie dyrektorów na temat nauczycieli.
W posumowaniu znalazły się wnioski i rekomendacje dotyczące kształtowania u uczniów tożsamości narodowej w nauczaniu szkolnym. Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Raport z badań ilościowych
Raport Tożsamość narodowa uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych stanowi wynik gruntownych badań empirycznych – przy zastosowaniu techniki kwestionariusza ankiety – przeprowadzonych w celu zrozumienia i analizy poczucia tożsamości narodowej uczniów.
Ma na celu dostarczenie informacji na temat obecnej sytuacji oraz zidentyfikowanie potencjalnych obszarów do dalszych badań i rozwoju. Może pomóc w opracowywaniu strategii edukacyjnych, które promują pozytywne poczucie tożsamości narodowej i szanują różnorodność kulturową. Raport stanowi bazę informacyjną na temat wiedzy uczniów na poruszany temat i jest ważnym wkładem w zrozumienie tożsamości narodowej. Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa w opinii uczniów klas I–III szkół podstawowych. Raport z badań empirycznych
Tożsamość narodowa w opinii uczniów klas I–III szkół podstawowych. Raport z badań empirycznych jest wynikiem gruntownych badań empirycznych przy zastosowaniu techniki kwestionariusza ankiety, przeprowadzonych w celu zrozumienia i analizy poczucia tożsamości narodowej wśród najmłodszych uczniów. Raport stanowi bazę informacyjną na temat wiedzy uczniów z klas I–III m.in. na temat symboli i świąt narodowych. Dodatkowo może być ważnym wkładem w zrozumienie tożsamości narodowej interpretowanej przez dzieci, co może budować potencjał do wpływania na przyszłe strategie edukacyjne i społeczne. Wyniki przedstawionych badań mogą być użyteczne dla wszystkich zainteresowanych stron i przyczynić się do tworzenia bardziej inkluzywnej i zrozumiałej edukacji na poziomie wczesnoszkolnym.
Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa w opinii nauczycieli. Raport z badań ilościowych
Raport pt. Tożsamość narodowa w opinii nauczycieli. Raport z badań ilościowych powstał na podstawie gruntownych badań empirycznych przy zastosowaniu techniki kwestionariusza ankiety, przeprowadzonych w celu zrozumienia i analizy poczucia tożsamości narodowej nauczycieli. Ma na celu dostarczenie informacji na temat obecnej sytuacji, a także zidentyfikowanie potencjalnych obszarów do dalszych badań i rozwoju. W szczególności może pomoc w opracowywaniu takich planów działań edukacyjnych, które promują pozytywne poczucie tożsamości narodowej i szanują różnorodność kulturową. Ponadto może on dostarczyć wnikliwych informacji i danych, które mogą pomoc nauczycielom, edukatorom, rodzicom i decydentom w zrozumieniu tego ważnego aspektu rozwoju dziecka.
Pobierz (plik PDF)
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej. Przegląd literatury
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej. Przegląd literatury autorstwa Roberta Zielińskiego, przy współpracy Ziemowita Sochy i Dariusza Tułowieckiego, to pierwszy z cyklu raportów na temat tożsamości narodowej w procesie edukacji szkolnej. Prezentuje współczesne podejścia teoretyczne do zagadnień tożsamości, w tym tożsamości narodowej, w polskim systemie oświaty w oparciu o analizy podstaw programowych.
Pierwsza część raportu jest przeglądem literatury i prezentuje zainteresowania nauk społecznych tożsamością. Druga część, badawcza, jest efektem analiz podstaw programowych z lat 1999–2022 w odniesieniu do tożsamości narodowej.
Badanie tożsamości narodowej jest nie tylko interesujące poznawczo, ale też deficytowe i sporne poznawczo – ze względu na różnorodność paradygmatów i podejść światopoglądowych. Czytelnik ma okazję poznać współczesne rozumienie tego pojęcia oraz zakładane przez polski system oświaty drogi wspomagania uczniów w definiowaniu siebie w perspektywie przynależności narodowej.
Pobierz (plik PDF)