No article in the selected categories

Streszczenie

Rozwój technologiczny spowodował wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań do procesu szkoleniowego w wielu branżach przemysłowych. Przykładem może być zastosowanie metody wirtualnej rzeczywistości (VR) w podnoszeniu kompetencji i umiejętności pracowników. Przegląd literatury wskazuje, że dzięki temu można uniknąć narażenia pracowników na niebezpieczeństwo oraz obniżyć koszty procesu szkoleniowego, jednakże narzędzie wymaga odpowiedniego dopracowania oraz szczegółowych badań. W niniejszym badaniu poddano weryfikacji skuteczność zastosowania VR w szkoleniach wysokościowych. W eksperymencie porównano efekty trzech różnych wersji szkoleniowych: a) przeprowadzonej w realnych warunkach szkoleniowych, b) standardowej VR odwzorowującej realne warunki, c) edukacyjnej VR, która poza odwzorowaniem warunków posiadała wsparcie wirtualnego mentora. Badanie przeprowadzono na próbie 739 osób (94,7% mężczyzn). Efekty szkolenia weryfikowano na podstawie egzaminu praktycznego, porównując jego wyniki po każdej wersji szkolenia. Statystyczna analiza danych testem Kruskala-Wallisa wykazała brak różnic pomiędzy wersją realną a standardową VR oraz istotne różnice pomiędzy wersją edukacyjną VR i realną. Uzyskane wyniki dają podstawy do zastosowania edukacyjnej wersji VR jako skutecznego narzędzia podnoszenia kompetencji w wymagających pod względem ekonomicznym oraz technicznym warunkach szkoleniowych. W celu wypracowania odpowiednich rozwiązań niezbędne są dalsze badania nad zastosowaniem tej metody.

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240105

 

The effectiveness of VR-based teaching in high-altitude training

Abstract  


Technological advancement has led to the integration of modern solutions into the training process across various industrial sectors. An example of this is the application of virtual reality (VR) in enhancing the competencies and skills of employees. A literature review indicates that the use of this method can mitigate the exposure of workers to hazards and reduce the costs associated with the training process; however, it requires refinement and detailed research. Our study aimed to verify the effectiveness of VR application in high-altitude training. The experiment compared the effects of three different training versions: a) conducted in real training conditions, b) standard VR replicating real conditions, c) educational VR with virtual mentor support in addition to replicating conditions. The study involved a sample of 739 individuals (94.7% male). Training effects were assessed based on a practical exam, comparing its results after each training version. Statistical analysis using the Kruskal-Wallis test revealed no differences between the real and standard VR versions, but significant differences ©Instytut Badań Edukacyjnych 2 Skuteczność zastosowania wirtualnej rzeczywistości (VR) w szkoleniach wysokościowych between the educational VR and real version. The obtained results provide a basis for the application of educational VR as an effective tool for enhancing competencies in economically and technically demanding training conditions. Further research on the application of this method is necessary to develop appropriate solutions.

 

Abstract  


The aim of the presented research is a theoretical-empirical analysis of issues concerning selected aspects of the implementation of religion lessons in Polish secondary schools. The achievement of the theoretical goal was based on an analysis of the literature on the subject, mainly in the field of general didactics and the didactics of religion. The empirical goal was to learn about the opinions of secondary school students on the methods of education, forms of student activity and didactic means used during religion lessons in Polish schools. The research used the method of the diagnostic survey and the technique of the questionnaire. The study involved 1670 secondary school students from all over Poland. In accordance with the research assumptions, a minimum of 100 persons were surveyed in each province. The survey shows that students are quite positive about the implementation of religion lessons in Poland. They emphasise that the predominant teaching method is transmission, the valued form of pupils’ activity is collective work. Films and multimedia presentations were among the didactic means indicated as important by the respondents. They also stressed the importance of religion textbooks, indicating their strengths and weaknesses. The article ends with conclusions from the research and recommendations for further pedagogical work.

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240104

Opinie młodzieży na temat metodyki nauczania religii w Polsce

Streszczenie

Celem prezentowanych badań naukowych jest teoretyczno-empiryczna analiza zagadnień dotyczących wybranych aspektów realizacji lekcji religii w polskich szkołach ponadpodstawowych. Osiągnięcie celu teoretycznego oparto na analizie literatury przedmiotu, głównie z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki religii. Celem empirycznym było poznanie opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat metod kształcenia, form aktywności uczniów oraz środków dydaktycznych stosowanych podczas lekcji religii w polskich szkołach. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. W badaniu wzięło udział 1670 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zgodnie z założeniami badawczymi, w każdym województwie badaniami objęto minimum 100 osób. Z przeprowadzonych badań wynika, że uczniowie dość pozytywnie oceniają realizację lekcji religii w Polsce. Wskazują, że wśród metod kształcenia dominują metody podające, natomiast cenioną formą aktywności uczniów jest praca zbiorowa. Wśród istotnych dla badanych środków dydaktycznych znalazły się filmy i prezentacje multimedialne. Respondenci podkreślili również znaczenie podręczników do religii wskazując ich mocne i słabe strony. Artykuł wieńczą wnioski wynikające z badań oraz rekomendacje do dalszej pracy pedagogicznej.

Abstract  


My research is based on a contextual, social constructionist approach. Its aim is to answer whether and how parliamentary discussions affect the solutions adopted by individual states in the field of drug policy. In addition, I am looking for common elements in the narratives of politicians, as well as an answer to whether and under what circumstances it would be possible for them to develop a common position. I will present a comparison of the Polish and British discourses. In my research, I used the narrative method to analyse parliamentary discussions on current drug laws in the given countries. The method contains three steps: reconstruction of the narrative structure, categorization of the narratives, and their comparison to broader ideological and philosophical views. The analysed discourses vastly differ from each other. The discussions held by British parliamentarians are dominated by narratives based on references to facts and scientific knowledge. Polish parliamentarians, on the other hand, referred mainly to emotions in their narratives. Moreover, British parliamentarians seem to be speaking on their own behalf while Polish parliamentarians directly present the position of their party. Polish parliamentarians also often refer to the policies pursued in other countries and present them as role models. British parliamentarians refer only to American solutions, at the same time assessing them negatively. A division into materialistic and postmaterialistic values seems to explain the differences in the approach to drug policy. Politicians who favour prohibition choose materialistic values and liberalization is often supported by politicians with postmaterialistic values.

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240103

Brytyjski i polski dyskurs parlamentarny na temat polityki narkotykowej

Streszczenie

British and Polish parliamentary discourse on drug policyBadania zostały oparte na kontekstowej odmianie konstrukcjonizmu społecznego. Ich celem jest odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób dyskusje parlamentarne wpływają na rozwiązania przyjmowane przez poszczególne państwa w zakresie polityki narkotykowej. Ponadto poszukuję elementów wspólnych występujących w narracjach polityków oraz odpowiedzi na pytanie, czy i w jakich okolicznościach byłoby możliwe wypracowanie przez nich wspólnego stanowiska. Przedstawię porównanie polskich i brytyjskich debat. W moich badaniach wykorzystałam metodę narracyjną do analizy dyskusji parlamentarnych na temat obowiązujących ustaw narkotykowych w obu krajach. Metoda składa się z trzech etapów: rekonstrukcji struktury narracyjnej, kategoryzacji narracji oraz wpisania ich w szersze ramy światopoglądowe i ideologiczne. Analizowane dyskursy znacznie się od siebie różnią. Dyskusje prowadzone przez brytyjskich parlamentarzystów są zdominowane przez narracje nawiązujące do faktów i wiedzy naukowej. Polscy parlamentarzyści z kolei odwołują się głównie do emocji. Ponadto brytyjscy parlamentarzyści wydają się mówić we własnym imieniu, podczas gdy polscy bezpośrednio przedstawiają stanowisko swojej partii. Często podpierają się także polityką prowadzoną w innych krajach, uważając je za wzorce do naśladowania. Brytyjscy parlamentarzyści nawiązują jedynie do rozwiązań amerykańskich, jednocześnie oceniając je negatywnie. Podział na wartości materialistyczne i postmaterialistyczne wydaje się najlepiej wyjaśniać różnice w podejściu do polityki narkotykowej. Zwolennicy prohibicji częściej odwołują się do tych pierwszych, a liberalizacji do tych drugich.

Abstract  


Mathematics exam results play a critical role in shaping students’ future educational pathways. Understanding the factors that negatively impact math achievement and attitudes towards mathematics, particularly in the context of general anxiety, has become increasingly important, especially during the COVID-19 pandemic and the shift to remote education. This study aimed to explore the mechanisms through which general anxiety influences math achievement, specifically in the context of high-stakes qualifying exams, among Polish adolescents. Analysing data from a unique sub-sample of panel participants (N=110), we found that math achievement in this group was directly influenced only by math anxiety, while general anxiety affected math achievement indirectly through its impact on math anxiety. We recommend addressing not only the overall exam-related anxiety but also the specific fear of mathematics to help reduce math anxiety among youth.

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240102

Obawy związane z egzaminami z matematyki w czasie pandemii COVID-19

Streszczenie

Osiągnięcia matematyczne determinują dalsze wybory edukacyjne. Istnieje potrzeba lepszego zrozumienia czynników, jakie wpływają na obniżenie osiągnięć i postaw wobec matematyki w połączeniu z lękiem ogólnym, zwłaszcza w czasach pandemii COVID-19 i edukacji online. Celem badania było ustalenie mechanizmów, poprzez które lęk ogólny wpływa na osiągnięcia matematyczne (egzamin maturalny z matematyki) wśród polskich młodych dorosłych. Korzystając z unikalnej podpróby młodych dorosłych (N = 110), stwierdziliśmy, że osiągnięcia matematyczne w tej grupie zależą bezpośrednio tylko od lęku przed matematyką, podczas gdy lęk ogólny wpływa na osiągnięcia w tym zakresie pośrednio poprzez lęk przed matematyką. Zaleca się zmniejszenie lęku przed matematyką wśród młodzieży, a nie wyłącznie skupienie się na dobrym zdaniu całego egzaminu.

Streszczenie

W artykule przeanalizowano wpływ powszechności edukacji na produkt krajowy brutto (PKB). W badaniu wykorzystano  dane dotyczące średniej liczby lat nauki oraz PKB per capita i PKB według parytetu siły nabywczej (PKB PPP) per capita. Analiza obejmowała dane pięcioletnie zebrane dla 121 krajów w okresie 1960-2015. Wyniki potwierdziły pozytywny wpływ  średniej liczby lat nauki na wzrost PKB per capita oraz PKB PPP per capita. Dodatkowo przedstawiono wybrane dane doty czące zmian poziomu wykształcenia w Polsce oraz w innych krajach na świecie. 

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240101

The Impact of Education Prevalence on GDP: An Analysis of Data from 121 Countries, 1960-2015 

Abstract  

The article analyzes the impact of the prevalence of education on Gross Domestic Product (GDP). The study used data  on the average number of years of schooling, as well as GDP per capita and GDP in purchasing power parity (GDP PPP)  per capita. The analysis included five-year interval data collected for 121 countries over the period of 1960-2015. The  results confirmed the positive impact of the average number of years of schooling on the growth of GDP per capita and  GDP PPP per capita. Additionally, selected data on changes in education levels in Poland and other countries worldwide  are presented. 

Aktualny numer kwartalnika EDUKACJA

Edukacja 01 2023 okladka

Metoda ABR w badaniu opinii studentów na temat przestrzeni twórczej na uczelni – przedstawienie projektu badawczego

  • Magdalena Sasin, Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek, Monika Modrzejewska-Świgulska