Seminarium metodyczno-naukowe, zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego odbyło się 25 września w gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
Podczas wystąpienia inaugurującego seminarium, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej, Elżbieta Neroj scharakteryzowała prowadzone przez MEN prace w zakresie zwiększania dostępności procesu nauczania – uczenia się. Podkreśliła istotę przejścia od modelu medycznego w postrzeganiu niepełnosprawności uczniów i uczennic do modelu biopsychospołecznego oraz omówiła działania wspomagające prace nauczycieli w tym obszarze.
O różnorodności jako zasobie edukacji przekonywał dr Tomasz Knopik, który poprzez odwołanie do wyników badań z zakresu psychologii edukacyjnej, zidentyfikował cztery główne walory uczenia się w środowisku zróżnicowanym: potencjał kreatogenny, rozwój samowiedzy, orientacja prospołeczna oraz stymulacja poznawcza.
Wyzwania stojące przed dyrekcją jednostek oświatowych w zakresie planowania i organizacji edukacji włączającej – to główny temat wystąpienia ekspertek IBE Jolanty Aleksandry Rodzewicz i Ewy Nosowicz. W odpowiedzi na te wyzwania, liderka projektu i kierownik Zespołu Dostępności Edukacji w IBE Katarzyna Mykowska, opisała kluczowe instrumenty wsparcia realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych na rzecz wzmocnienia efektywności pracy nauczycieli ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi.
Ostatnim punktem wydarzenia był panel dyskusyjny, w którym uczestnicy zaprezentowali główne działania w obszarze dostępności edukacji, podejmowane przez nich i organizacje, które reprezentują. W ramach krótkiego wprowadzenia do dyskusji przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Adam Krawiec i Marcin Fuchs omówili realizowane i zaplanowane do realizacji programy z zakresu edukacji włączającej, finansowane ze środków europejskich. Podczas panelu Iwona Tanewska, naczelnik Wydziału Edukacji Miasta Gdynia, opowiedziała o badaniach prowadzonych przez miasto w celu opracowania strategii rozwoju edukacji, w tym edukacji włączającej. Znaczenie efektywnej współpracy z rodzicami we wspieraniu rozwoju uczniów i uczennic ze szczególnymi potrzebami, było głównym tematem wystąpienia Reginy Osiki, dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sopocie. Ewelina Lulińska, dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Wejherowie, scharakteryzowała rolę szkół specjalnych w rozwijaniu edukacji włączającej, zaś Tomasz Grybek poruszył temat roli rodziców w kreowaniu regionalnej polityki proinkluzywnej.
W ramach podsumowania seminarium prelegenci podkreślili, że edukacja włączająca to ciągły proces poszerzania dostępności procesu uczenia się, którego kluczowym komponentem jest współpraca międzysektorowa.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” finansowanego z programu FERS.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie