Konferencja "“Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” inaugurująca projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych pn. “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” odbyła się 28 lutego 2024 r.
Dzięki wydarzeniu udało się rozpocząć interdyscyplinarną debatę o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, a także sformułować pomysły na działania, jakie trzeba podjąć, by zaadresować problemy, z jakimi borykają się młodzi ludzie.
Projekty dotyczące zdrowia psychicznego są obecnie niezwykle ważne, mają one łączyć doświadczenia, abyśmy wspólnie działali na rzecz dobrostanu dzieci i młodzieży
Przemówienia na otwarcie konferencji oprócz dyrektora Jakubowskiego wygłosili także: Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN, Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów, Mark Brzezinski, JE Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz dr Rashed Mustafa Sarwar, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania Kryzysowego w Polsce.
Działania na rzecz wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży omawiali:
Izabela Ziętka, Podsekretarz stanu w MEN, dr hab. Marcin Wiącek, prof. UW, Rzecznik Praw Obywatelskich, Marta Golbik, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Posłanka na Sejm RP, Jan Gawroński, społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka, Dominik Kuc, Fundacja Grow Space, dr n. med. Aleksandra Lewandowska, Konsultant Krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.
Diagnozę stanu edukacji w Polsce z uwzględnieniem dobrostanu dzieci i młodzieży przedstawił dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. Dr Gajderowicz oparł się na wynikach badań PISA 2022 i PIRLS 2021, wskazując, że pewne aspekty polskiej edukacji wymagają pilnej interwencji na różnych poziomach. W odniesieniu do omawianych badań podkreślił, że elementy, jak np. poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, ich poczucie przynależności czy poziom zadowolenia nauczycieli mają ogromny wpływ na dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży.
Zainaugurowany podczas konferencji projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” przybliżyli Katarzyna Mykowska, liderka projektu oraz dr Tomasz Knopik, kierownik naukowy projektu.
Po części plenarnej rozpoczęły się prace w grupach warsztatowych. Wspomniane grupy składały się z przedstawicieli różnych środowisk, także przedstawicieli młodego pokolenia.
Niektóre z postulatów wypracowanych podczas prac warsztatowych:
- Przywrócenie prestiżu zawodu psychologa szkolnego jako zawodu zaufania publicznego
- Kampanie społeczne normalizujące wizyty u specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego
- Przeciwdziałanie stygmatyzacji osób zmagających się z problemami ze zdrowiem psychicznym
- Budowanie świadomości, kompetencji i odpowiedzialności za własne zdrowie psychiczne
- Rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów
- Tworzenie społeczności szkolnej przy zwrócenie uwagi na poczucie wspólnoty i przynależności w celu zadbania o dobre relacje w szkole
- Wykorzystanie potencjału wsparcia rówieśniczego
- Wsparcie dla nauczycieli specjalistów w kontekście zapewnienia im zaplecza metodologicznego i praktycznych wskazówek, jak postępować z uczniem w kryzysie
Na zakończenie konferencji głos zabrali: Barbara Nowacka, Minister Edukacji, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Wojciech Konieczny, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, którzy zainaugurowali międzyresortową współpracę na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Zachęcamy do obejrzenia transmisji z konferencji, dostępnej na naszym kanale Youtube:
- Transmisja w wersji podstawowej
- Transmisja z tłumaczeniem na polski język migowy
- Transmisja w wersji z napisami na żywo
Projekt "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży" współfinansowany jest w ramach programu FERS, a jego głównym celem jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań na rzecz zwiększenia dostępności procesu nauczania-uczenia się dla każdego ucznia.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie