flaga RPTekst łatwy do czytania

Publikacje

Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki

Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki

Zebrane w publikacji informacje i doświadczenia autorów mają na celu przybliżenie osobom projektującym walidację praktycznej strony metody weryfikacji efektów uczenia się, jaką jest analiza dowodów i deklaracji.Z jednej strony jest to metoda od dawna obecna w wielu procesach oceny, np. dorobku, doświadczeń, umiejętności, kompetencji, z drugiej znajduje nowe zastosowanie w ujęciu założeń...

  • Sabina Nikodemska, Marcjanna Przychocka, Mira Zdanowicz, Grzegorz Popłoński
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny

Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny

Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny Zespół ZSK Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Zadania i obowiązki instytucji certyfikującej – wprowadzenie. Planowanie i prowadzenie walidacji. Kadra instytucji certyfikującej. Certyfikowanie. Strona internetowa IC. Wewnętrzne i zewnętrzne zapewnianie jakości walidacji i certyfikowania....

  • Zespół ZSK
Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk

Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i...

  • Michał Danielewicz, Maria Tulisow
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych

Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych

Edukacja osób dorosłych jest tematem, któremu nadaje się duże znaczenie, zwłaszcza w obszarze kształtowania polityk publicznych, w tym polityki na rzecz spójności społecznej, rozwijania kapitału społecznego i ludzkiego. Jest to też element koncepcji uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning), w której podkreśla się, że samo uczenie się jest procesem indywidualnego rozwoju odbywającego się na...

  • Milena Maj, Julita Pieńkosz
Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne

Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne

Celem niniejszego opracowania jest szczegółowe omówienie Metody Bilansu Kompetencji opracowanej w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), a także narzędzi możliwych do zastosowania w tym procesie. Metoda ta stanowi ustrukturyzowane podejście do diagnozy kompetencji, identyfikacji obszarów rozwoju oraz planowania ścieżki edukacyjnej czy zawodowej. Przedstawione narzędzia...

  • Sylwia Korycka-Fortuna
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości

Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją, która zawiera opis oraz wskazówki praktyczne dotyczące funkcjonowania podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ-otów). W materiale zaprezentowano podstawy prawne i założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, założenia i organizację zewnętrznego systemu zapewniania jakości walidacji oraz certyfikowania kwalifikacji rynkowych w ZSK; problemy...

  • Beata Ciężka, Tomasz Kasprzak, Agata Wiśniewska-Górczewska, Marta Żukowska
Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego

Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego

Niniejsza publikacja omawia praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi w prowadzeniu procesu doradczego z wykorzystaniem Metody Bilansu Kompetencji (MBK). Adresowana jest do doradców, którzy pracują z osobami dorosłymi oraz z młodzieżą ostatnich klas szkoły podstawowej. Zamieszczono wiele przykładów zaczerpniętych z praktyki doradczej. Publikacja skierowana jest do osób, które chcą rozbudować...

  • Magdalena Kamieniecka
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy Herman Cherniaiev, Leszek Dąbrowski, Maria Hofman, Robert Pater, Paweł Smoliński, Katarzyna Szwedor Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Raport prezentuje kulisy powstawania "Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym...

  • Herman Cherniaiev, Leszek Dąbrowski, Maria Hofman, Robert Pater, Paweł Smoliński, Katarzyna Szwedor
Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU

Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU

Opracowanie przedstawia wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), wynikające z regulacji zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. Przepisy te nakładają na BCU obowiązek systematycznego pozyskiwania danych od pracodawców, za pośrednictwem właściwych organizacji branżowych, na temat zapotrzebowania na zawody,...

  • Katarzyna Szwedor
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania

Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania

Od 2024 roku, zgodnie z nowelizacją Ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy pełni nową, ważną funkcję – podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Oznacza to, że IBE PIB został ustawowo zobowiązany do wspierania jakości walidacji i certyfikowania kwalifikacji sektorowych nadawanych przez branżowe centra umiejętności.W odpowiedzi na...

  • Bartłomiej Walczak
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)

Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)

Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki...

  • Beata Gawęcka-Ajchel, Rafał Hubczyk
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)

Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)

Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy on aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki...

  • Beata Gawęcka-Ajchel, Rafał Hubczyk
Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany

Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe. Scenariusze mają formułę warsztatową i...

  • Michał Danielewicz, Maria Tulisow, współpraca Małgorzata Wrzosek
Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje

Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i...

  • Michał Danielewicz, Maria Tulisow, współpraca Małgorzata Wrzosek
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity

Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity

The Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity (SQF CYBER) is a tool to support the competence development of employers and employees in the cybersecurity sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF CYBER can be used in a wide variety of companies to improve human resources processes and to help employees and...

  • Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski,
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing

Sectoral Qualifications Framework for Food Processing

ISBN/ISSN: 9788368313444 Sectoral Qualifications Framework for Food Processing Edyta Cieszkowska, Prof. Dominika Guzek, Andrzej Wojciechowicz, Dr. Urszula Augustyniak, Paweł Badowski, Mariola Chiczewska, Iwona Ciechan, Dr. Jacek Czarnecki, Dr. Andrzej Faliński, Dr. Andrzej Gantner, Dorota Gańko, Dr. Barbara Groele, Prof. Krystyna Gutkowska, Renata Józefowicz, Teresa Kowalska-Suchecka, Dr. Anna...

  • Edyta Cieszkowska, Prof. Dominika Guzek, Andrzej Wojciechowicz, Dr. Urszula Augustyniak, Paweł Badowski, Mariola Chiczewska, Iwona Ciechan, Dr. Jacek Czarnecki, Dr. Andrzej Faliński, Dr. Andrzej Gantner, Dorota Gańko, Dr. Barbara Groele, Prof. Krystyna Gu
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications

Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications

ISBN: 9788367385619 Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications Dawid Dymkowski, Anna Araminowicz, Tomasz Bartnik, Łukasz Bis, Beata Dziwulska, Ewa Duda-Maciejewska, Dawid Dymkowski, Justyna Goraj, Paweł Kopacki, Wojciech Kowalczyk, Damian Kuznowicz, Grzegorz Krzemień, Karolina Misztal, Arkadiusz Olkowski, Marcin Olkowicz, Ewa Opach, Mateusz Panowicz, Mateusz Przywara, Anna Robotycka,...

  • Dawid Dymkowski, Anna Araminowicz, Tomasz Bartnik, Łukasz Bis, Beata Dziwulska, Ewa Duda-Maciejewska, Dawid Dymkowski, Justyna Goraj, Paweł Kopacki, Wojciech Kowalczyk, Damian Kuznowicz, Grzegorz Krzemień, Karolina Misztal, Arkadiusz Olkowski, Marcin Olko
Sectoral Qualifications Framework for Public Health

Sectoral Qualifications Framework for Public Health

ISBN/ISSN: 9788366612563 Sectoral Qualifications Framework for Public Health Dorota Cianciara, Larysa Sugay, Ewa Urban, Małgorzata Gajewska, Katarzyna Lewtak, Maria Piotrowicz, Anna Rutyna, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz Instytut Badań Edukacyjnych, 2020 The Sectoral Qualifications Framework for Public Health presents the process of developing the SQF PH by...

  • Dorota Cianciara, Larysa Sugay, Ewa Urban, Małgorzata Gajewska, Katarzyna Lewtak, Maria Piotrowicz, Anna Rutyna, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate

Sectoral Qualifications Framework for Real Estate

ISBN: 9788366612747 Sectoral Qualifications Framework for Real Estate Piotr Klatta, Andrzej Żurawski (Eds.) Instytut Badań Edukacyjnych, 2020 The Sectoral Qualifications Framework for Real Estate (SQF RE) is a tool to support the professional development of business owners and employees in the broadly understood sector of real estate. The presented sectoral framework is designed to indicate...

  • Piotr Klatta, Andrzej Żurawski (Eds.)
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry

Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry

ISBN/ISSN: 9788395239540 Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry Aleksander Wasiak-Radoszewski, Dominika Czajak, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz, Magdalena Kochańska, Berenika Wilczyńska Instytut Badań Edukacyjnych, 2018 The Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry identifies and defines the most important competences in the sector, as a tool to improve...

  • Aleksander Wasiak-Radoszewski, Dominika Czajak, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz, Magdalena Kochańska, Berenika Wilczyńska
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa

ISBN/ISSN: 9788367385626 Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder Instytut Badań Edukacyjnych, 2023...

  • Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski,
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności jest kolejną ramą kwalifikacji, opracowaną tym razem dla sektora przetwórstwa żywności. Impulsem do powstania ramy – podobnie jak w przypadku poprzednich – było niedopasowanie edukacji branżowej do potrzeb rynku pracy oraz dynamicznych zmian zachodzących w obrębie samej branży.Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności może być...

  • Edyta Cieszkowska, prof. dr hab. Dominika Guzek, Andrzej Wojciechowicz, dr inż. Urszula Augustyniak, Paweł Badowski, Mariola Chiczewska, Iwona Ciechan, dr Jacek Czarnecki, dr Andrzej Faliński, dr Andrzej Gantner, Dorota Gańko, dr Barbara Groele, prof. dr
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi

Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi

ISBN/ISSN: 9788368313581 Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi Anna Martyniuk-Białecka, Agata Jasińska Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Celem niniejszej ekspertyzy jest przedstawienie aktualnej sytuacji osób głuchych i słabosłyszących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem uczniów słabosłyszących i głuchych, ich...

  • Anna Martyniuk-Białecka, Agata Jasińska
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?

Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?

ISBN/ISSN: 9788367385107 Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Marcin Będkowski, Jakub Brdulak, Jan Fazlagić, Michał Janiszewski, Dariusz Jemielniak, Ligia Kornowska, Cezary Piekarski, Aleksandra Przegalińska, Joanna Rabiega-Wiśniewska, Jakub Stęchły, Wojciech Stęchły, Jacek...

  • Marcin Będkowski, Jakub Brdulak, Jan Fazlagić, Michał Janiszewski, Dariusz Jemielniak, Ligia Kornowska, Cezary Piekarski, Aleksandra Przegalińska, Joanna Rabiega-Wiśniewska, Jakub Stęchły, Wojciech Stęchły, Jacek Szołtysek, Maciej M. Sysło, Mirosław Usidu
The Polish Qualifications Framework User's Guide

The Polish Qualifications Framework User's Guide

The User’s Guide provides basic information about the Polish Qualifications Framework (PQF), its structure and the manner in which level descriptors are organised and presented. The publication contains guidelines to assist in understanding and interpreting individual descriptors. The specific characteristics of successive PQF levels are discussed and examples are provided of selected learning...

  • Stanisław Sławiński, Editor, Agnieszka Chłoń-Domińczak, Agnieszka Szymczak, Gabriela Ziewiec-Skokowska
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”

Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”

ISBN/ISSN: 9788367385244 Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków” Marta Petelewicz, Julita Pieńkosz, Katarzyna Piotrowska, Karol Sobestjański, Joanna Stankowska Instytut Badań Edukacyjnych, 2023 Uczenie się osób dorosłych jest zjawiskiem wielowymiarowym, a jego uwarunkowania mogą być analizowane w różnych perspektywach: makro-, mezo- i...

  • Marta Petelewicz, Julita Pieńkosz, Katarzyna Piotrowska, Karol Sobestjański, Joanna Stankowska
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

ISBN/ISSN: 9788368313437Numer DOI: 10.24131/9788368313437 Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych Monika Zakrzewska, Marzena Bałtowska-Jucha Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Ekspertyza ma na celu omówienie kluczowych kwestii z punktu widzenia zwiększenia funkcjonalności Metody Bilansu...

  • Monika Zakrzewska, Marzena Bałtowska-Jucha
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

ISBN/ISSN: 9788368313451 „Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy Milena Maj, Karolina Messyasz, Agata Pałka, Marta Petelewicz, Maria Tulisow Instytut Badań Edukacyjnych, 2024 W publikacji przedstawiono proces uczenia się języka polskiego przez migrantki z Ukrainy, które przybyły do Warszawy po wybuchu pełnoskalowej wojny....

  • Milena Maj, Karolina Messyasz, Agata Pałka, Marta Petelewicz, Maria Tulisow

Zintegrowany

System Kwalifikacji

FERS RP UE RGB 1