Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki
Zebrane w publikacji informacje i doświadczenia autorów mają na celu przybliżenie osobom projektującym walidację praktycznej strony metody weryfikacji efektów uczenia się, jaką jest analiza dowodów i deklaracji.Z jednej strony jest to metoda od dawna obecna w wielu procesach oceny, np. dorobku, doświadczeń, umiejętności, kompetencji, z drugiej znajduje nowe zastosowanie w ujęciu założeń...
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny Zespół ZSK Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Zadania i obowiązki instytucji certyfikującej – wprowadzenie. Planowanie i prowadzenie walidacji. Kadra instytucji certyfikującej. Certyfikowanie. Strona internetowa IC. Wewnętrzne i zewnętrzne zapewnianie jakości walidacji i certyfikowania....
Jak prowadzić warsztaty? Garść porad i dobrych praktyk
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i...
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych
Edukacja osób dorosłych jest tematem, któremu nadaje się duże znaczenie, zwłaszcza w obszarze kształtowania polityk publicznych, w tym polityki na rzecz spójności społecznej, rozwijania kapitału społecznego i ludzkiego. Jest to też element koncepcji uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning), w której podkreśla się, że samo uczenie się jest procesem indywidualnego rozwoju odbywającego się na...
Metody i narzędzia w bilansie kompetencji. Podejście praktyczne
Celem niniejszego opracowania jest szczegółowe omówienie Metody Bilansu Kompetencji opracowanej w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), a także narzędzi możliwych do zastosowania w tym procesie. Metoda ta stanowi ustrukturyzowane podejście do diagnozy kompetencji, identyfikacji obszarów rozwoju oraz planowania ścieżki edukacyjnej czy zawodowej. Przedstawione narzędzia...
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją, która zawiera opis oraz wskazówki praktyczne dotyczące funkcjonowania podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości (PZZJ-otów). W materiale zaprezentowano podstawy prawne i założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, założenia i organizację zewnętrznego systemu zapewniania jakości walidacji oraz certyfikowania kwalifikacji rynkowych w ZSK; problemy...
Praktyczne wskazówki dotyczące technik i narzędzi wykorzystywanych w procesie Metody Bilansu Kompetencji oraz rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji miękkich doradcy edukacyjno-zawodowego
Niniejsza publikacja omawia praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi w prowadzeniu procesu doradczego z wykorzystaniem Metody Bilansu Kompetencji (MBK). Adresowana jest do doradców, którzy pracują z osobami dorosłymi oraz z młodzieżą ostatnich klas szkoły podstawowej. Zamieszczono wiele przykładów zaczerpniętych z praktyki doradczej. Publikacja skierowana jest do osób, które chcą rozbudować...
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy Herman Cherniaiev, Leszek Dąbrowski, Maria Hofman, Robert Pater, Paweł Smoliński, Katarzyna Szwedor Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Raport prezentuje kulisy powstawania "Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym...
Prognoza zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje. Perspektywa BCU
Opracowanie przedstawia wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), wynikające z regulacji zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. Przepisy te nakładają na BCU obowiązek systematycznego pozyskiwania danych od pracodawców, za pośrednictwem właściwych organizacji branżowych, na temat zapotrzebowania na zawody,...
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania
Od 2024 roku, zgodnie z nowelizacją Ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy pełni nową, ważną funkcję – podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Oznacza to, że IBE PIB został ustawowo zobowiązany do wspierania jakości walidacji i certyfikowania kwalifikacji sektorowych nadawanych przez branżowe centra umiejętności.W odpowiedzi na...
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)
Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki...
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)
Raport został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” (ZSK 6), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Dotyczy on aktualizacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki...
Scenariusz 1 Praca i ja – wybory i zmiany
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe. Scenariusze mają formułę warsztatową i...
Scenariusz 2. Ja dziś i jutro – zasoby i predyspozycje
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i...
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
The Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity (SQF CYBER) is a tool to support the competence development of employers and employees in the cybersecurity sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF CYBER can be used in a wide variety of companies to improve human resources processes and to help employees and...
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing
ISBN/ISSN: 9788368313444 Sectoral Qualifications Framework for Food Processing Edyta Cieszkowska, Prof. Dominika Guzek, Andrzej Wojciechowicz, Dr. Urszula Augustyniak, Paweł Badowski, Mariola Chiczewska, Iwona Ciechan, Dr. Jacek Czarnecki, Dr. Andrzej Faliński, Dr. Andrzej Gantner, Dorota Gańko, Dr. Barbara Groele, Prof. Krystyna Gutkowska, Renata Józefowicz, Teresa Kowalska-Suchecka, Dr. Anna...
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications
ISBN: 9788367385619 Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications Dawid Dymkowski, Anna Araminowicz, Tomasz Bartnik, Łukasz Bis, Beata Dziwulska, Ewa Duda-Maciejewska, Dawid Dymkowski, Justyna Goraj, Paweł Kopacki, Wojciech Kowalczyk, Damian Kuznowicz, Grzegorz Krzemień, Karolina Misztal, Arkadiusz Olkowski, Marcin Olkowicz, Ewa Opach, Mateusz Panowicz, Mateusz Przywara, Anna Robotycka,...
Sectoral Qualifications Framework for Public Health
ISBN/ISSN: 9788366612563 Sectoral Qualifications Framework for Public Health Dorota Cianciara, Larysa Sugay, Ewa Urban, Małgorzata Gajewska, Katarzyna Lewtak, Maria Piotrowicz, Anna Rutyna, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz Instytut Badań Edukacyjnych, 2020 The Sectoral Qualifications Framework for Public Health presents the process of developing the SQF PH by...
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate
ISBN: 9788366612747 Sectoral Qualifications Framework for Real Estate Piotr Klatta, Andrzej Żurawski (Eds.) Instytut Badań Edukacyjnych, 2020 The Sectoral Qualifications Framework for Real Estate (SQF RE) is a tool to support the professional development of business owners and employees in the broadly understood sector of real estate. The presented sectoral framework is designed to indicate...
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry
ISBN/ISSN: 9788395239540 Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry Aleksander Wasiak-Radoszewski, Dominika Czajak, Andrzej Żurawski, Mateusz Panowicz, Magdalena Kochańska, Berenika Wilczyńska Instytut Badań Edukacyjnych, 2018 The Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry identifies and defines the most important competences in the sector, as a tool to improve...
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa
ISBN/ISSN: 9788367385626 Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder Instytut Badań Edukacyjnych, 2023...
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności jest kolejną ramą kwalifikacji, opracowaną tym razem dla sektora przetwórstwa żywności. Impulsem do powstania ramy – podobnie jak w przypadku poprzednich – było niedopasowanie edukacji branżowej do potrzeb rynku pracy oraz dynamicznych zmian zachodzących w obrębie samej branży.Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności może być...
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi
ISBN/ISSN: 9788368313581 Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi Anna Martyniuk-Białecka, Agata Jasińska Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Celem niniejszej ekspertyzy jest przedstawienie aktualnej sytuacji osób głuchych i słabosłyszących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem uczniów słabosłyszących i głuchych, ich...
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
ISBN/ISSN: 9788367385107 Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Marcin Będkowski, Jakub Brdulak, Jan Fazlagić, Michał Janiszewski, Dariusz Jemielniak, Ligia Kornowska, Cezary Piekarski, Aleksandra Przegalińska, Joanna Rabiega-Wiśniewska, Jakub Stęchły, Wojciech Stęchły, Jacek...
The Polish Qualifications Framework User's Guide
The User’s Guide provides basic information about the Polish Qualifications Framework (PQF), its structure and the manner in which level descriptors are organised and presented. The publication contains guidelines to assist in understanding and interpreting individual descriptors. The specific characteristics of successive PQF levels are discussed and examples are provided of selected learning...
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”
ISBN/ISSN: 9788367385244 Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków” Marta Petelewicz, Julita Pieńkosz, Katarzyna Piotrowska, Karol Sobestjański, Joanna Stankowska Instytut Badań Edukacyjnych, 2023 Uczenie się osób dorosłych jest zjawiskiem wielowymiarowym, a jego uwarunkowania mogą być analizowane w różnych perspektywach: makro-, mezo- i...
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
ISBN/ISSN: 9788368313437Numer DOI: 10.24131/9788368313437 Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych Monika Zakrzewska, Marzena Bałtowska-Jucha Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025 Ekspertyza ma na celu omówienie kluczowych kwestii z punktu widzenia zwiększenia funkcjonalności Metody Bilansu...
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy
ISBN/ISSN: 9788368313451 „Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy Milena Maj, Karolina Messyasz, Agata Pałka, Marta Petelewicz, Maria Tulisow Instytut Badań Edukacyjnych, 2024 W publikacji przedstawiono proces uczenia się języka polskiego przez migrantki z Ukrainy, które przybyły do Warszawy po wybuchu pełnoskalowej wojny....