Podczas wydarzenia zorganizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowano pierwsze efekty prac zespołu eksperckiego pracującego przy tworzeniu profilu absolwenta.
ZOBACZ WIDEO
Konferencję otworzyła Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji, Katarzyna Lubnauer.
To dla nas ważne, aby w całym procesie zmian, które przygotowujemy na rok 2026/2027 uczestniczyło środowisko nauczycieli. Nie da się wprowadzić żadnej zasadniczej zmiany w polskiej edukacji bez współpracy samorządów, dyrektorów szkół, a przede wszystkim - bez nauczycieli. … W całej idei związanej z konstrukcją profilu absolwenta ważna jest triada: wiedza, umiejętności, kompetencje. - mówiła podczas konferencji wiceministra.
Dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytut Badań Edukacyjnych, wskazał, że chcemy, aby nauczyciele, jako praktycy mieli swój udział w tworzeniu podstaw programowych. Zależy nam na opinii i prowadzimy bardzo szerokie konsultacje w projekcie Profil Absolwenta
Pierwszy wykład „Dlaczego warto słuchać badaczy czyli o mitach w edukacji” poprowadził dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. W swoim wystąpieniu zwracał uwagę na to, że zmiany należy oprzeć na badaniach, a nie na osobistych odczuciach. Zachęcał do zmierzenia się z mitami, np. badania pokazują, że uczniowie nie lubią się uczyć w szkole (PIRLS), jest kryzys poczucia przynależności do szkoły (PISA), a także kryzys w obszarze dobrostanu nauczycieli (PISA). Dyrektor Instytutu zapowiedział także bliską publikację vademeców - poradników dla nauczycieli, dyrektorów szkół, uczniów i rodziców z informacjami jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się.
Agnieszka Szymczak, główna ekspertka ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE z prelekcją „Różne sposoby na edukację, czyli podejścia do systemów edukacyjnych w państwach OECD” przedstawiła podsumowanie porównania systemów edukacyjnych państw OECD ze szczególnym uwzględnieniem sposobu konstruowania podstaw programowych. Temat ten był również poruszany w trakcie webinaru.
Katarzyna Królik, Ekspertka ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE w prelekcji „Podstawa programowa – kiedyś i dziś” zaprezentowała m.in. wyniki analizy podstawy programowej.
Prelekcję „Kompetencje przyszłości – wnioski z dotychczasowych analiz” wygłosił dr Dawid Dymkowski, Ekspert ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE.
"Podczas analiz kompetencji przyszłości zaskoczyło nas, że nie dotyczą one, jak by się mogło wydawać jedynie, kompetencji innowacyjnych, np. pracy na linii człowiek-maszyna ale bardzo podstawowych kompetencji. Dlatego w literaturze przedmiotu najczęściej pojawiają się takie przykłady jak krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie emocjami oraz praca w grupie." – D. Dymkowski
Na koniec części wykładowej, Elżbieta Strzemieczna, liderka projektu “Profil absolwenta”, IBE, w prelekcji “Profil absolwenta– droga do zmian w edukacji” zaprezentowała dalsze działania realizowane w ramach projektu „Profil absolwenta” oraz zaprosiła do udziału w zaplanowanych wydarzeniach.
Konferencja zakończona została otwartą dyskusją na temat profilu absolwenta i zmian w podstawach programowych. Gośćmi dyskusji byli m.in. Dorota Obidniak, koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej i projektów edukacyjnych ZNP oraz Radosław Utnik, dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Strefa Pogodna.
Serdecznie dziękujemy za obecność na konferencji, zarówno stacjonarnie jak i online.
TRANSMISJA Z KONFERENCJI
TRANSMISJA Z JĘZYKIEM MIGOWYM