Podsumowanie konferencji dla nauczycieli “Od profilu do zmian w systemie edukacji”

Podczas wydarzenia zorganizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowano pierwsze efekty prac zespołu eksperckiego pracującego przy tworzeniu profilu absolwenta. 

www banner 120

ZOBACZ WIDEO

Konferencję otworzyła Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji, Katarzyna Lubnauer.
To dla nas ważne, aby w całym procesie zmian, które przygotowujemy na rok 2026/2027 uczestniczyło środowisko nauczycieli. Nie da się wprowadzić żadnej zasadniczej zmiany w polskiej edukacji bez współpracy samorządów, dyrektorów szkół, a przede wszystkim - bez nauczycieli. W całej idei związanej z konstrukcją profilu absolwenta ważna jest triada: wiedza, umiejętności, kompetencje. - mówiła podczas konferencji wiceministra.

Dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytut Badań Edukacyjnych, wskazał, że chcemy, aby nauczyciele, jako praktycy mieli swój udział w tworzeniu podstaw programowych. Zależy nam na opinii i prowadzimy bardzo szerokie konsultacje w projekcie Profil Absolwenta

Pierwszy wykład „Dlaczego warto słuchać badaczy czyli o mitach w edukacji” poprowadził dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. W swoim wystąpieniu zwracał uwagę na to, że zmiany należy oprzeć na badaniach, a nie na osobistych odczuciach. Zachęcał do zmierzenia się z mitami, np. badania pokazują, że uczniowie nie lubią się uczyć w szkole (PIRLS), jest kryzys poczucia przynależności do szkoły (PISA), a także kryzys w obszarze dobrostanu nauczycieli (PISA). Dyrektor Instytutu zapowiedział także bliską publikację vademeców - poradników dla nauczycieli, dyrektorów szkół, uczniów i rodziców z informacjami jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się.

Agnieszka Szymczak, główna ekspertka ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE z prelekcją „Różne sposoby na edukację, czyli podejścia do systemów edukacyjnych w państwach OECD” przedstawiła podsumowanie porównania systemów edukacyjnych państw OECD ze szczególnym uwzględnieniem sposobu konstruowania podstaw programowych. Temat ten był również poruszany w trakcie webinaru.

Katarzyna Królik, Ekspertka ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE w prelekcji „Podstawa programowa – kiedyś i dziś” zaprezentowała m.in. wyniki analizy podstawy programowej.

Prelekcję „Kompetencje przyszłości – wnioski z dotychczasowych analiz” wygłosił dr Dawid Dymkowski, Ekspert ds. badań i analiz w projekcie “Profil absolwenta”, IBE.

"Podczas analiz kompetencji przyszłości zaskoczyło nas, że nie dotyczą one, jak by się mogło wydawać jedynie, kompetencji innowacyjnych, np. pracy na linii człowiek-maszyna ale bardzo podstawowych kompetencji. Dlatego w literaturze przedmiotu najczęściej pojawiają się takie przykłady jak krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie emocjami oraz praca w grupie." – D. Dymkowski

Na koniec części wykładowej, Elżbieta Strzemieczna, liderka projektu “Profil absolwenta”, IBE, w prelekcji “Profil absolwenta– droga do zmian w edukacji” zaprezentowała dalsze działania realizowane w ramach projektu „Profil absolwenta” oraz zaprosiła do udziału w zaplanowanych wydarzeniach.

Konferencja zakończona została otwartą dyskusją na temat profilu absolwenta i zmian w podstawach programowych. Gośćmi dyskusji byli m.in.  Dorota Obidniak, koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej i projektów edukacyjnych ZNP oraz Radosław Utnik, dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Strefa Pogodna.

Serdecznie dziękujemy za obecność na konferencji, zarówno stacjonarnie jak i online.

TRANSMISJA Z KONFERENCJI
TRANSMISJA Z JĘZYKIEM MIGOWYM