Cykl spotkań online, podczas których w nieco swobodniejszej atmosferze porozmawiamy o tym, co ważne z punktu widzenia zmian w edukacji. Spotkania mają formę seminariów uwzględniających przestrzeń do dyskusji i wymiany poglądów.
Sezon wakacyjny w pełni, a w Instytucie Badań Edukacyjnych wre praca nad przygotowaniem profilu absolwenta przedszkola i szkoły podstawowej. Zapraszamy do rozmowy o edukacji w nieco bardziej swobodnej, wakacyjnej atmosferze.
2 sierpnia, godz. 10.00-12.00 Kompetencje matematyczne i jak ich nauczać?
Matematyka, uznawana za królową nauk, jest niezwykle ważnym przedmiotem w szkole na wszystkich etapach kształcenia. Rozwija umiejętność logicznego myślenia, abstrakcyjnego rozumowania oraz rozwiązywania problemów. Jest niezastąpiona dlatego, że jest elementem wielu innych dziedzin kształcenia i przedmiotów.
Przedstawimy matematykę w trzech różnych perspektywach:
- Matematyka w szkole: perspektywa ram programowych
Analiza podstaw programowych z matematyki w wybranych krajach
prof. dr hab. Zbigniew Marciniak, Uniwersytet Warszawski - Matematyka w szkole: perspektywa treści i kompetencji
Myślenie komputacyjne na lekcji matematyki i nie tylko
prof. dr hab. Maciej M. Sysło, Warszawska Wyższa Szkoła informatyki - Matematyka w szkole: perspektywa przygotowania nauczycieli
Dwa światy edukacji matematycznej w szkole podstawowej
Marzena Binkiewicz, Uniwersytet Warszawski
Podczas webinaru będziemy rozmawiać o kompetencjach, przygotowaniu nauczycieli do skutecznego nauczania matematyki, podstawach programowych oraz zagranicznych rozwiązaniach. Po każdym wystąpieniu oddamy głos uczestnikom, którzy będą mieli przestrzeń, aby podzielić się swoimi pomysłami, sugestiami oraz komentarzami.
PRELEGENCI
prof. dr hab. Zbigniew Marciniak, Profesor zwyczajny, matematyk z Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizujący się w algebrze. Autor ponad 30 publikacji w czasopismach matematycznych o międzynarodowym zasięgu; profesor wizytujący w USA, Kanadzie, Niemczech, Belgii, Hiszpanii. Członek Komitetu Matematyki PAN.
W latach 1999-2005 dyrektor Instytutu Matematyki UW. W latach 2005-2007 przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej, obecnie członek Rady Konsultacyjnej PKA, a także członek zespołu doradców Ukraińskiej Komisji Akredytacyjnej.
W latach 2007-2009 podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w latach 2009- 2010 podsekretarz stanu w Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego. W kadencji 2015-2018 wiceprzewodniczący, a w kadencji 2018-2021 przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W latach 2010-1015 członek CERI – Komisji Zarządzającej Badaniami Edukacyjnymi w OECD. W latach 2002-2024 członek międzynarodowego zespołu ekspertów matematycznych badania OECD PISA.
W latach 2015-2018 członek Technical Advisory Board for Education Systems Banku Światowego. Członek zespołu ekspertów edukacyjnych Banku Światowego; doradzał rządom Kolumbii, Brazylii, Peru, Gruzji, Bułgarii, Arabii Saudyjskiej, Izraela, Francji, UK w zakresie edukacji matematycznej. W latach 2014-2016 ekspert ds. edukacji matematycznej w Brookings Institution, Washington, DC, USA. Członek Rady Instytutu Problemów Współczesnej Cywilizacji. Doradca Przewodniczącego KRASP do spraw funkcjonowania systemu edukacji i nauki w kraju i za granicą.
prof. dr hab. Maciej M. Sysło – profesor matematyki, informatyk. W połowie lat 1960’ przyglądał się, jak uczniowie z III LO we Wrocławiu uruchamiali swoje programy na maszynie Elliott 803 w ramach pierwszych w kraju zajęć z programowania i metod numerycznych w szkole.
Od połowy lat 1980’ włączył się w przygotowanie rzeszy nauczycieli na ekspansję komputerów w edukacji. Za swój największy sukces uznaje utrzymanie, wbrew tendencjom w kraju i za granicą, wydzielonych zajęć z informatyki w szkołach, a ostatnio – wprowadzenie powszechnego kształcenia informatycznego, obejmującego nauczanie informatyki i programowania wszystkich uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Teraz upowszechnia myślenie komputacyjne, jako uzupełnienie tradycyjnych kompetencji 3R – czytania, pisania i rachowania, i konstrukcjonistyczne podejście do uczenia się, i przygotowuje propozycje dla uczniów i nauczycieli włączenia sztucznej inteligencji (AI) do praktyki edukacyjnej. Nagrodzony wieloma wyróżnieniami i grantami krajowymi oraz zagranicznymi. Więcej: http://mmsyslo.pl.
Marzena Binkiewcz, Nauczycielka matematyki w Liceum Chocimska w Warszawie, a także mentorka dla przyszłych nauczycieli matematyki w Szkole Edukacji. Od roku również doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku ekonomia i finanse, z zainteresowaniem badawczym ekonomią edukacji oraz analizą danych edukacyjnych. Wcześniej absolwentka dwóch kierunków: data science oraz kognitywistyki.
Spotkanie odbędzie się w formule online na platformie ZOOM, a informacja wraz linkiem do wydarzenia zostanie przesłana na dzień przed wydarzeniem na maila wskazanego w formularzu zgłoszeniowym.
Zgłoszenia na webinar przyjmujemy do 1 sierpnia 2024 r.
Zapraszamy:
- nauczycieli
- przedstawicieli oświaty i edukacji
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką webinaru i projektu
Webinar zostanie nagrany i udostępniony na kanale YouTube Instytutu Badań Edukacyjnych.
______________________________________________________________________________________________________
19 lipca 2024 godz. 10.00-12.00 - Jakim zagranicznym rozwiązaniom warto się przyjrzeć, myśląc o zmianach w edukacji?
W trakcie wydarzenia poruszymy trzy, ważne z punktu widzenia planowanych zmian w edukacji, tematy:
- Poziom szczegółowości podstawy programowej a autonomia nauczyciela
- Egzaminy - ich cel, częstotliwość i konsekwencje
- Moduły, bloki i przedmioty a ramowe plany nauczania
Każdy z tematów zostanie najpierw pokrótce omówiony, z uwzględnieniem rozwiązań stosowanych w krajach OECD, a następnie głos zostanie oddany uczestnikom, którzy będą mieli przestrzeń aby podzielić się swoimi pomysłami, sugestiami czy komentarzami związanymi z danym tematem.
Spotkanie odbywa się w formule online na platformie ZOOM, a informacja wraz linkiem do wydarzenia zostanie przesłana na dzień przed wydarzeniem na maila wskazanego w formularzu zgłoszeniowym.
Zapraszamy:
- nauczycieli
- przedstawicieli oświaty i edukacji
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką webinaru i projektu
Nagranie webinaru: