Konferencja “Profil absolwenta. Czego uczyć w szkole XXI wieku?” to wyjątkowe wydarzenie, które skupiać się będzie na tematyce kompetencji absolwentów przedszkoli i szkół podstawowych oraz kształtowania przyszłości edukacji.
Jeśli bliska jest Ci nasza rodzima edukacja, zastanawiasz się, jakie zmiany są potrzebne, aby uczniowie chętniej uczęszczali do szkoły i by nauka w szkole przynosiła im realne korzyści w dorosłym życiu, ta konferencja jest dla Ciebie!
Zapraszamy już 19 czerwca w godzinach 10:00 – 12:30 na spotkanie w formule online.
Pobierz PROGRAM wydarzenia.
Konferencję rozpoczną wystąpienia sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Katarzyny Lubnauer oraz dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, dr hab. Macieja Jakubowskiego.
Następnie zostaną zaprezentowane inspiracje, z których czerpiemy przygotowując profil absolwenta, a więc międzynarodowe badania kompetencji uczniów oraz badania rynku pracy i zapotrzebowania pracodawców na kompetencje. Eksperci z Portugalii, Estonii i Singapuru pokażą, jak w tych krajach przeprowadzono reformy edukacji i co stało u ich podstaw. Będzie także okazja do przyjrzenia się, w jaki sposób kompetencje przekrojowe są uwzględniane w podstawach programowych wybranych systemów edukacyjnych. Na zakończenie spotkania przedstawimy założenia oraz zakres działań merytorycznych jakie zaplanowane zostały w projekcie: „Kształtowanie kompetencji - od profilu do praktyki - opracowanie profilu absolwenta z uwzględnieniem założeń i koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym”, który jest pierwszym krokiem na drodze planowanych zmian w polskiej edukacji.
Prelegenci
dr hab. Robert Pater - doktor habilitowany nauk społecznych w dziedzinie ekonomii i finansów. Kierownik Katedry Ekonomii i Finansów oraz profesor Wyższej Szkoły Informatyki Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Ekspert główny Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Specjalista w zakresie makroekonomii i ekonometrii stosowanej ze szczególnym zastosowaniem do rynku wolnych miejsc pracy oraz zapotrzebowania na umiejętności. Autor 70 publikacji naukowych oraz kilkuset raportów i publikacji popularnonaukowych. Współwykonawca 40 projektów badawczych, w tym międzynarodowych. Od 2020 r. kieruje zespołem badawczym, którego celem jest dostarczenie informacji do przygotowania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej corocznej Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Od 2004 r. prowadzi regularne badania ofert pracy pn. Barometr Ofert Pracy. Współpracował m.in. z Eurostat, Bankiem Światowym, OECD i polskimi instytucjami rynku pracy.
Nuno Crato - były Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Portugalii. Profesor matematyki i statystyki na Uniwersytecie Lizbońskim, prezes Iniciativa Educação, organizacji non-profit wspierającej kwalifikacje uczniów, oraz członek Conseil scientifique de l’éducation nationale rządu francuskiego. Realizowane przez niego badania akademickie koncentrują się na modelach stochastycznych, wykorzystywanych w zagadnieniach ekonomicznych i społecznych oraz statystycznej ocenie środków politycznych, zwłaszcza w edukacji. Opublikował wiele prac w czasopismach z zakresu ekonometrii i statystyki oraz pracował nad analizą polityki edukacyjnej, w szczególności nad analizami krajowymi PISA i TIMSS. Minister Edukacji i Nauki Portugalii w latach 2011-2015, objął urząd jako niezależny minister po karierze naukowej i edukacyjnej. Uzyskał doktorat z matematyki stosowanej i statystyki oraz pracował jako profesor i badacz w USA. Pełnił funkcję dziekana na Uniwersytecie Technicznym w Lizbonie oraz prezesa Taguspark, największego parku naukowo - technologicznego w Portugalii.
Annika Räim - Kierownik Edukacji Ogólnej, Estońskiego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych. Ma ogromne doświadczenie zarówno w edukacji, jak i sektorze prywatnym, ze szczególnym naciskiem na wspieranie indywidualnych ścieżek uczenia się i rozwoju każdej osoby.
dr Jędrzej Witkowski - Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 roku, od 2018 jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz, a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Inicjator i twórca programów edukacyjnych i programów doskonalenia dla placówek oświatowych. Jako ekspert współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
prof. dr hab. Inetta Nowosad - Pedagog, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2011 roku kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Nauk Społecznych UZ. Trzykrotna stypendystka Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (Deutscher Akademischer Austauschdienst, DAAD), realizująca indywidualne projekty badawcze, a także współpracownik naukowy w projektach innych jednostek naukowych: 2002–2018 – Niemieckiego Instytutu Międzynarodowych Badań Pedagogicznych we Frankfurcie nad Menem i w Berlinie (Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung Frankfurt am Main – Berlin); 2012–2014 – Uniwersytetu w Erfurcie. Jej zainteresowania naukowe osadzone są w szerokim nurcie badań nad efektywnością i poprawą pracy szkoły (rozwoju szkoły). Tu znaczące miejsce zajmuje kategoria zmiany edukacyjnej oraz uwarunkowania jakości i efektywności edukacji – zarówno na poziomie mikro (jednostki szkolnej), jak i makro (systemu szkolnego). Autorka ponad 100 publikacji naukowych, między innymi monografii: Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów (Kraków 2001); Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa 2003), Polish Education at the Time of Changes (współautorstwo z Mirosławem J. Szymańskim) (Zielona Góra – Kraków 2006), Autonomia szkoły publicznej w Niemczech. Poszukiwania, konteksty, uwarunkowania (Zielona Góra 2008), Kultura szkoły w rozwoju szkoły (Kraków 2019), Przedszkola w Niemczech. Między siłą tradycji a wyzwaniami przyszłości (współautorstwo z Katarzyną Tomasik- Abdelsamie) (Kraków 2020).
Elżbieta Strzemieczna - liderka projektu “Profil absolwenta”. Absolwentka pedagogiki, socjologii i zarządzania zasobami ludzkimi. Wykładowczyni, trenerka biznesu, facylitatorka, moderatorka design thinking, współautorka programów szkoleniowych (dla kandydatów na rodziny zastępcze i adopcyjne). Od 2018 związana z IBE, w którym zajmuje się wdrażaniem polityki publicznej w obszarze uczenia się przez całe życie. Zawodowo i prywatnie zajmuje się tworzeniem innym osobom warunków do rozwoju ich kompetencji - uwielbia, jak inni się rozwijają, uczą nowych umiejętności i odnoszą sukcesy.
Jeśli masz jakieś uwagi, pomysły, sugestie lub komentarze, które mogą nam pomóc w przygotowaniu profilu absolwenta, podziel się nimi z nami.
Skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego.
Wysłuchanie publiczne
Już dziś zapraszamy do udziału w wysłuchaniu publicznym nt. profilu absolwenta wszystkich, którzy mają swoje przemyślenia w tym temacie i chcą się nimi podzielić. Zapraszamy do rozmowy o tym, co powinien absolwent wiedzieć, umieć i do czego być gotowym na zakończenie przedszkola i na koniec VIII klasy szkoły podstawowej.
Zapraszamy już dziś! Bądź z nami 28 czerwca 2024, godz. 10:00 – 15:00
W wysłuchaniu online można wziąć udział w roli mówcy lub słuchacza. Więcej szczegółów na stronie Wysłuchanie publiczne.
Przyszłość edukacji zależy od nas wszystkich. Liczy się każdy głos i opinia! Twój także!