Dynamika i zmiany towarzyszą nam przez całe życie. Wszystko, co było aktualne wczoraj, jutro nabiera innej wagi i znaczenia dla naszego rozwoju, życia, czy obranej ścieżki osobistej i zawodowej.
Jakie kompetencje są kluczowe w dzisiejszym świecie?
Jakiego absolwenta powinna wykształcić polska szkoła?
Na te i inne pytania poszukujemy odpowiedzi w rozpoczynającym się właśnie w Instytucie Badań Edukacyjnych, projekcie "Profil absolwenta".
Edukację, życie, rynek pracy, świat definiują mega trendy, które wskazują niezwykle dynamiczny rozwój technologii, wzrost znaczenia zrównoważonego rozwoju, innowacji, zmieniających się struktur demograficznych, społeczeństwa i gospodarki, a tym samym rynku pracy i zapotrzebowania na kompetencje, umiejętności i wiedzę z konkretnych dziedzin.
Kompetencje kluczowe, uniwersalne, transwersalne to te, których potrzebuje każda osoba do osobistego spełnienia, rozwoju, zdolności zatrudnienia, włączenia społecznego i aktywnego obywatelstwa.
Profil absolwenta, jego kompetencje, wiedza i umiejętności są niezwykle ważne dla odpowiedniego zaprojektowania, monitorowania i wdrażania zmian w polskiej edukacji na wszystkich etapach kształcenia. Również z perspektywy uczenia się przez całe życie, od wczesnego dzieciństwa do późnej starości, zarówno w edukacji formalnej, jak i poza nią.
Reforma edukacji, projektowanie i wdrożenie odpowiednich modyfikacji na wszystkich etapach kształcenia jest konieczna, aby móc kształcić wszystkie pokolenia w sposób komplementarny do zmian zachodzących wokół nas.
Nie uda nam się jednak przygotować wytycznych do reformy edukacji bez pomocy wszystkich interesariuszy: rodziców, nauczycieli, uczniów oraz środowiska edukacyjnego i oświatowego.
Zadanie to dotyczy nie tylko kwestii transferu wiedzy, umiejętności, kompetencji i oceniania uczniów na zakończenie każdego cyklu. Nasze działanie wiąże się także z koniecznością organizacji nowoczesnej edukacji, zmian programów nauczania, celów i metod nauczania, aby zadbać o najlepszą edukację dla uczniów i uczennic polskich szkół.
Wkrótce na naszych stronach znajdą Państwo więcej szczegółowych informacji o etapach prac, badaniach, analizach i ich wynikach. Chcemy konsultować najważniejsze elementy naszych badań, analiz i opracowanych profili absolwentów przedszkoli i wszystkich typów szkół.
Zapraszamy Państwa do śledzenia postępów prac, do konsultacji społecznych, debaty nad kompetencjami absolwentów i absolwentek polskich szkół, do współtworzenia nowoczesnego systemu szkolnictwa, a tym samym do rekomendowania zmian w podstawach programowych.
Przed nami inauguracja projektu. Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji online, która odbędzie się w dniu 19 czerwca br. w godzinach 10.00 - 12.30 oraz do kontaktu z naszym zespołem: