Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
Celem publikacji jest zgłębienie tematu tranzycji osób z niepełnosprawnością na rynek pracy oraz zidentyfikowanie praktycznych kroków, strategii i postaw, które mogą wspomóc ten proces. Istotą opracowania zaś jest skupienie uwagi na potrzebach jednostek z niepełnosprawnością w kontekście zatrudnienia, analiza wyzwań, z jakimi się one zmagają, oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań mających na celu stworzenie bardziej dostępnej i inkluzywnej przestrzeni zawodowej opartej na prawidłowym wsparciu. Publikacja jest adresowana do różnorodnych grup społecznych, obejmujących pracodawców, kadry zarządzające, pracowników socjalnych, edukatorów oraz same osoby z niepełnosprawnością. Treści w niej zawarte mogą być źródłem inspiracji i praktycznych wskazówek dla tych, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w procesie integracji zawodowej, edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami. W sytuacji rozwoju społeczeństwa opartego na zasadach równości i szacunku dla różnorodności ta publikacja stawia sobie za cel zwrócenie uwagi na konkretne działania, które mogą przyczynić się do tworzenia bardziej sprawiedliwego i otwartego rynku pracy dla wszystkich.
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli
Ludzki mózg jest wytworem społeczeństwa, kultury i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Skierowana do nauczycieli publikacja jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy. Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności,pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę, zainspirowania się słowami Gabora Mate'a, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten proces bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością.
Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Praktyczny przewodnik dla nauczycieli, doradców zawodowych i innych osób pracujących z młodzieżą. Publikacja pokazuje, jak wykorzystać sztukę opowiadaniahistorii do rozwijania kompetencji przyszłości, budowania odporności na zmiany oraz wspierania różnorodnych potrzeb edukacyjnych. Autorki oferują konkretne ćwiczenia, inspiracje do pracy indywidualnej i grupowej oraz wskazówki, jak tworzyć angażujące narracje. Dzięki tej książce wprowadzisz storytelling do codziennej pracy, wzmacniając zaangażowanie i rozwój młodych ludzi. Pobierz (plik PDF) Uzupełnieniem podręcznika jest webinar zatytułowany: "Wykorzystanie storytellingu w doradztwie zawodowym dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi"
Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy
Celem publikacji jest wsparcie nauczycieli w odkrywaniu i rozwijaniu zainteresowań i talentów u swoich uczniów. Nowoczesne doradztwo zawodowe powinno nie tylko brać pod uwagę indywidualne cechy i zainteresowania, ale istotnym elementem diagnostyki doradczej musi stać się odkrycie potencjału ucznia związanego z jego utalentowaniem. Publikacja zarówno dostarcza wiedzy o tym, czym są talenty, jak je odkryć i jak pracować z uczniem, aby mógł je rozwijać, jak i zawiera wiele praktycznych przykładów, jak to robić w kontekście doradztwa zawodowego. Pobierz (plik PDF)
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych
Migracje to zjawisko towarzyszące człowiekowi od zawsze. Jednak dziś, gdy świat stał się prawdziwie „globalną wioską” dzięki środkom komunikacji, nie tylko migrujemy więcej niż kiedykolwiek w historii, ale również mamy coraz większą świadomość różnorodności kultur, jakie istnieją na świecie. Dlatego tak istotne jest, aby tę świadomość budować na zasadach współpracy, dobra i korzyści, jakie wiążą się z wielokulturowym światem. Publikacja ma za zadanie pomóc nauczycielom w pracy z klasą, w której są uczniowie z różnym pochodzeniem etniczno-kulturowym, ale też przygotować klasę homogeniczną kulturowo na spotkanie z cudzoziemcami. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do rynku pracy, który współcześnie staje się coraz bardziej globalny, ale który dostrzega, jak wiele korzyści niesie różnorodność kulturowa, która synergicznie łączy różne style pracy, życia i sposoby rozwiązywania problemów. Pobierz (plik PDF)
Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy
Tematem opracowania jest rola zarówno różnic indywidualnych, takich jak inteligencja czy cechy osobowości, jak i wybranych aspektów zdrowia definiujących specjalne potrzeby w kontekście funkcjonowania poznawczego oraz społeczno-emocjonalnego potencjalnego pracownika. W publikacji omówiono cechy człowieka i to, jak ich zróżnicowanie określa różne wymogi i preferencje indywidualne, a także takie pojęcia jak neuroatypowość oraz wybrane aspekty niepełnosprawności i ich wpływ na proces tranzycji na rynek pracy. Publikacja jest skierowana zarówno do pracodawców, jak i nauczycieli i doradców zawodowych. Pobierz (plik PDF)
Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik
Publikacja stanowi zbiór praktycznych wskazówek i metod wspierających nauczycieli w rozwijaniu kluczowych kompetencji przekrojowych u uczniów. Opracowanie obejmujecztery główne obszary: rozumienie świata, budowanie obrazu siebie, kształtowanie relacji oraz rozwój przedsiębiorczości. Każdy z tych działów zawiera szczegółowe informacje na temat danej kompetencji, propozycje ćwiczeń oraz arkusze refleksji i samooceny, które pozwalają monitorować postępy i dokonywane zmiany.
Z poradnika mogą korzystać nauczyciele różnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych, inspirując się proponowanymi ćwiczeniami i poszukując własnych rozwiązań. Poradnik będzie wsparciem w projektowaniu zarówno lekcji przedmiotowych, jak i działań interdyscyplinarnych czy godzin wychowawczych. Pobierz (plik PDF)
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Publikacja autorstwa Marty Koch-Kozioł to nieocenione źródło wiedzy dla doradców zawodowych, specjalistów i nauczycieli pracujących w szkołach. Książka zawiera konkretne, łatwe do wdrożenia metody oraz narzędzia, które wspierają młodzież w świadomym planowaniu kariery zawodowej. Autorka, bazując na wieloletnim doświadczeniu, oferuje praktyczne porady dotyczące prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego. Dzięki temu przewodnikowi każdy doradca będzie mógł efektywnie wspierać uczniów w odkrywaniu ich ścieżki kariery i rozwijaniu umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
Niezbędnik dla każdego doradcy zawodowego, który chce inspirować i wspierać uczniów w ich edukacyjnych i zawodowych wyborach!
Pobierz (plik PDF)
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli dostrzegających dynamikę zmian we współczesnym świecie i związane z tym rosnące zagubienie dzieci i młodzieży. Celem opracowania jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia wspomagające uczniów w odnalezieniu się w niepewnej rzeczywistości, a treści w nim zawarte skłaniają do refl eksji nad własnym stanem psychicznym nauczycieli i wskazują na sposoby radzenia sobie z problemami dnia codziennego w kontekście zawodowym. Autor zwraca uwagę, że aby pomóc innym, najpierw należy pomóc sobie. Dlatego w publikacji nauczyciele odnajdą nie tylko najpotrzebniejsze kompetencje współczesnego pedagoga, możliwości ich zdobywania i rozwijania, ale również sposoby na budowanie własnego dobrostanu.
Pobierz (plik PDF)
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
W czasie dorastania nastolatek, obserwując otaczającą rzeczywistość i uczestnicząc w niej, zdobywa wiedzę, nabywa umiejętności, eksperymentuje z różnymi zachowaniami, aby w końcowej jego fazie dojrzewania, kiedy osiągnie wiek i stopień rozwoju umożliwiający samodzielność, określić cel i sens swojego życia oraz zbudować własną tożsamość. W ten okres rozwojowy wpisane jest pełnienie roli ucznia. W toku procesu edukacji zaspokajane są potrzeby poznawcze, rozpoznawane i rozwijane powinny być indywidualne pasje i zainteresowania dzieci i młodzieży. Są to czynniki warunkujące przyszły sukces życiowy i odnalezienie się na rynku pracy.
Pobierz (plik PDF)
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Jest wiele pomysłów na szkołę, wiele filozofii, jak i czego powinna uczyć. Każda wizja ma zwolenników i krytyków. Jak się w tym nie zgubić, gdzie w tym wszystkim szkoły mają swoją autonomię? Odpowiedź jest jedna – w innowacjach pedagogicznych! W projekcie „Kariera bez barier” zachęcamy szkoły do wypracowywania swoich własnych rozwiązań bez czekania na rozporządzenia, za to całkowicie odpowiadających potrzebom uczniów. Nikt nie zna ich lepiej niż pracujący z nimi pedagodzy. Dzielimy się z Państwem poradnikiem dla nauczycieli o wartości wprowadzania innowacji pedagogicznych. Znajdą w nim Państwo informacje dotyczące ram teoretycznych oraz prawnych, a także sporo inspiracji.
Pobierz (plik PDF)