
Elżbieta Barbara Ostrowska
Ekspertka ds. badań i narzędzi badawczych
Absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk przyrodniczych. Ekspertka z zakresu przedmiotów przyrodniczych oraz narzędzi badawczych w międzynarodowych projektach edukacyjnych. W latach 2002–2013 sekretarz naukowy, a w latach 2014–2020 krajowy kierownik Programu Międzynarodowego Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Współautorka założeń oraz realizatorka prowadzonego w latach 2008–2010 projektu „Polska PISA – Spójność społeczna, przeciwdziałanie wykluczeniu i szanse rozwojowe: Oddziaływanie pomiaru edukacyjnego na system edukacji. Opracowanie formuły oceniania, która sprzyja rozwojowi złożonych umiejętności”, dotyczącego tworzenia narzędzi dydaktycznych do pomiaru umiejętności uczniów. Współtwórczyni założeń badania sprawdzającego umiejętności przyrodnicze uczniów – Laboratorium Myślenia oraz innych badań dotyczących dydaktyki z zakresu nauk przyrodniczych. Propagatorka kształtowania umiejętności rozumowania naukowego i metody badawczej wśród uczniów. Współautorka monografii „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA”. Od 2016 roku kierownik organizacyjny Olimpiady Biologicznej w Polsce. Autorka licznych opracowań dydaktycznych, artykułów naukowych czy poradników dla nauczycieli oraz wystąpień na wielu polskich i międzynarodowych seminariach i konferencjach.