Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PISA

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
Programme for International Student Assessment

Krajowy raport z badania PISA 2022. Myślenie kreatywne

Dobosz-Leszczyńska, W., Kaźmierczak, J.,  Weremiuk, A.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2024

Zobacz publikację

 

Krajowy raport z badania PISA 2022. Umiejętności finansowe – główne wyniki

Sitek, M., Wasilewska, O.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2024

Zobacz publikację

Informacja prasowa nt. badania PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2023

Zobacz publikację

Krajowy raport z badania PISA 2022

Kaźmierczak, J., Bulkowski, K. (red.)

Polscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej. Wyniki badania PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2024

Zobacz publikację

 

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, matematyki i nauk przyrodniczych, a także opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, procesy nauczania w szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły; w zależności od edycji także dodatkowe dziedziny np. umiejętności finansowe, umiejętności rozwiązywania problemów, myślenie kreatywne, uczenie się w świecie cyfrowym

Uczestnicy badania: Uczniowie, którzy ukończyli 15 rok życia w roku poprzedzającym badanie, dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Edycje badania*: 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022, 2025
*Wszystkie edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół konkretni uczniowie spełniający określone kryteria wieku. Do badania zapraszani są wylosowani uczniowie oraz dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół (a także w części krajów/edycji nauczyciele i rodzice) biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, w części krajów także nauczycieli i rodziców uczniów; od 2015 roku badanie PISA realizowane jest w formie komputerowej/online (computer-based assessment).