17 kwietnia 2024 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyła się debata on-line w ramach projektu “Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej”. W ramach debaty zostały podjęte zagadnienia:
- Czy kategoria narodowa jest kategorią, przez którą dzieci i młodzież współczesna się definiują?
- Czy zagrożenie związane z wojną na Ukrainie i zagrożeniem bezpieczeństwa Europy jest rzeczywistością mającą wpływ na edukację ku tożsamości narodowej?
- Z jakimi wyzwaniami dotyczącymi tożsamości narodowej współcześnie zmaga się Polska szkoła?
W debacie udział wzięli zaproszeni eksperci:
- dr Katarzyna Stankiewicz - pedagog, badaczka edukacji wielokulturowej, nauczycielka jęz. polskiego jako obcego i jako jęz. własnego, prowadząca szkolenia dla nauczycieli w zakresie integracji uczniów z Ukrainy, pracownik naukowy UKSW w Warszawie, z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego współtworzyła Gdański Model Integracji Imigrantów, jest zaangażowana w działania na rzecz integracji imigrantów oraz wsparcia edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym, w tym uchodźczym;
- mgr Paweł Prusik - nauczyciel historii, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Mirosława Biernackiego w Warszawie - Wola; inicjator adopcji powstańca Janusza Walędzika “Czarnego” przez SP nr 26; popularyzator wiedzy na temat Powstania Warszawskiego i Powstania w Getcie Warszawskim;
- mgr Damian Jasko - nauczyciel historii w Szkole Podstawowej w Ołdakach-Polonii (gm. Andrzejewo, woj. mazowieckie) i Szkole Podstawowej im. 18. Pułku Piechoty Ziemi Łomżyńskiej w Andrzejewie (woj. mazowieckie), prezes Towarzystwa Rozwoju Ziemi Andrzejewskiej, członek Ostrowskiego Stowarzyszenia “Ludzie z Pasją”.
Ze strony zespołu badawczego realizującego projekt w debacie uczestniczyli:
- prof. ucz. dr hab. Małgorzata Gruchola - kierownik projektu
- prof. ucz. dr Monika Popielewicz-Durakiewicz
- dr Ziemowit Socha
- dr Marek Zajic
Debatę moderował członek zespołu badawczego dr Dariusz Tułowiecki.