Instytut Badań Edukacyjnych ma przyjemność zaprosić nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli organów prowadzących na dyskusję online pt. "Tożsamość narodowa w edukacji szkolnej".
Dyskusja odbędzie się 17 kwietnia 2024 o godzinie 12:00 w formule online.
W spotkaniu uczestniczyć będą nauczyciele-praktycy oraz eksperci realizujący ogólnopolski projekt badawczy „Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej” w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projektem objęto badania ponad 6800 osób: uczniów wszystkich typów szkół publicznych, nauczycieli i dyrektorów.
Celem projektu jest:
- poznanie postaw uczniów wobec kategorii „tożsamość narodowa” i zadania szkoły w jej kształtowaniu;
- poznanie metod stosowanych przez nauczycieli w edukacji ku tożsamości narodowej uczniów;
- poznanie przestrzeni i siły zaangażowania kadry kierowniczej szkół w prowadzaniu edukacji ku tożsamości narodowej;
- poznanie miejsca tożsamości narodowej w podstawie programowej i opinii pedagogów na temat korekt tego usytuowania oraz swobód realizacji.
W trakcie badań zgromadzono szeroki materiał empiryczny, który pozwoli na interesującą poznawczo i odkrywczą dydaktycznie dyskusję.
Podczas debaty postawione zostaną następujące pytania:
- Czy i w jakim stopniu kategoria narodowa określa tożsamość współczesnej młodzieży?
- Czy szkoła winna zajmować się kształtowaniem tożsamości narodowej uczniów?
- Czy nauczyciele mają zagwarantowaną należną im swobodę w realizacji podstawy programowej w zakresie edukacji ku tożsamości narodowej?
- Jakie formy dydaktyczne utraciły swoją skuteczność, a jakie pozwalają na pracę ze współczesnym uczniem?
- W jaki sposób edukacja ku tożsamości narodowej prowadzona jest na terenach zróżnicowanych kulturowo i etnicznie? na terenach pogranicza? w warunkach wielokulturowości wielkich miast?
- Jak mówić o spornych kwestiach narodowych w klasach z uczniami z Ukrainy?
Na te i inne pytania będą starali się odpowiedzieć uczestniczący w debacie eksperci IBE oraz zaproszeni goście:
- dr Katarzyna Stankiewicz, pedagog, nauczyciel języka polskiego jako obcego, pracownik naukowy UKSW, z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego współtworzyła Model Integracji Imigrantów w Gdańsku;
- mgr Paweł Prusik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Mirosława Biernackiego w Warszawie – Wola, nauczyciel historii;
- mgr Damian Jasko, nauczyciel historii w Szkole Podstawowej im. 18. Pułku Piechoty Ziemi Łomżyńskiej w Andrzejewie