Badanie potrzeb użytkowników docelowej Platformy Wskaźników Oświatowych (PWO)
Celem naszych badań jest zidentyfikowanie potrzeb potencjalnych użytkowników Katalogu Wskaźników Oświatowych oraz rozwiązania informatycznego do tworzenia interaktywnych raportów dotyczących oświaty (PWO). Podczas badań chcemy ustalić, jakie doświadczenia mają osoby pracujące w oświacie i zajmujące się jej organizacją – zwłaszcza w zakresie korzystania z danych: jak oceniają ich przydatność, z jakich źródeł je pozyskują oraz z jakimi problemami mierzą się przy ich stosowaniu. Badania są przeprowadzane w formie wywiadów indywidualnych lub grupowych.
Pole badawcze – zakres przedmiotowy i podmiotowy badań
Badania potrzeb przyszłych użytkowników Platformy Wskaźników Oświatowych dostarczą informacji o kluczowych obszarach funkcjonowania sektora edukacji, niezbędnych do analizy i oceny systemu oświaty.
Badaniami objęto zasadniczo trzy grupy respondentów:
- pracowników systemu oświaty (głównie dyrektorów): szkół i placówek oświatowych, kuratoriów;
- pracowników samorządu terytorialnego (organów prowadzących szkoły
i placówki oświatowe); - naukowców i badaczy prowadzących badania wymagające dostępu do danych na temat systemu oświaty.
Badania potrzeb użytkowników PWO koncentrują się wokół 4 modułów wskaźników wyznaczonych w projekcie:
- organizacja oświaty,
- kadry szkół i placówek oświatowych,
- finansowanie oświaty,
- nierówności edukacyjne.
Etap realizacji badań i ich analizy
Od lutego 2025 do marca 2025 roku
Opracowano założenia badawcze, pytania badawcze, dobór próby badawczej.
Od marca 2025 do lipca 2025 roku
Przeprowadzono ok. 90 wywiadów, co stanowi ok. 55 godzin rozmów, inspirujących do analizy i formułowania wniosków.
Wywiady skategoryzowano zgodnie z placówkami:
- wywiady z dyrektorami takich placówek, jak: przedszkola, szkoły – podstawowe, średnie, policealne, specjalne, Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii, Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne; z pracownikami kuratoriów;
- wywiady z przedstawicielami organów prowadzących placówki oświatowe: pracownikami wydziałów edukacji w gminach i powiatach, dyrektorami/naczelnikami wydziałów oświaty w gminach i powiatach, przedstawicielem niepublicznego organu prowadzącego; przedstawicielami władz samorządowych (wójt/burmistrz, wiceprezydent);
- wywiady grupowe i indywidualne z badaczami.
Wszystkie przeprowadzone dotychczas wywiady zostały poddane transkrypcji, dzięki której będzie możliwe ich przeanalizowanie pod kątem założonych celów. Efektem tej analizy stanie się raport pomocny w wytypowaniu kluczowych wskaźników niezbędnych w organizacji systemu oświaty, a tym samym w stworzeniu Katalogu Wskaźników Oświatowych.
Od kwietnia 2025 do lipca 2025 roku
Przeprowadzono również analizę dokumentów dotyczących stanu oświaty (z 65 gmin, 13 miast na prawach powiatu, 17 powiatów ziemskich oraz 8 województw), której efektem stał się "Raport z analizy dokumentów o stanie oświaty w gminie, powiecie i województwie". Raport wyszczególnia dane, które są najczęściej prezentowane w corocznych sprawozdaniach obowiązkowo sporządzanych przez gminy, powiaty i województwa. Analizie poddano: informacje o stanie realizacji zadań oświatowych oraz raporty o stanie gminy/powiatu/województwa.
Obecnie, w trakcie analizy naszych badań, koncentrujemy się na pierwszym module wskaźników: organizacja oświaty. W ramach tego modułu zostaną omówione m.in. takie zagadnienia, jak:
- przygotowanie arkuszy organizacyjnych;
- dane demograficzne i tworzenie obwodów szkół;
- rekrutacja do placówek;
- liczba oddziałów i uczniów w oddziałach;
- organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami;
- organizacja zajęć dla dzieci obcojęzycznych;
- dowozy do szkół;
- sieć szkół;
- infrastruktura placówek.
Publikacja pierwszego raportu cząstkowego jest planowana na grudzień 2025.