W dniach 16-18 lutego w duńskim Esbjerg odbyło się coroczne spotkanie partnerów Path2Integrity, podsumowujące pierwszy rok realizacji projektu. Polskę reprezentowali eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych. Polskę reprezentowała Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik zespołu badawczego Path2Integrity.
Podczas pierwszego roku projektu Path2Integrity dokonano przeglądu metod i technik kształcenia wykorzystywanych przy prowadzeniu zajęć z tematyki szeroko rozumianej rzetelności naukowej i etyki badawczej. Zebrane za pomocą internetowego kwestionariusza dane zostały przeanalizowane i pokategoryzowane, a wyniki analiz przedstawiono w postaci interaktywnej strony. Partnerzy projektu przygotowali również zestawienie pokazujące różne programy kształcenia, w ramach których omawiane są tematy związane z etyką i rzetelnością naukową, w podziale na poziomy kształcenia i kraje uczestniczące w projekcie.
W 2019 roku opracowana została także metodologia i narzędzie zbierania danych wśród różnych grup interesariuszy na temat społecznego postrzegania rzetelności naukowej. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych powstał wewnętrzny dokument projektowy “Working document: Taking stock and a way forward. Mapping facts and State of the Art on research integrity pedagogical practices and training”.
Scenariusze zajęć
W ramach pierwszej fazy projektu opracowane zostało 20 scenariuszy zajęć z rzetelności naukowej, podzielonych według grup odbiorców: dla uczniów szkół średnich, dla studentów studiów licencjackich i magisterskich oraz dla doktorantów. Wszyscy partnerzy projektu rozpoczęli testy scenariuszy, które będą w przyszłości dostępne zarówno w postaci tradycyjnego podręcznika do zajęć, jak i w formie online.
Przygotowanie do kampanii społecznej
Rozpoczęły się prace nad opracowaniem strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności naukowej. Każdy z partnerów projektu nawiązał kontakt z wybitnymi naukowcami, którzy zgodzili się zostać twarzami kampanii w swoich krajach. Zespół IBE w ramach zadania poświęconego ewaluacji produktów projektu opracował również wstępną wersję narzędzia badawczego do oceny materiałów tworzonych na potrzeby kampanii. Oficjalna inauguracja kampanii społecznej nastąpi w 2021 roku.