Przedmiotem publikacji “Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach” jest zwrócenie uwagi na jedno z najważniejszych wyzwań dla europejskiej kultury akademickiej, jakim jest potrzeba szerzenia postaw rzetelności naukowej: rozwój i kultywowanie zasad uczciwości akademickiej (Research Integrity) i etyki badań (Research Ethics) na uczelniach.
W tekście przedstawiono dwie główne strategie rozwoju rzetelności naukowej w szkołach wyższych, a także pokrótce przybliżono wybrane dydaktyczne aspekty związane z prowadzeniem formacji na rzecz rzetelnego uprawiania nauki: cele uniwersyteckich kursów z zakresu rzetelności i etyki badawczej; obszary tematyczne poruszane w toku edukacji oraz o metody uczenia wykorzystywane podczas zajęć.
Artykuł został napisany w oparciu o wstępne wyniki badań przeprowadzanych w 2019 r. przez dr Agnieszkę Dwojak-Matras, dr Katarzynę Kalinowską i dr Agnieszkę Koterwas, będące członkiniami polskiej reprezentacji międzynarodowego konsorcjum Path2Integrity.
Ze względu na ograniczenia związane z formalnymi wymogami edytora publikacji (ograniczona długość tekstu) zainicjowana w artykule tematyka dot. metod uczenia rzetelności naukowej zostanie dokładniej opisana w kolejnej publikacji.