W pierwszej połowie września br. odbyła się coroczna konferencja międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji Nauczycieli w Europie (Association of Teacher Education in Europe), w której wzięła udział badaczka IBE dr Agnieszka Dwojak-Matras.
Konferencja jest miejscem spotkań i platformą wymiany doświadczeń i wiedzy dla naukowców, nauczycieli, decydentów i nauczycieli z całego świata. Przyciąga inspirujących mówców, daje możliwość prezentacji szerokiego wyboru referatów na temat badań i praktyki kształcenia nauczycieli, motywuję do aktywnego udziału tematycznych sesjach roboczych organizowanych przez Wspólnoty Badań i Rozwoju (Research and Development Communities).
Tegoroczna konferencja zatytułowana: “(Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World”, była poświecona trzem głównym obszarom tematycznym:
- „Profesjonalne wartości, profesjonalni nauczyciele i profesjonalni edukatorzy nauczycieli: zrozumieć dziś - budować jutro”.
- „Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie inkluzji i sprawiedliwości społecznej w zmieniającym się świecie”.
- „Podejmowanie bieżących wyzwań w kształceniu nauczycieli czynnych zawodowo i osób przygotowujących się do zawodu nauczyciela”.
W ramach tego ostatniego obszaru tematycznego dr Agnieszka Dwojak-Matras przedstawiła prezentację zatytułowaną: „A Research Integrity Course as a Way to Tackle New Challenges. Dealing with Fake News and Copycat Attitudes”.
Liderka polskiego zespołu Path2Integrity opowiedziała o projekcie, skupiając się na pozytywnym trendzie promowania uczciwości wśród uczniów szkół średnich i studentów akademickich. W prezentacji zostało opisane również nieformalne szkolenie z zakresu rzetelności badawczej i etyki. Tego typu szkolenia dedykowane nauczycielom są szansą na podniesienie świadomości dotyczącej aktualnych problemów związanych z nieumiejętnością rozpoznawania fakenewsów i rosnącej tendencji do kopiowania przez uczniów cudzych prac.
W swoim wystąpieniu polska badaczka przedstawiła również doświadczenia z dwuipółletniego okresu przygotowywania i testowania programu edukacyjnego Path2Integrity, wspartego kampanią informacyjną, której celem jest promowanie wiarygodnych wyników badań i odpowiedzialnych praktyk badawczych nie tylko w środowisku akademickim, ale także wśród uczniów szkół średnich i nauczycieli. W kursie Path2Integrity zastosowano podejście oparte na dialogu z uczniami, wybierając rotacyjne odgrywanie ról i opowiadanie historii jako najbardziej wpływowe narzędzia służące kształtowaniu kultury rzetelności badawczej. Sama zać prezentacja dr Agnieszki Dwojak-Matras miała na celu zainicjowanie dyskusji dotyczącej aktualnych trendów w profesjonalnym rozwoju nauczycieli oraz m.in. potrzeby wspierania edukatorów innowacyjnymi pomysłami.
Więcej informacji na temat konferencj: http://atee2020.uw.edu.pl/