Tekst łatwy do czytania

Co zachęca do podjęcia pracy nauczyciela zawodu?

Wnioski z badania Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego poświęconego pozafinansowym czynnikom, które przyciągają lub odpychają od wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie branżowym.

 Infografika: Co zachęca do podjęcia pracy nauczyciela zawodu? Wnioski z badania Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego poświęconego pozafinansowym czynnikom, które przyciągają lub zniechęcają do wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie branżowym. Motywy wewnętrzne (podjęcia pracy nauczyciela zawodu): 1. Użyteczność społeczna, 2. Rozwój zawodowy, 3. Praca z młodzieżą. Kolejnym punktom towarzyszy opis: 1. Przekonanie o możliwości kształtowania przyszłości młodych ludzi, bycie mentorem, możliwość odegrania ważnej roli w przygotowaniu uczniów do wejścia na rynek pracy; 2. Możliwość doskonalenia zawodowego wpływa na satysfakcję z pracy i daje poczucie przekazywania uczniom wysokiej jakości wiedzy i umiejętności; 3. Możliwość codziennego kontaktu z młodzieżą, nawiązywanie opartych na zaufaniu i współpracy relacji z uczniami oraz wspieranie ich w rozwoju osobistym, społecznym, edukacyjnym mi zawodowym. Motyw zewnętrzne (podjęcia pracy nauczyciela zawodu): 1. Wsparcie otoczenia, 2. Czas dla rodziny, 3. Bezpieczeństwo zatrudnienia. Kolejnym punktom towarzyszy opis: 1. Przekonanie osób trzecich o szczególnych umiejętnościach związanych z przekazywaniem wiedzy i umiejętności uczniom, budowaniem relacji, gotowością do ciągłego rozwoju zawodowego; 2. Przekonanie o większej elastyczności pracy, która jest szczególnie istotna w kontekście możliwości łączenia życia zawodowego z życiem osobistym i rodzinnym; 3. Jak w przypadku wielu profesji, część osób wybiera pracę nauczyciela zawodu ze względu na korzyści związane z bezpieczeństwem oraz stabilnością zatrudnienia, przewidywalnym czasem pracy, a także z góry określoną ścieżką awansu zawodowego. Wyżej wymienione motywy najczęściej współwystępują. Wnioski te są zgodne z wynikami badań przeprowadzonych w innych krajach i podkreślają istotność wewnętrznej motywacji nauczycieli zawodu do angażowania się w pracę w szkołach. Warto podkreślić, że dystansują się one od stereotypowej wizji nauczyciela, który kieruje się jedynie perspektywą wolnego czasu, długich wakacji czy pewności zatrudnienia. W jaki sposób szkoły kształcące w zawodach poszukują nauczycieli? Wykres słupkowy: 57% przez kontakty prywatne; 49% przez publikowanie ofert w portalu ofertypracy.edu.pl (SIO), 44% przez kontakty z pracodawcami, 42% przez kontakty z urzędami pracy, 29% przez publikowanie ofert w innych portalach dla poszukujących pracy; 28% przez kontakty z absolwentami; 12% przez kontakty z uczelniami (np. biura karier); 6% – inne odpowiedzi. Źródła danych zawartych w infografice: internetowa ankieta CAWI – 1641 szkół kształcących w zawodach, wywiady indywidualne i grupowe – 108 uczestników. Wyniki badania realizowanego w 2024 r. w ramach projektu „Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu”. Nr projektu: FERS.01.04-IP.05-0005/23. Pod spodem logotyp „Nauczyciele zawodu”.  U dołu infografiki belka z logotypami: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Rzeczpospolita Polska, Dofinansowane przez Unię Europejską, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.