Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

SSES

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych
Survey on Social and Emotional Skills

Inicjatorem i organizatorem badania SSES jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). SSES należy do najnowszych badań porównawczych prowadzonych przez OECD. Dotychczas odbyły się dwie edycje badania, w 2019 i 2023 roku, a trzecia odbędzie się w roku 2026. Polska po raz pierwszy przystąpiła do badania właśnie w tej trzeciej edycji.

Celem badania badania SSES jest ocena poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów w wieku 10 i 15 lat oraz identyfikacja czynników szczególnie istotnych z perspektywy rozwoju tych kompetencji. Badanie pozwala również na lepsze zrozumienie związku między kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi a innymi obszarami funkcjonowania dzieci i młodzieży, takimi jak osiągnięcia szkolne, dobrostan czy aspiracje zawodowe. SSES obejmuje szeroki zakres kompetencji, w tym m.in.: wytrwałość, empatię, współpracę, kreatywność i regulację emocji. 

Głównymi uczestnikami badania są uczniowie z dwóch grup wiekowych. Podstawowa grupa to piętnastolatkowie, a opcjonalna dziesięciolatkowie. Polska w 2026 roku weźmie udział w badaniu prowadzonym wśród obu tych grup. Badanie przeprowadza się na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów, co pozwala na formułowanie wniosków dotyczących całej populacji piętnasto- i dziesięciolatków uczęszczających do szkół w danym kraju. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół – konkretni uczniowie. W każdym kraju w badaniu uczestniczy zazwyczaj ok. 75 szkół i 3 000 uczniów w każdej z grup wiekowych. W trakcie badania w szkole uczniowie wypełniają na komputerach kwestionariusze zawierające pytania odnoszące się do kompetencji zdefiniowanych w założeniach badania. 

Oprócz kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów przedmiotem badania jest też szereg zagadnień kontekstowych, dotyczących m.in. opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego, doświadczeń w szkole i poza szkołą, a także opinii, postaw i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły oraz zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, dyrektorów szkół wylosowanych do badania, a także nauczycieli. W SSES uczestniczą nauczyciele różnych przedmiotów uczący w klasach, do których uczęszczają piętnastolatkowie i dziesięciolatkowie. W wylosowanych do badania szkołach spośród tej grupy nauczycieli losowana jest określona liczba osób, które zapraszane są do udziału w badaniu. W niektórych krajach w ankietowej części badania uczestniczą także rodzice uczniów. 

Polska po raz pierwszy weźmie udział w badaniu SSES w 2026 roku, w jego trzeciej edycji. Za organizację badania w Polsce odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych, a jest ono realizowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie prowadzone jest w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych" finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

SSES jest stosunkowo nowym badaniem, a liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach systematycznie wzrasta. W pierwszej edycji w 2019 roku brało udział 10 lokalizacji (miast). W 2023 roku w badaniu uczestniczyło 6 krajów i 10 regionów. Nieco większa liczba uczestników przewidywana jest w trzeciej edycji badania w 2026 roku.

 

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia badania SSES zostały wypracowane na potrzeby jego pierwszej edycji. Są one aktualizowane i dopracowywane przed rozpoczęciem każdej kolejnej edycji w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania w tym obszarze oraz wnioski płynące z dotychczasowych badań. Pomiędzy poprzednimi edycjami wprowadzono m.in. zmiany w sposobie kategoryzacji badanych kompetencji, a w edycji w 2026 roku większy nacisk zostanie położony na kwestie dotyczące korzystania z mediów i technologii cyfrowych, a także rolę szkoły i nauczycieli w kształtowaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych.

Założenia teoretyczne badania SSES są dostępne na stronie OECD.

 

2023
2019

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD.

 

SSES 2026 (Runda 3)

Badanie prowadzone w latach 2025–2027. Badanie pilotażowe realizowane jest jesienią 2025 roku, a badanie główne zostanie przeprowadzone jesienią 2026 roku. Ogłoszenie wyników tej edycji badania zaplanowane jest na koniec 2027 roku.

Harmonogram badania SSES.

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Kompetencje społeczne i emocjonalne uczniów, czynniki wpływające na ich rozwój i zależności z innymi obszarami funkcjonowania uczniów, opinie i postawy uczniów, doświadczenia w szkole i poza szkołą, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w wieku 10 i 15 lat, dyrektorzy szkół, nauczyciele, w części krajów/edycji także rodzice uczniów.

Cykle badania: 2019, 2023, 2026
Pogrubiono edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretni uczniowie spełniający określone kryteria wieku, a także nauczyciele uczący w klasach, do których uczęszczają piętnastolatkowie i dziesięciolatkowie. Do badania zapraszani są wylosowani uczniowie, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele (a także w części krajów/edycji rodzice) biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Kwestionariusze i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli, w części krajów/edycji także rodziców uczniów; w większości krajów badanie jest realizowane w formie komputerowej/online (computer-based assessment).