Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt „Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu”, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Cele projektu
-
przygotowanie koncepcji wybranych studiów podyplomowych i praktyk dla przyszłych nauczycieli zawodu (studentów, absolwentów lub specjalistów w danej branży),
-
opracowanie założeń wsparcia doskonalenia zawodowego dla aktywnych nauczycieli zawodu.
Grupa docelowa projektu
- Kandydaci do zawodu nauczyciela zawodu
- Obecni nauczyciele zawodu
Pod pojęciem nauczyciela zawodu w projekcie rozumie się nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu oraz osoby niebędące nauczycielami, zatrudnione na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Opis projektu
Projekt stanowi jeden z elementów szerszej strategii mającej na celu zapewnienie i rozwój kadr dla kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania i doskonalenia nauczycieli zawodu. Projekt koncentruje się na kwestiach związanych z nabywaniem kwalifikacji oraz ze stałym rozwijaniem umiejętności merytorycznych z zakresu nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, umiejętności pedagogicznych i psychologicznych.
Wypracowane w projekcie rozwiązania dotyczące kształcenia przyszłych kadr kształcenia zawodowego posłużą do uruchomienia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (w trybie konkurencyjnym) studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym, przyczyniając się tym samym do zwiększenia liczby nauczycieli zawodu.
Ponadto wypracowane w projekcie rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu będą mogły być podstawą do aktualizacji oferty doskonalenia nauczycieli prowadzonej między innymi w ramach placówek doskonalenia nauczycieli oraz uczelni.
Działania w projekcie
Działanie 1. Diagnoza stanu kadrowego nauczycieli zawodu:
1.1. Portret nauczycieli zawodu;
1.2. Pilotażowa prognoza zapotrzebowania na nauczycieli zawodu.
Działanie 2. Diagnoza motywacji, zasobów, potrzeb i barier związanych z zapewnieniem kadr dla kształcenia zawodowego:
2.1. Badanie jakościowe dotyczące pozafinansowych czynników przyciągających i odpychających z zawodu nauczyciela zawodu;
2.2. Badanie jakościowe dotyczące zasobów umiejętności nauczycieli zawodu;
2.3. Badanie jakościowe dotyczące potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego;
2.4. Analiza oferty doskonalenia zawodowego dla nauczycieli zawodu.
Działanie 3. Przygotowanie propozycji rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych (program studiów i praktyk) i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu (rekomendacje):
3.1. Opracowanie wybranych programów kształcenia w ramach studiów podyplomowych i opracowanie programów praktyk dla wybranych kierunków
3.2. Opracowanie rekomendacji dotyczących doskonalenia zawodowego obecnych nauczycieli zawodu
Produkty projektu
- Raport pt. Portret nauczycieli zawodu;
- Raport pt. Pilotażowa prognoza zapotrzebowania na nauczycieli zawodu;
- Raport z badania sondażowego CAWI;
- Raport z badania powszechnego w powiatach i województwach CAWI;
- Raport zawierający diagnozę motywacji, zasobów, potrzeb i barier związanych z zapewnieniem kadr dla kształcenia zawodowego (recenzowany);
- Raport z analizy oferty doskonalenia zawodowego dla nauczycieli zawodu;
- Raport zawierający opracowane programy kształcenia w ramach wybranych kierunków studiów podyplomowych dla nauczycieli zawodu;
- Raport zawierający opracowane programy praktyk dla wybranych kierunków studiów;
- Raport zawierający rekomendacje dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli zawodu
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość Projektu wynosi 5 182 712,58 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 4 276 774,42 zł.
Data podpisania umowy: 24.10.2023
Dofinansowanie z budżetu państwa: 905 938,16 zł
Nr. projektu: FERS.01.04-IP.05-0005/23