Dane z badań międzynarodowych są łatwo dostępne dla różnych grup użytkowników. Można je przeglądać i analizować za pomocą narzędzi interaktywnych oraz tworzyć za ich pomocą dostosowane do potrzeb badawczych raporty i wizualizacje. Bardziej zaawansowane analizy wymagają wykorzystania oprogramowania statystycznego.
Dane jednostkowe z badań międzynarodowych IEA i OECD są ich własnością, chronioną prawami autorskimi, ale są publicznie dostępne na stronach tych organizacji. Pobieranie danych zazwyczaj wymaga przeczytania i akceptacji warunków i zasad ich wykorzystywania, ale, z wyjątkiem niektórych dodatkowych zbiorów, nie wymaga rejestracji i logowania się. Aby ułatwić korzystanie z tych badań, stworzono także przeglądarki danych. Korzystanie z nich jest dość proste i nie wymaga zaawansowanych umiejętności statystycznych.
W badaniach międzynarodowych wykorzystywane są zazwyczaj testy (służące do pomiaru umiejętności) oraz ankiety (dotyczące zagadnień kontekstowych). Upubliczniane są zazwyczaj kwestionariusze ankiet dla poszczególnych grup uczestników badania. Testy i zadania testowe ze względu na cykliczny charakter badań i wykorzystywanie tych samych badań w kolejnych edycjach do pomiaru trendów nie są publicznie dostępne. Wyjątek stanowią przykładowe zadania publikowane po zakończeniu każdej edycji badania dostępne w raportach i na stronach ich organizatorów. Narzędzia, podobnie jak dane, są własnością IEA i OECD chronioną prawami autorskimi. W przypadku narzędzi badawczych – czy to w wersji źródłowej, czy w innych wersjach językowych – istnieją dodatkowe zasady i wymogi dotyczące ich wykorzystywania.
GDZIE ZNALEŹĆ DANE I NARZĘDZIA BADAWCZE Z MIĘDZYNARODOWYCH PORÓWNAWCZYCH BADAŃ EDUKACYJNYCH?
ILSA Gateway
Portal ILSA Gateway to miejsce, gdzie w systematyczny sposób zestawiono szczegółowe informacje o międzynarodowych porównawczych badaniach edukacyjnych prowadzonych przez organizacje takie jak IEA, OECD czy UNESCO. Można tam łatwo znaleźć informacje, przeglądając je według konkretnego badania, tematu lub używając funkcji wyszukiwania. Strona zawiera między innymi opisy założeń poszczególnych badań, ich organizacji, przyjęte rozwiązania metodologiczne i stosowane narzędzia, wyniki i związane z nimi publikacje oraz linki do najważniejszych materiałów, w tym zbiorów danych.
Badania IEA
Dane z badań IEA są publicznie dostępne, mogą być jednak wykorzystywane wyłącznie w celach niekomercyjnych, edukacyjnych i badawczych. Są one oficjalnie udostępniane w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA na stronie IEA Data and Tools Repository. Repozytorium zawiera kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i (w zależności od badania) rodziców uczniów z uczestniczących w badaniach krajów, a także rozbudowaną dokumentację techniczną i podręczniki użytkownika z poszczególnych edycji wszystkich badań, w tym TIMSS, PIRLS, ICCS, ICILS, REDS, CIVED, TEDS-M, SITES oraz Reading Literacy Study. Dane są dostępne w formatach SAS i SPSS, a z nowszych edycji badań także w formacie R. W podręcznikach użytkownika znaleźć można źródłowe wersje narzędzi i opis zastosowanych krajowych adaptacji.
Większość danych znajduje się w publicznie dostępnych zbiorach (Public Use Files, tzw. PUF), jednak ze względu na ochronę danych osobowych, dostęp do niektórych zmiennych jest ograniczony. Znajdują się one w zbiorach o ograniczonym dostępie (Restricted Use Files, tzw. RUF). Badacze zainteresowani uzyskaniem dostępu do tych danych muszą wystąpić o zgodę, wskazując w jaki sposób i w jakim celu planują je wykorzystać, a także podpisać dodatkową umowę określającą zasady użycia tych danych. Więcej informacji można znaleźć na stronach IEA dotyczących poszczególnych badań.
Inne zasady obowiązują w kwestii wykorzystania narzędzi i innych materiałów badawczych z badań IEA. Wykorzystanie narzędzi – czy to w oryginale, czy w innej wersji językowej – wymaga uzyskania pisemnej zgody IEA. W przypadku narzędzi stosowanych w konkretnym kraju, w określonej wersji językowej, zgodę musi wydać zarówno IEA, jak i krajowe centrum badawcze odpowiedzialne za realizację badania. Wymogi, obowiązujące procedury i wzory wniosków znajdują się w przewodniku dotyczącym korzystania z narzędzi i materiałów badawczych na stronie IEA.
Badania OECD
Dane z poszczególnych edycji badań organizowanych przez OECD, takich jak PISA, TALIS czy PIAAC, są dostępne na stronach OECD poświęconych tym badaniom. Zbiory zawierają kompletne zestawy danych z odpowiedziami uczestników badania z poszczególnych krajów uczestniczących w badaniu. Dostępne są w różnych formatach – w zależności od edycji i badania – zazwyczaj SAS i SPSS, czasami także STATA i CSV. Na stronach badań udostępniane są także dokumentacje techniczne oraz dodatkowe instrukcje dla użytkowników poszczególnych edycji badań, jak również źródłowe oraz krajowe wersje narzędzi badawczych.
W zależności od badania i edycji udostępniane są także dodatkowe materiały. Przykładowo dla ostatniej zakończonej edycji badania (PISA 2022) udostępniono tabele i wykresy wykorzystane w raportach międzynarodowych, a także kody w formatach SPSS i Stata, które zostały użyte do analizy danych z badania. Umożliwiają one replikację analiz z raportów międzynarodowych.
Przeglądarki danych
Przeglądarki danych to interaktywne narzędzia umożliwiające analizę, wizualizację oraz tworzenie zestawień i analiz w podgrupach oraz eksportowanie tabel i wykresów. Ich zaletą jest łatwa możliwość wygenerowania porównań z różnych edycji badań.
International Data Explorer (NCES)
Narzędzie opracowane przez amerykańskie Krajowe Centrum Statystyki Edukacyjnej (NCES). Pozwala na analizę danych z różnych badań, w tym m.in. PISA, TIMSS, PIRLS, TALIS.
przejdź do International Data Explorer
PISA Data Explorer (OECD)
Narzędzie opracowane przez OECD. Umożliwia eksplorację i analizę danych z Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Dzięki niemu można tworzyć raporty dostosowane do własnych potrzeb, wizualizować dane i porównywać wyniki edukacyjne różnych krajów i regionów.
Education GPS
Narzędzie, które pozwala tworzyć raporty w formacie PDF. Dzięki niemu można przeglądać interaktywne wykresy z niektórych badań (np. PIAAC i PISA) ze wskaźnikami wyliczonymi na podstawie tych badań, porównywać dane między krajami oraz tworzyć raporty dla wybranego kraju.