Jak przekonać kolegę, że nie jest się „mięczakiem”? Czy wypełniona olejem plastikowa butelka zatonie? Takie zadania gimnazjaliści rozwiążą z ochotą. Nauczyciele znajdą ich przykłady w najnowszej publikacji IBE, którą mogą pobrać w Internecie
Przygotowana przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych IBE książka „Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych” to pozycja oryginalna i niespotykana na rynku wydawniczym. – Naszym celem było zaprezentowanie nietypowych zadań zamkniętych, nadających się bardziej do wspólnej pracy na lekcji niż do formalnego sprawdzania umiejętności uczniów – mówi współautorka publikacji dr Joanna Borgensztajn z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Zadania te mogą służyć np. wprowadzeniu nowego tematu, ale też mogą być formą ćwiczenia służącego rozwijaniu umiejętności złożonych w nauczaniu biologii, chemii, fizyki i geografii. – Opracowane przez naszą pracownię zadania mogą także posłużyć nauczycielowi do szybkiej, nieformalnej diagnozy wiedzy uczniów trakcie lekcji – dodaje dr Borgensztajn.
Nauczyciele znajdą w książce różnorodne zadania (z kluczem odpowiedzi i szczegółowym omówieniem rozwiązania), które mogą być wykorzystywane w różnych wariantach i scenariuszach zajęć. Są w niej zadania poruszające tematy kontrowersyjne, mogące pomóc zilustrować trudne zagadnienia, są zadania wykorzystujące żart lub zabawę słowną, które stanowią świetne urozmaicenie lekcji, ale także – co ważniejsze – uczą, bawiąc. Osobną grupę stanowią zadania czasochłonne lub wieloetapowe, idealne do rozwiązywania w grupach uczniowskich i rozwijające przez to nie tylko kompetencje przedmiotowe ale i społeczne. Na przykład wśród zadań geograficznych można znaleźć zadania o klimacie, które doskonale nadają się do kształtowania wielu umiejętności, począwszy od tych prostych, jak odczytywanie informacji przedstawionych za pomocą wykresów, metod kartograficznych, aż po analizowanie i wnioskowanie na podstawie różnych informacji, np. o pogodzie na następny dzień.
Cenne dla nauczycieli będą wskazówki zawarte w komentarzach do zadań. Opisują one potencjalne problemy, które może napotkać uczeń i które mogą doprowadzić do udzielenia przez niego błędnej odpowiedzi. Książka „Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych” zawiera także użyteczne informacje pozwalające możliwie najlepiej wykorzystać proponowane zadania na lekcji. Do każdego zadania dołączone są treści i cele podstawy programowej, których realizację ono wspiera.
Publikacja została opracowana w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.