Na VIII posiedzeniu Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty przyjęto stanowisko w sprawie projektu podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Dyskusja nad propozycjami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej prowadzona była podczas dwóch posiedzeń Rady 11 oraz 30 października.
Rada w przyjętym stanowisku z satysfakcją odnotowała fakt poddania projektu kilkukrotnym recenzjom oraz upublicznienie efektu wstępnych prac. Wyrażając aprobatę dla kierunku dotychczasowych prac, Rada zwróciła uwagę na kilka kwestii. Członkowie Rady proponują m.in. wprowadzenie w części ogólnej podstawy programowej opisów wszystkich kompetencji fundamentalnych, dodanie informacji o modułach, zwrócenie szczególnej uwagi na redakcję językową, aby język podstawy był zrozumiały dla jak najszerszej grupy odbiorców, a także na korelacje między przyrodą a przedmiotami przyrodniczymi.
Projekty podstaw programowych przygotowane w IBE PIB zostały przekazane do MEN. W Ministerstwie trwają prace nad przygotowaniem projektu rozporządzenia w sprawie nowych podstaw programowych, który jeszcze w listopadzie trafi do konsultacji społecznych. Stanowisko Rady będzie jednym z pierwszych komentarzy w tych konsultacjach.
Stanowisko Rady w sprawie projektów podstaw programowych (pdf)
W lutym Rada podjęła stanowisko w sprawie formatu podstawy programowej, a w marcu w sprawie projektu części ogólnej.
Wdrożenie reformy, wsparcie nauczycieli
Magdalena Radwan-Röhrenschef, ekspertka zewnętrzna IBE PIB, przedstawiła opracowany w Instytucie pomysł na strategię wdrażania reformy. Marzenna Habib, wicedyrektorka Ośrodka Rozwoju Edukacji, mówiła o szkoleniach, które organizować będzie ORE w zakresie wdrażania reformy.
„Reforma dzieje się w szkole. Rozpoznajemy fakt, że wiele pomysłów związanych z reformą, które dotyczą nauczania, wychowania i organizacji życia szkolnego już dziś dzieje się w szkołach. My chcemy je zidentyfikować, wzmacniać i upowszechnić. To praca na zasobach, na tym, co już mamy. Gromadzimy te rzeczy, które się udają, opisujemy je, żeby wiedzieć, w jakich warunkach funkcjonują, i dlaczego się udają. Robimy to po to, żeby stanowiły gotowe narzędzie do wsparcia pracy w szkole” – mówiła Magdalena Radwan-Röhrenschef.
Bardzo ważnym elementem we wprowadzaniu Reformy ma być stymulowanie wsparcia sieci nauczycielskich, a także zbudowanie bazy dobrych praktyk.
Działania szkoleniowe związane z wdrażaniem Reformy26 będzie prowadzić ORE. Szkolenia rozpoczną się w styczniu 2026 roku. Oprócz szkoleń przedmiotowych zaplanowano również zajęcia dotyczące poszczególnych aspektów reformy, takich jak: doświadczenia edukacyjne, tydzień projektowy, moduły, ocenianie, integrowanie treści przedmiotowych, planowanie ścieżek edukacyjnych oraz wsparcie kadry kierowniczej w przeprowadzaniu szkoły przez zmianę.
Podczas posiedzenia przedstawione zostały również informacje na temat realizowanego przez IBE PIB projektu Moc Relacji w Edukacji, którego celem jest wsparcie wdrażania reformy. Działania w projekcie będą obejmowały m.in. przygotowanie i pilotażowe wdrożenie modelu współpracy między kuratoriami, dyrektorami i nauczycielami oraz modelu upowszechniania edukacji opartej na badaniach.