Refleksyjna edukacja studentów kierunku pedagogika w zakresie metodycznego działania asystenta rodziny

      Pobierz plik PDF

Od przedstawicieli służb społecznych wymaga się przezwyciężenia tendencji do formułowania stereotypowych sądów i pochopnego działania na podstawie powierzchownej oceny stanów czy zdarzeń. Osoba pomagająca zawodowo drugiej powinna pozwolić sobie na chwilę zwątpienia i niepewności. Dzięki temu będzie otwarta na badanie rzeczywistości z różnych perspektyw. Poszukiwanie dodatkowych informacji i złożenie ich w całość doprowadzi ją do wybrania adekwatnej do potrzeb osoby lub rodziny formy pomocy. Asystent rodziny powinien zatem mieć zdolność do głębszego zastanowienia się przed, w trakcie i po działaniu. Doskonaleniu tych umiejętności służy refleksyjna edukacja na poziomie kształcenia wyższego. W jej trakcie zarówno nauczyciel akademicki, jak i studenci zadają sobie pytania o sens i istotę różnych czynności praktycznych kierowanych do osób potrzebujących wsparcia, co pozwala im wyrwać się ze schematycznego działania i algorytmicznych rozwiązań.
W niniejszym artykule przedstawiono przykład edukacji refleksyjnej w ramach kształcenia studentów do wykonywania zawodu asystenta rodziny. Zaprezentowano schemat edukacyjnych badań nad działaniem oraz ich wnioski.

Najnowsze artykuły

Uwarunkowania gotowości nauczycieli do doskonalenia własnych kompetencji moralnych

  • Agnieszka Buczak, Izabella Maria Łukasik

Skuteczność zastosowania wirtualnej rzeczywistości (VR) w szkoleniach wysokościowych

  • Michał Kędra, Rafał Muda, Paweł Rosiński

The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland

  • Marta Buk-Cegiełka, Helena Słotwińska, Janusz Mariański, Paweł Mąkosa, Radosław Rybarski

Fear of taking math exams in the time of COVID-19

  • Jolanta Perek-Białas, Paweł Grygiel, Roman Dolata, Paulina Skórska