No article in the selected categories

Fear of taking math exams in the time of COVID-19

Abstract  


Mathematics exam results play a critical role in shaping students’ future educational pathways. Understanding the factors that negatively impact math achievement and attitudes towards mathematics, particularly in the context of general anxiety, has become increasingly important, especially during the COVID-19 pandemic and the shift to remote education. This study aimed to explore the mechanisms through which general anxiety influences math achievement, specifically in the context of high-stakes qualifying exams, among Polish adolescents. Analysing data from a unique sub-sample of panel participants (N=110), we found that math achievement in this group was directly influenced only by math anxiety, while general anxiety affected math achievement indirectly through its impact on math anxiety. We recommend addressing not only the overall exam-related anxiety but also the specific fear of mathematics to help reduce math anxiety among youth.

Pobierz plik PDF

DOI: 10.24131/3724.240102

Obawy związane z egzaminami z matematyki w czasie pandemii COVID-19

Streszczenie

Osiągnięcia matematyczne determinują dalsze wybory edukacyjne. Istnieje potrzeba lepszego zrozumienia czynników, jakie wpływają na obniżenie osiągnięć i postaw wobec matematyki w połączeniu z lękiem ogólnym, zwłaszcza w czasach pandemii COVID-19 i edukacji online. Celem badania było ustalenie mechanizmów, poprzez które lęk ogólny wpływa na osiągnięcia matematyczne (egzamin maturalny z matematyki) wśród polskich młodych dorosłych. Korzystając z unikalnej podpróby młodych dorosłych (N = 110), stwierdziliśmy, że osiągnięcia matematyczne w tej grupie zależą bezpośrednio tylko od lęku przed matematyką, podczas gdy lęk ogólny wpływa na osiągnięcia w tym zakresie pośrednio poprzez lęk przed matematyką. Zaleca się zmniejszenie lęku przed matematyką wśród młodzieży, a nie wyłącznie skupienie się na dobrym zdaniu całego egzaminu.

Aktualny numer kwartalnika EDUKACJA

Edukacja 01 2023 okladka

Metoda ABR w badaniu opinii studentów na temat przestrzeni twórczej na uczelni – przedstawienie projektu badawczego

  • Magdalena Sasin, Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek, Monika Modrzejewska-Świgulska