Nauka w grupach oznacza lepsze wyniki w szkole. To też lepsza jakość wykonania zadania oraz rozwój społeczno-emocjonalny. Wiedzą o tym uczestnicy projektu CO-LAB, których gościliśmy w IBE 6 marca 2017 roku na seminarium.
CO-LAB to projekt prowadzony w sześciu krajach: Austrii, Belgii, Estonii, Irlandii, Polsce i Portugalii. Jego celem jest wsparcie nauczycieli, zainteresowanych innowacyjnymi sposobami nauki grupowej. „Zaczęliśmy od stworzenia scenariuszy zajęć i sposobów oceniania uczniów. Obecnie jesteśmy na etapie testowania tych ćwiczeń w szkole lub w pracy metodyków z nauczycielami” – powiedziała koordynatorka projektu z ramienia Polski, Agnieszka Rybińska.
Z badań IBE wynika, że praca zespołowa nie jest często stosowana przez nauczycieli, którzy obawiają się utraty kontroli nad przebiegiem takiej lekcji. Mają też trudności w ocenie wkładu pracy poszczególnych uczniów w końcowy rezultat pracy zespołowej. Z drugiej strony umiejętność pracy zespołowej jest wysoko ceniona przez pracodawców. Ci jednak zwracają uwagę, że trudno jest na rynku znaleźć absolwenta szkoły, który ma opanowaną taką umiejętność.
W marcowych warsztatach wzięło udział blisko 50 osób, głównie nauczycieli. Gościem specjalnym seminarium była Viola Pinci, europejska koordynatorka projektu z ramienia European Schoolnet. Następne warsztaty zaplanowane są na czerwiec 2017.
Więcej szczegółów na temat projektu można znaleźć na stronach:
http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/co-lab
http://colab.eun.org/home