W monografii „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA” Krzysztof Biedrzycki, Marcin M. Chrzanowski i E. Barbara Ostrowska skupiają się na błędzie i jego roli w dydaktyce. Autorzy wychodzą z założenia, iż problemem w nauczaniu nie są popełniane przez uczniów błędy, lecz to, co się z nimi w procesie dydaktycznym robi.
Publikacja stanowi okazję do zaprezentowania Czytelnikom wszystkich odtajnionych zadań z dwóch dziedzin: rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych (ze względów objętościowych została pominięta trzecia dziedzina – rozumowanie matematyczne oraz powiązane z nią dziedziny dodatkowe: umiejętności finansowe i rozwiązywanie problemów). Są to zadania z wszystkich edycji PISA od 2000 r. W analizach omówiono sprawdzane umiejętności, a także trudności, na które mogą natrafić uczniowie i które mogą spowodować popełnienie przez nich błędów.
W pierwszym rozdziale zaprezentowano rozważania teoretyczne na temat błędu. W rozdziale drugim przybliżono Czytelnikom informacje o założeniach teoretycznych badania PISA oraz zaprezentowano niektóre metody pracy nauczyciela z uczniem w obszarze zadań. Zasadniczą rolę odgrywa rozdział trzeci, w którym przedstawiono analizę konkretnych błędów na przykładzie zadań z badania PISA. W rozdziale czwartym zaprezentowano możliwe rozwiązania dydaktyczne wynikające z pracy nad korektą błędów.
Fragment recenzji dra hab. Witolda Bobińskiego: „Błąd w dydaktyce” przystępnie i interesująco pokazuje kierunek rozwoju edukacji w świecie zachodnim – jest to kierunek ku rozumieniu i rozumowaniu, ku podnoszeniu umiejętności świadomego, aktywnego i krytycznego funkcjonowania pośród przepastnego i zróżnicowanego tekstowego uniwersum. […] Niewątpliwą wartością opracowania jest przedstawienie polskim czytelnikom strategii badań edukacyjnych PISA i udostępnienie szeregu zadań z obszaru czytania i nauk przyrodniczych. Jest to pozycja ważna, potrzebna i użyteczna – może stanowić niebanalną i bardzo konkretną pomoc dla nauczycieli, którzy starają się u swych podopiecznych wykształcić dyspozycje i umiejętności rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Jest to zarazem publikacja, która może zainteresować każdego, kto za ważne i ciekawe uważa funkcjonowanie edukacji powszechnej w dzisiejszym, ponowoczesnym, cyfrowym społeczeństwie.
Zamieszczona publikacja w formacie PDF posiada warstwę tekstową i jest możliwa do odczytania przez technologie asystujące.
W razie problemów z dostępem do publikacji prosimy o napisanie maila na adres:
Więcej informacji oraz raporty z wyników badania PISA można znaleźć na stronie badania pisa.ibe.edu.pl.