SALA jest ważna!

Jaka przestrzeń jest dobra do zabawy, a jaka sprzyja skupieniu i nauce? Czy ławki to przeżytek? Czy uczniowie sami mogą aranżować przestrzeń i czemu to służy? Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badanie, które podpowie nauczycielom, jak zaprojektować przestrzeń do uczenia się i nauczania: bezpieczną, funkcjonalną i przyjazną

Zespół Wczesnej Edukacji IBE opracowuje poradnik, który pomoże nauczycielom ze szkół podstawowych w aranżowaniu przestrzeni klasy w różny sposób – aby było miejsce do zabawy, relaksu, ale oczywiście też takie, które sprzyja efektywnej pracy i nauce. Chodzi o zaaranżowanie sal lekcyjnych przede wszystkim dla najmłodszych uczniów w klasach I-III, choć niektóre rozwiązania z pewnością będą przydatne i dla tych starszych.

Poradnik będzie efektem prac badawczych, a do udziału w nich zaproszono doświadczonych psychologów środowiskowych i rozwojowych, architekta i przede wszystkim samych nauczycieli. Zastosowanie metod psychologii poznawczej i środowiskowej pozwoli na wypracowanie gotowych rozwiązań, które będą zaprezentowane w katalogu z pomysłami na wprowadzenie mikrozmian w przestrzeni klasy. Nauczyciele będą mogli skorzystać również ze scenariuszy i pomysłów na prace warsztatowe.

Badacze kładą nacisk na to, by zaproponowane rozwiązania nie generowały dodatkowych dużych nakładów finansowych. – Nie wszystkie zmiany będą zupełnie bezkosztowe – mówi psycholog Ludmiła Rycielska prowadząca badanie – ale kwoty potrzebne na ich wprowadzenie nie są duże i staramy się wypracować takie rozwiązania, które pod względem finansowym, logistycznym i technologicznym będą dostępne dla większości nauczycieli pracujących w publicznych szkołach w klasach I-III. Ważny jest pomysł na aranżację wnętrza – dodaje – a jego realizacja w dużej mierze zależy od zaangażowania nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Często wystarczy funkcjonalne przemeblowanie sali, dodatkowe oświetlenie czy zdjęcie ze ścian zbyt licznych ozdób i tablic, aby uzyskać pożądany efekt.

O tym, jak mocno nauczyciele i uczniowie angażują się w takie prace, mogą świadczyć dotychczasowe efekty – uszyte poduszki, ozdobione ławki i krzesła wykonane przez uczniów, „uwolnienie” ścian od zbędnych materiałów rozpraszających uwagę uczniów. Takie wspólne budowanie przestrzeni klasy wpływa m.in. na poczucie komfortu pracy nauczycieli i bezpieczeństwa uczniów, na poczucie sprawstwa, emocjonalne przywiązanie do szkoły, jakość relacji między nauczycielem i uczniami oraz między samymi uczniami.

Wprowadzenie zmian przestrzeni sali lekcyjnej przyniesie korzyści:

  • uczniowie będą mogli m.in. ćwiczyć pracę w grupie, rozwijać swoje kompetencje obywatelskie, dbałość o dobro wspólne, współtworzyć wspólnotę szkoły, czuć się w swojej sali bezpiecznie
  • nauczyciele będą mieli poczucie kontroli i sprawczości, będą też mieli świadomość wpływu takich działań na efekty nauczania i podniesienie komfortu ich pracy
  • szkoła stanie się bardziej atrakcyjna, o lepszym klimacie w ocenie uczniów i rodziców, poprawią się warunki pracy i nauki.

Katalog propozycji zmian aranżacji sali lekcyjnej (mikro zmian w przestrzeni klasy szkolnej) będzie opublikowany jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Pobierz Informację prasową (docx, pdf)

Kontakt dla mediów
Natalia Skipietrow, rzecznik prasowy IBE
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. (+48 22) 24 17 166
tel. kom. 695 371 636


NASZE BADANIA