flaga RPTekst łatwy do czytania

Power of feedback

"Power of feedback: Platform for Innovative Learning Assessments (PILA)" sprawdza, jak nowoczesna platforma z generatywną sztuczną inteligencję (Gen-AI) pomaga dzieciom w nauce matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania i od razu dostają informację zwrotną, a nauczyciel widzi ich postępy. Badanie pozwoli ocenić, czy takie narzędzie zwiększa zaangażowanie, pewność siebie i zmniejsza lęk przed matematyką.

Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Cele projektu

 

Celem projektu jest ocena skuteczności wykorzystania nowoczesnej, cyfrowej platformy wspieranej przez generatywną sztuczną inteligencję (Gen-AI) w nauczaniu matematyki w klasach IV i V szkoły podstawowej.

Opis badania

 

Badanie ma charakter randomizowanego eksperymentu kontrolowanego (RCT) i w Polsce obejmie około 4 000 uczniów z 200 klas w 100 szkołach podstawowych.

Uczestnicy będą korzystać z aplikacji do nauki matematyki na platformie PILA. Jest to otwarte oprogramowanie do nauczania i oceny postępów opracowane przez OECD przy wsparciu IBE PIB.  Zadaniem platformy PILA jest wspieranie uczniów w nauce matematyki poprzez natychmiastową informację zwrotną i pomoc nauczycielom w ocenianiu kształtującym.

Projekt ma na celu nie tylko sprawdzenie, czy korzystanie z platformy z wbudowanym chatbotem opartym na generatywnej sztucznej inteligencji wpływa na wyniki w nauce matematyki, ale też zrozumienie, jak uczniowie w wieku 9–10 lat reagują na technologie AI w kontekście szkolnym – czy wspierają one ich zaangażowanie, pewność siebie i motywację do nauki, oraz czy zmniejszają poziom lęku przed matematyką. W trakcie dwóch godzin lekcyjnych w tygodniu, uczniowie z grupy eksperymentalnej będą rozwiązywać zadania korzystając z wersji platformy PILA z wbudowanym chatbotem udzielającym im informacji zwrotnej i wsparcia. Uczniowie z grupy kontrolnej będą rozwiązywać te same zadania, ale bez wsparcia chatbota. Dodatkowo, w obu warunkach uczniowie będą mogli zgłaszać nauczycielowi potrzebę otrzymania pomocy poprzez specjalny przycisk na ekranie — rozwiązanie to może szczególnie wspierać uczniów mniej pewnych siebie, którzy często unikają proszenia o pomoc na forum klasy. W obu warunkach nauczyciele będą mieli możliwość wglądu w postępy uczniów w czasie rzeczywistym oraz przydzielania im kolejnych zadań.

Rezultaty projektu

 

Projekt Power of feedback to pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych na świecie badań eksperymentalnych, które pozwoli naukowo ocenić, jak generatywna sztuczna inteligencja może wspierać proces uczenia się matematyki w szkole podstawowej.

Grupy docelowe

 

Wyniki projektu będą użyteczne dla wielu środowisk związanych z edukacją:

  • uczniowie – zyskają dostęp do bezpiecznej, nowoczesnej platformy wspieranej przez Gen-AI, która umożliwia naukę matematyki w sposób spersonalizowany i angażujący,
  • nauczyciele matematyki – otrzymają innowacyjne narzędzie, które może odciążyć ich w codziennej pracy, ułatwiając diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich w indywidualnym tempie nauki,
  • twórcy narzędzi edukacyjnych – uzyskają dane o tym, jak uczniowie i nauczyciele wchodzą w interakcję z technologią AI, co pomoże doskonalić rozwiązania wspierające nauczanie,
  • badacze i decydenci oświatowi – otrzymają empiryczne dane o skuteczności i bezpieczeństwie wykorzystania Gen-AI w edukacji,
  • OECD – wykorzysta wyniki badania do dalszego rozwijania platformy i realizacji badań w skali międzynarodowej.

Harmonogram projektu

 

Na realizację projektu składają się:

  • faza pilotażu (I-II kwartał 2026 roku), trwająca 3 tygodnie: pre-test, cykl zajęć z wykorzystaniem platformy PILA, oraz post-test,

Badanie pilotażowe posłuży przetestowaniu wszystkich narzędzi, podniesieniu jakości doświadczeń uczniów i nauczycieli, którzy wezmą udział w badaniu głównym, oraz zebraniu pierwszych dowodów na skuteczność interwencji.

  • faza badania głównego (III–IV kwartał 2026 roku), trwająca 8 tygodni: pre-test, cykl zajęć z wykorzystaniem platformy PILA, oraz post-test.

Zespół

 

Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych IBE PIB (projekt badania, zbieranie danych), wspierany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Kierownik badania (komponentu krajowego): dr hab. Artur Pokropek, prof. IBE PIB

Power

of feedback

FERS RP UE RGB 1

Partnerzy:

logo Google for Education