Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) realizuje wspólnie z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) projekt badawczy "Power of feedback: Platform for Innovative Learning Assessments (PILA)”. Celem projektu jest ocena skuteczności wykorzystania nowoczesnej, cyfrowej platformy wspieranej przez generatywną sztuczną inteligencję (Gen-AI) w nauczaniu matematyki w klasach IV i V szkoły podstawowej.
Badanie ma charakter randomizowanego eksperymentu kontrolowanego (RCT) i w Polsce obejmie około 4 000 uczniów z 200 klas w 100 szkołach podstawowych. Uczestnicy będą korzystać z opracowanej przez OECD i IBE PIB platformy PILA, której zadaniem jest wspieranie uczniów w procesie uczenia się poprzez natychmiastową informację zwrotną i odciążenie nauczycieli w codziennej pracy.
Projekt ma na celu nie tylko sprawdzenie, czy korzystanie z platformy z wbudowanym chatbotem opartym na generatywnej sztucznej inteligencji wpływa na wyniki w nauce matematyki, ale też zrozumienie, jak uczniowie w wieku 9–10 lat reagują na technologie AI w kontekście szkolnym – czy wspierają one ich zaangażowanie, pewność siebie i motywację do nauki, oraz czy zmniejszają poziom lęku przed matematyką. W trakcie dwóch godzin lekcyjnych w tygodniu, uczniowie z grupy eksperymentalnej będą rozwiązywać zadania korzystając z wersji platformy PILA z wbudowanym chatbotem udzielającym im informacji zwrotnej, którego nie będzie na platformie PILA udostępnionej w tym samym wymiarze czasowym dzieciom w warunku kontrolnym. Dodatkowo, PILA umożliwi w module uczniowskim w obu warunkach zgłaszanie nauczycielowi potrzeby pomocy poprzez specjalny przycisk na ekranie — rozwiązanie to może szczególnie wspierać uczniów mniej pewnych siebie, którzy często unikają proszenia o pomoc na forum klasy. W obu warunkach nauczyciele będą mieli możliwość wglądu w postępy uczniów, oraz przydzielania im kolejnych zadań w module nauczycielskim.
Rezultaty projektu
Projekt PILA to pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych na świecie badań eksperymentalnych, które pozwoli naukowo ocenić, jak generatywna sztuczna inteligencja może wspierać proces uczenia się matematyki w szkole podstawowej.
Grupy docelowe rezultatów projektu
Wyniki projektu będą użyteczne dla wielu środowisk związanych z edukacją:
- uczniowie – zyskają dostęp do bezpiecznej, nowoczesnej platformy wspieranej przez Gen-AI, która umożliwia naukę matematyki w sposób spersonalizowany i angażujący, oraz wspiera przezwyciężenie obaw przed zgłaszaniem potrzeby wsparcia
- nauczyciele matematyki – otrzymają innowacyjne narzędzie, które może odciążyć ich w codziennej pracy, ułatwiając diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich w indywidualnym tempie nauki,
- twórcy narzędzi edukacyjnych – uzyskają dane o tym, jak uczniowie wchodzą w interakcję z technologią AI, co pomoże doskonalić rozwiązania wspierające nauczanie,
- badacze i decydenci oświatowi – otrzymają empiryczne dane o skuteczności i bezpieczeństwie wykorzystania Gen-AI w edukacji,
- OECD – wykorzysta wyniki badania do dalszego rozwijania platformy i wspierania procesu uczenia się w skali międzynarodowej.
Harmonogram projektu
Na realizację projektu składają się:
- faza pilotażu (IV kwartał 2025 roku), trwająca 3 tygodnie: pre-test, cykl zajęć z wykorzystaniem platformy PILA, oraz post-test,
Badanie pilotażowe posłuży doskonaleniu koncepcji badania głównego oraz zebraniu pierwszych dowodów na skuteczność interwencji.
- faza badania głównego (II–IV kwartał 2026 roku), trwająca 8 tygodni: pre-test, cykl zajęć z wykorzystaniem platformy PILA, oraz post-test.
Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych IBE PIB we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Kierownik badania (komponentu krajowego): dr hab. Artur Pokropek, prof. IBE PIB