flaga RPTekst łatwy do czytania

Centrum wiedzy o dostępności UMCS

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy i Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie wspólnie prowadzą projekt "Centrum wiedzy o dostępności UMCS”.

Cele projektu

Celem głównym projektu jest utworzenie przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Centrum wiedzy o dostępności UMCS, rozwijanie i propagowanie wiedzy o dostępności, w tym projektowaniu uniwersalnym oraz wypracowanie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym innowacyjnych produktów zaspokajających potrzeby o charakterze powszechnym w następujących dziedzinach:

  • dostępna edukacja - pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów. Wyraża się minimalizacją rozwiązań specjalnych, szczególnych, stwarzających odmienne warunki rozwojowe na rzecz poszukiwania rozwiązań uniwersalnych wysokiej jakości, dostosowanych do potrzeb wszystkich uczestników procesów edukacyjnych, w tym także OzN;
  • dostępna komunikacja publiczna - działania, rozwiązania, które pozwolą podmiotom zewnętrznym uczynić przekazywane przez nich informacje oraz komunikaty o innej funkcji (nieinformacyjne) dostępnymi, czyli zrozumiałymi, ekonomicznymi, poprawnymi i skutecznymi;
  • dostępne środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych - tworzenie środowisk pracy, które uwzględniają specyficzne potrzeby osób o różnych potrzebach, poprzez inkluzyjne rozwiązania komunikacyjne oraz organizacyjne. Dostępne środowisko pracy dla osób neuroróżnorodnych odnosi się do przestrzeni i warunków pracy, które są zaprojektowane lub dostosowane w taki sposób, aby uwzględniać i wspierać różne potrzeby i style funkcjonowania osób z różnorodnością neurologiczną.

Główne działania w projekcie

1. Utworzenie Centrum wiedzy o dostępności w strukturze UMCS

2. Działania na rzecz dostępnej edukacji

3. Działania rzecz dostępnej komunikacji publicznej

4. Działania na rzecz dostępnego środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy będzie zaangażowany w realizację zadania nr 2. W ramach projektu wniesie swoją ekspercką wiedzę oraz praktyczne doświadczenie, wzmacniając jego interdyscyplinarny charakter.

Grupy docelowe

Uczelnia jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS Plus oraz Uczestnicy Projektu będący osobami fizycznymi zainteresowanymi tematyką dostępności w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, podmiotach gospodarczych oraz różnego typu instytucjach publicznych.

Rezultaty projektu

  • Liczba centrów wiedzy o dostępności objętych wsparciem - 1
  • Liczba centrów wiedzy o dostępności funkcjonujących 3 lata po zakończeniu projektu- 1
  • Liczba wypracowanych i wdrożonych rozwiązań zgodnych z ideą projektowania uniwersalnego – 15
  • Liczba osób, którym zostało udzielone wsparcie w projekcie - 540
  • Liczba osób, które podniosły wiedzę/kompetencje w zakresie dostępności, w tym projektowania uniwersalnego - 433

 

Wartość projektu: 4 840 364,38 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 3 994 268,69 zł

Dofinansowanie z budżetu państwa: 700 884,75 zł

#FunduszeUE 

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
Centrum

wiedzy o dostępności UMCS

FERS RP UE RGB 1