
- ISBN/ISSN: 978-83-67385-90-9
Szkoła dostępna dla wszystkich – z perspektywy dyrektora. Budowanie kultury organizacyjnej szkoły z uwzględnieniem idei autodeterminacji, czyli o motywacji w praktyce dyrektorskiej.
Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Przemysław Kluge, Małgorzata Ostrowska
Instytut Badań Edukacyjnych, 2024
W publikacji autorzy nie zajmują się wprost motywacją uczniów, lecz koncentrują się na tym, jak dyrektor może wzmacniać motywację własną i nauczycieli, by wspólnie lepiej dbać o uczenie się w szkole oraz angażować rodziców, by tworzyć z nimi sojusze na rzecz dziecka. Publikacja nie jest naukowym opracowaniem, niemniej w jednym z rozdziałów autorzywyjaśniają założenia teorii, odwołują się do badań oraz wskazują na skuteczne strategie. Kolejne rozdziały odnoszą się natomiast do praktyki dyrektora i jego zadań wynikających z ról, które na co dzień pełni. Autorzy pokazują płynące z uważności na potrzeby korzyści dla budowania zmotywowanych zespołów oraz podpowiadają, jak w codzienną praktykę stopniowo wprowadzać metody i strategie, które te potrzeby zaspokajają, a docelowo zmieniają kulturę pracy całej szkoły.