Raport zawiera przegląd i syntezę danych i wiedzy o sytuacji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w polskich szkołach po 2004 roku ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy po 2022 roku. W opracowaniach dotyczących uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w polskim systemie edukacji brakowało dotychczas całościowego ujęcia tej problematyki. Raport jest próbą krytycznego podsumowania polskich doświadczeń z perspektywy dwóch dekad, zbiera bowiem różne ujęcia i perspektywy badawcze – od refleksji socjologiczno-pedagogicznej i omówienia rozwiązań systemowych po doświadczenia konkretnych placówek oświatowych i przykłady dobrych praktyk. Stanowi więc szerokie źródło wiedzy o uczniach i uczennicach z obywatelstwem niepolskim, a przede wszystkim o narzędziach wspomagających ich integrację oraz edukację. Raport jest skierowany do szerokiego grona podmiotów biorących udział w procesie kształtowania polityki i praktyki edukacyjnej w obszarze integracji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w Polsce oraz wszystkich osób zainteresowanych tematem migracji i edukacji.