Kończymy misję w Macedonii. Przez ostatnie dwa lata byliśmy regularnymi gośćmi w Skopje. W tym tygodniu kończymy naszą misję. 10 października, w czasie konferencji zamykającej, podsumowaliśmy dokonania projektu realizowanego z ramach pomocy bliźniaczej (twinning), finansowanego ze środków Komisji Europejskiej.
W ramach projektu pracowało 47 ekspertów z takich krajów jak: Polska, Chorwacja, Szkocja, Francja, Austria, Czechy, Węgry i Irlandia. Zgodnie z zasadami projektów twinningowych projekt miał dwóch głównych liderów którymi były: Agnieszka Chłoń Domińczak, reprezentująca Instytut Badań Edukacyjnych i Natasza Janevska z Ministerstwa Edukacji i Nauki w Republice Macedonii.
Projekt został zrealizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, który był administratorem projektu we współpracy z Ministerstwem Nauki i Edukacji z Chorwacji oraz Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership ze Szkocji. Wspieraliśmy Ministerstwo Edukacji i Nauki w Skopje w procesie adaptacji elementów systemu kwalifikacji zgodnie z wymogami Europejskiej Ramy Kwalifikacji.
Zgodnie z założeniami praca w ramach projektu była skoncentrowana na: uaktualnianiu istniejących regulacji prawnych tak, aby były one spójne z założeniami europejskiego systemu kwalifikacji, wsparciu m.in. przy opisywaniu istniejących kwalifikacji formalnych, opisywaniu nowych kwalifikacji pochodzących z obszaru pozaformalnego w wybranych sektorach i dostosowaniu ich do wymagań Europejskiej Ramy Kwalifikacji, ocenie zapotrzebowania na kwalifikacje w odniesieniu do potrzeb macedońskiego rynku pracy, wsparciu w procesie dialogu z wybranymi interesariuszami macedońskiego systemu kwalifikacji oraz w procesie referencyjnym.