Po pierwsze - autonomia nauczyciela, a jeśli tak, to trzeba zmienić ich warunki działania. Szkoła jest przeregulowana, a system kształcenia i dokształcania nauczycieli wymaga zmiany. Żeby dać uczniom przestrzeń do rozwoju, trzeba ją dać nauczycielom. Ważne, by środowisko nauczycielskie znalazło sposoby zadbania o swój prestiż i rangę, co oznacza także zadbanie o promocję dobrych i aktywnych. Trzeba więc: zapewnić autonomię nauczyciela, bo tylko dzięki niej może on spowodować większą aktywność uczniów, pozwolić dzieciom szukać własnych rozwiązań, dowartościować samodzielne rozumowanie ucznia, zanurzyć szkołę w świecie, otwierając ją na edukację nieformalną, która toczy się niezależnie od niej, odważyć się przyznać, że szkoła także wychowuje, wzmocnić współpracę z rodzicami. Dyrektor Michał Federowicz przedstawił także rozwiązania wypracowane przez IBE od badań do wdrożenia i zmiany społecznej.
Jak poprawić polską szkołę
Po pierwsze - autonomia nauczyciela, a jeśli tak, to trzeba zmienić ich warunki działania. Szkoła jest przeregulowana, a system kształcenia i dokształcania nauczycieli wymaga zmiany. Żeby dać uczniom przestrzeń do rozwoju, trzeba ją dać nauczycielom. Ważne, by środowisko nauczycielskie znalazło sposoby zadbania o swój prestiż i rangę, co oznacza także zadbanie o promocję dobrych i aktywnych. Trzeba więc: zapewnić autonomię nauczyciela, bo tylko dzięki niej może on spowodować większą aktywność uczniów, pozwolić dzieciom szukać własnych rozwiązań, dowartościować samodzielne rozumowanie ucznia, zanurzyć szkołę w świecie, otwierając ją na edukację nieformalną, która toczy się niezależnie od niej, odważyć się przyznać, że szkoła także wychowuje, wzmocnić współpracę z rodzicami. Dyrektor Michał Federowicz przedstawił także rozwiązania wypracowane przez IBE od badań do wdrożenia i zmiany społecznej.