Uczniowie twierdzą, że w pracy nauczyciela nie daje się do końca być sprawiedliwym (51%). 36% potwierdza, że uczniowie zwykle nie są uczciwi wobec nauczycieli. Nieco ponad 24% badanych uczniów uważa, że ludziom można ufać w większości sytuacji; 26% nie zgadza się, że uczniom można zostawiać dużo swobody na ich własne decyzje; 43% wskazuje, że ludzie bez kontroli nie postępowaliby uczciwie.
Celem badania Efekty wychowawcze szkoły ‒ test funkcjonowania moralnego było stworzenie zbioru kwestionariuszy psychologicznych, które mogą służyć nauczycielom, wychowawcom czy pedagogom szkolnym do pracy z uczniami. Narzędzia te mogą być wykorzystywane również przez osoby zbierające naukowe dane, głównie ilościowe, o funkcjonowaniu społeczno-moralnym młodzieży.
Ekspert IBE Ludmiła Rycielska podkreśliła, że celem badania było przede wszystkim wypracowanie narzędzi i poradnika dla nauczycieli i wychowawców, które mogą być pomocne w pracy wychowawczej szkoły: Nie chodzi tu o to, żeby zrobić test i podzielić dzieci w klasie na moralne i niemoralne, ale żeby o tym rozmawiać i wspierać rozwój dzieci.
Dr Radosław Kaczan omówił wykorzystane przy badaniu narzędzia oraz skale rozwoju społeczno-moralnego. Pokazując skalę (patrz: prezentacja) dr Kaczan podkreślił, że nie wszyscy dorośli dochodzą do poziomu trzeciego i nie jest to skala rozwoju od dziecka do dorosłości.
Pani Rycielska wyjaśniła, że nie ma jakieś regresji związanej z przechodzeniem dzieci do szkoły kolejnego etapu.
Eksperci dodali, że badane dzieci były zdziwione i mile zaskoczone tym, że ktoś je spytał np. dlaczego nie należy kraść. Podkreślały, że po raz pierwszy ktoś je spytał o uzasadnienie. O niektóre rzeczy pytano nie wprost, czyli pytanie brzmiało nie np. czy postępujesz tak a tak, ale ile osób Twoim zdaniem w Twojej klasie tak postępuje
W badaniu wzięło w nim udział 605 uczniów, 120 nauczycieli i dyrektorów z 12 wybranych celowo szkół z klas: VI szkoły podstawowej, I i III gimnazjum oraz I liceum ogólnokształcącego.
- Przekonania moralne uczniów - Materiał prasowy
- Przekonania moralne uczniów - Prezentacja