IBE prowadzi projekt, który ma na celu wzbudzenie świadomości i przynależności regionalnej w codziennym życiu dzieci i młodzieży. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z ciekawą grą przygotowaną przez zespół Centrum Analiz i Rozwoju Edukacji Obywatelskiej.
Zestaw edukacyjny “Regionalne Wędrówki” to podróż przez historyczne i etnograficzne regiony Polski. Zestaw składa się z historycznej mapy regionów, Księgi Regionów, w której omówiono wybrane zagadnienia dotyczące kultury i obyczajów oraz 308 pytań quizowych, dotyczących dziedzictwa materialnego i niematerialnego Polski.
Odpowiadając na pytania quizowe w przyjemny sposób można poznać ciekawostki związane z etnografią naszego kraju, a także docenić piękno przyrody i zabytków będących naszym dziedzictwem.
Do nauki przez zabawę zapraszamy dzieci od 7 roku życia oraz ich rodziców i opiekunów, aby wspólnie poznawali Polskę poprzez wędrówki małe i duże. Mamy nadzieję, że nasze Wędrówki Regionalne zachęcą do prawdziwych rodzinnych wypraw po Polsce.
Grę można pobrać klikając w poniższy link.
Informacje dla nauczycieli, rodziców i opiekunów
Przeznaczenie zastosowania zestawu edukacyjnego Wędrówki Regionalne:
- Do samodzielnego wykorzystania przez uczniów lub jako element zajęć prowadzonych przez nauczyciela lub opiekuna.
- Jako uzupełnienie zajęć o tematyce obywatelskiej, edukacji historycznej, polonistycznej i geograficznej w podstawie programowej.
- Jako zajęcia dodatkowe w czasie kół zainteresowań lub zajęć bibliotecznych
- Jako temat zajęć na godzinę wychowawczą
- Jako spędzenie czasu wolnego w świetlicy
- Jako zajęcia tematyczne: Wprowadzenie do kultury, historii i tradycji narodu.
Komponenty zajęć:
- Edukacja historyczna- poznanie historii, kultury i tradycji własnego oraz innych regionów Polski
- Edukacja społeczno-psychologiczna- wzbudzenie postaw przynależności i utożsamiania się z regionem pochodzenia.
Czas pracy z zestawem:
Praca z broszurą w zależności od potrzeby pogłębiania wiedzy od 1do 3 godzin
Quizy wiedzy i gra ok 2 godzin.
Liczebność grupy:
Od 2 do 4 graczy lub samodzielne pogłębianie wiedzy z opracowania
Cele Projektu:
- wzbudzenie świadomości i przynależności regionalnej w codziennym życiu
- wzbudzenie potrzeby poznania historii, kultury i tradycji własnego regionu
- wzbudzenie kreatywności i aktywności ucznia
- wzbudzenie potrzeby poznania folkloru regionalnego
- rozwój umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia faktów
- wyrabianie szacunku dla historii, tradycji i kultury narodu
- wspieranie działań integracyjnych w klasie
- wspieranie budowania poczucia własnej wartości
Metody nauczania:
Formy pracy uczniów: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Rodzaj pracy: warsztatowa, aktywna i reaktywna
Poszukujące: burza mózgów;
Kryteria sukcesu ucznia:
Uczeń rozumie pojęcia: region, folklor, kultura regionu, gwara
Uczeń ma świadomość przynależności do regionu z którego pochodzi i w którym mieszka
Uczeń rozumie zależności między historią kraju i historią regionu
Uczeń rozumie powiązania między historią, tradycją i kulturą regionu.