Jak rozwijać kompetencje społeczne i obywatelskie dorosłych i w jaki sposób kształcić edukatorów? O tych problemach dyskutowano na kolejnym spotkaniu zorganizowanym w ramach pracy nad częścią szczegółową Zintegrowanej Strategii Umiejętności.
W części plenarnej spotkania uczestnicy wysłuchali dwóch wystąpień. Dr hab. Dorota Gierszewski z Uniwersytetu Jagiellońskiego wprowadziła słuchaczy w tematykę kształtowania kompetencji społecznych i obywatelskich dorosłych. Na przykładach omówiono cechy definiujące, czym są kompetencje obywatelskie, takie jak np. zdolność do zaangażowania się wraz z innymi w działania publiczne; zdolność do solidarności i zainteresowanie problemami lokalnymi; konstruktywne uczestnictwo w działaniach społeczności lokalnej. Z kolei dr Olga Napiontek z Fundacji Civis Polonus przedstawiła szanse i ograniczenia związane z rozwijaniem kompetencji obywatelskich dorosłych Polaków.
Druga część seminarium miała charakter warsztatowy. Dyskutowano nad modelem kształcenia i rozwoju zawodowego edukatorów osób dorosłych. Próbowano określić, jak wygląda oferta edukacyjna dla osób, które chciałyby stać się profesjonalnymi edukatorami dorosłych. Mówiono o warunkach, które mogą się przyczynić do poszerzenia tej oferty, ale też o czynnikach hamujących w dłuższej perspektywie taką ofertę. Spotkanie zakończyło się wypracowaniem szeregu rekomendacji, które będą wzięte pod uwagę w pracach nad szczegółową częścią Zintegrowanej Strategii Umiejętności.
PROGRAM SEMINARIUM
Zintegrowana Strategia Umiejętności
To jeden z elementów polityki publicznej, która wspiera rozwój kapitału ludzkiego, zwiększenie zatrudnienia, wzrost gospodarczy oraz włączenie społeczne. Celem ZSU jest konceptualizacja spójnej polityki dotyczącej kształtowania i rozwijania umiejętności oraz skoordynowanie działań zaangażowanych stron w tym zakresie. ZSU działa na rzecz zwiększenia aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie. Jej celem jest także wzmocnienie świadomości znaczenia umiejętności dla osiągania korzyści w wymiarze indywidualnym, gospodarczym i społecznym.
ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI