Uczestnicy projektu KEEP wyciągają pierwsze wnioski i przedstawiają obraz polityk edukacyjnych wybranych krajów UE w kontekście kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19.
Zgodnie z założeniami projektu dotychczasowe badania koncentrowały się na danych zbieranych na poziomie krajowym i miały na celu przegląd sytuacji w szkołach ze szczególnych uwzględnieniem sytuacji nauczycieli szkół średnich. Badaczki IBE przygotowały obszerny materiał do międzynarodowej analizy oraz analizę wpływu pandemii na edukację w różnych krajach.
Na podstawie ponad 30 raportów podsumowujących badania na temat edukacji w pandemii oraz w oparciu m.in. o rozporządzenia MEiN dotyczące organizacji oświaty dr Agnieszka Dwojak-Matras, dr Katarzyna Kalinowska i dr Joanna Rabiega-Wiśniewska poszukiwały odpowiedzi na następujące pytania:
- W jaki sposób administracja rządowa określała sposób pracy szkół w sytuacji wywołanej COVID-19?
- Jakie programy stymulujące wykorzystanie ICT w klasie były wdrażane przed pandemią oraz w jej trakcie?
- Czy i jakie materiały dla nauczycieli zostały zaproponowane przez administrację rządową do nauczania zdalnego lub hybrydowego?
- Jakie inicjatywy wykorzystujące ICT podejmowano na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli i czy ich zakres ułatwiał nauczycielom zindywidualizowane nauczanie?
- Czy szkoły w danym kraju dysponowały cyfrowymi platformami edukacyjnymi przed pandemią? Czy takie platformy wykorzystuje się do celów administracyjnych, czy również do realizacji nauczania?
- Jakie typy organizacji nauczania zdalnego występowały w Polsce podczas wprowadzonej nauki zdalnej (np. nauka w pełni zdalna, hybrydowa, indywidualna, domowa)?
- Jakie technologie były wykorzystywane do komunikacji między nauczycielami i uczniami oraz uczniami między sobą podczas okresów nauki zdalnej?
Rezultaty pracy zespołu IBE są aktualnie zestawiane z danymi przygotowanymi przez partnerów z Belgii, Francji i Grecji, a opracowany materiał będzie częścią podsumowującego raportu przygotowywanego przez badaczki Instytutu Badań Edukacyjnych.