Bądź kumplem, nie dokuczaj

Cartoon Network uruchomił kampanię społeczną pod patronatem merytorycznym Instytutu Badań Edukacyjnych i Fundacji Dzieci Niczyje. To już druga edycja kampanii adresowanej do dzieci, nauczycieli i rodziców.  Stacja chce uświadamiać dzieciom, jak bolesne i krzywdzące mogą być niekoleżeńskie zachowania, a nauczycielom dostarczyć narzędzi, które pomogą poprowadzić lekcję na temat dobrych relacji w klasie.

Honorowy patronat nad kampanią objął Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak: - To niezwykle ważna i potrzebna inicjatywa – pokazuje, że szacunek należy się każdemu, bez względu na wiek, kolor skóry czy status materialny. Wierzę, że przyczyni się do wypracowania konstruktywnych sposobów radzenia sobie z problemem - mówi rzecznik.

Do współpracy przy kampanii Cartoon Network ponownie zaprosił psycholog  Małgorzatę Ohme, a ambasadorem akcji został piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak: - Zdecydowałem się na udział w kampanii Cartoon Network  „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, bo chcę pomóc w walce z dokuczaniem. Wiem, że dla wielu dzieci to poważny problem, a nie wszystkie wiedzą, jak sobie z nim poradzić. Dzięki tej akcji wszystkie dzieciaki przekonają się, że przyjaźń i szacunek do innych to najlepsza droga do bycia dobrym kumplem.  „Bądź kumplem” znaczy nie dokuczaj, ale też nie pozwól dokuczać innym. Graj fair - powiedział piłkarz.  

Jak wynika z badania IBE, ponad połowa dzieci (54 proc.) w szkołach podstawowych doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania swoich kolegów w postaci: obgadywania, izolowania, nastawiania klasy przeciwko sobie. Aż 42 proc. dzieci w najmłodszych klasach szkół podstawowych jest ośmieszanych, wyśmiewanych i poniżanych. Natomiast na wyższych poziomach edukacji problem ten dotyczy znacznie mniejszej grupy (gimnazja 30 proc., szkoły ponad gimnazjalne 21 proc.).

- Oprócz etapu edukacji możemy wskazać kilka innych czynników wyraźnie wpływających na częstość dokuczania wśród dzieci. Z  badań, jakie przeprowadziliśmy w szkołach, wynika, że uczniowie deklarujący gorszą od przeciętnej sytuację finansową swojej rodziny znacznie częściej doświadczają różnych form agresji. Bardziej narażone na dokuczanie ze strony rówieśników są również dzieci kiepsko radzące sobie na zajęciach wychowania fizycznego. – mówi psycholog Karolina Malinowska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa BadzKumplem.CartoonNetwork.pl, na której znajdują się eksperckie materiały na temat radzenia sobie z dokuczaniem opracowane przez Cartoon Network wspólnie z partnerami: wskazówki dla nauczycieli, w tym  scenariusze lekcji dla klas szkół podstawowych I-III i IV-VI, porady dla rodziców oraz dla dzieci. Fundacja Dzieci Niczyje udostępniła ofiarom dokuczania swoje telefony zaufania 116 111 i 800 100 100 oraz kontakt online. W trakcie trwania kampanii każdy będzie mógł tam anonimowo uzyskać fachową pomoc.

W kampanii wykorzystane będą też krótkie filmy animowane przedstawiające problem dokuczania z różnych perspektyw – z punktu widzenia osoby, której ktoś dokucza, osoby dokuczającej oraz obserwatora.

Bądź kumplem, nie dokuczaj

NASZE BADANIA