Abstract
The aim of the presented research is a theoretical-empirical analysis of issues concerning selected aspects of the implementation of religion lessons in Polish secondary schools. The achievement of the theoretical goal was based on an analysis of the literature on the subject, mainly in the field of general didactics and the didactics of religion. The empirical goal was to learn about the opinions of secondary school students on the methods of education, forms of student activity and didactic means used during religion lessons in Polish schools. The research used the method of the diagnostic survey and the technique of the questionnaire. The study involved 1670 secondary school students from all over Poland. In accordance with the research assumptions, a minimum of 100 persons were surveyed in each province. The survey shows that students are quite positive about the implementation of religion lessons in Poland. They emphasise that the predominant teaching method is transmission, the valued form of pupils’ activity is collective work. Films and multimedia presentations were among the didactic means indicated as important by the respondents. They also stressed the importance of religion textbooks, indicating their strengths and weaknesses. The article ends with conclusions from the research and recommendations for further pedagogical work.
DOI: 10.24131/3724.240104
Opinie młodzieży na temat metodyki nauczania religii w Polsce
Streszczenie
Celem prezentowanych badań naukowych jest teoretyczno-empiryczna analiza zagadnień dotyczących wybranych aspektów realizacji lekcji religii w polskich szkołach ponadpodstawowych. Osiągnięcie celu teoretycznego oparto na analizie literatury przedmiotu, głównie z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki religii. Celem empirycznym było poznanie opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat metod kształcenia, form aktywności uczniów oraz środków dydaktycznych stosowanych podczas lekcji religii w polskich szkołach. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. W badaniu wzięło udział 1670 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zgodnie z założeniami badawczymi, w każdym województwie badaniami objęto minimum 100 osób. Z przeprowadzonych badań wynika, że uczniowie dość pozytywnie oceniają realizację lekcji religii w Polsce. Wskazują, że wśród metod kształcenia dominują metody podające, natomiast cenioną formą aktywności uczniów jest praca zbiorowa. Wśród istotnych dla badanych środków dydaktycznych znalazły się filmy i prezentacje multimedialne. Respondenci podkreślili również znaczenie podręczników do religii wskazując ich mocne i słabe strony. Artykuł wieńczą wnioski wynikające z badań oraz rekomendacje do dalszej pracy pedagogicznej.