Główna prelegentka

Kristina KallasKristina Kallas

Ministra Edukacji i Badań Republiki Estońskiej oraz wybitna estońska polityk i uczona. Ministra Kallas, posiadająca tytuł doktora nauk politycznych na Uniwersytecie w Tartu, wnosi bogatą wiedzę specjalistyczną zarówno jako pedagog, jak i decydent. Ministra Kallas, zagorzała zwolenniczka transformacyjnej mocy technologii w edukacji, uważa, że postęp cyfrowy to niezbędne narzędzia wzmacniające pozycję jednostek, poprawiające wyniki edukacyjne i sprzyjające włączeniu społecznemu. Jej obecnym celem jest to, aby estoński system edukacji pozostał elastyczny i był przygotowany na przyszłość. Potwierdzają to niezmiennie dobre wyniki tego kraju w międzynarodowych ocenach, takich jak badanie PISA, które plasują Estonię na jednym z czołowych miejsc wśród systemów edukacji na świecie. Przed wejściem do polityki Kristina Kallas była pracownikiem naukowym na Uniwersytecie w Tartu i pełniła funkcję dyrektora Narva College na Uniwersytecie w Tartu (2015–2019). Oprócz pełnienia funkcji akademickich i administracyjnych, ministra Kallas udzielała porad eksperckich w zakresie polityki integracyjnej licznym organizacjom międzynarodowym, w tym Wysokiemu Komisarzowi OBWE ds. Mniejszości Narodowych oraz rządom Kirgistanu, Ukrainy, Mołdawii i Gruzji. Przez całą swoją karierę ministra Kallas angażowała się w wyposażanie przyszłych liderów w kompetencje – wiedzę, umiejętności i postawy – niezbędne do prosperowania w coraz bardziej zróżnicowanych i wielokulturowych społeczeństwach.

Gość specjalny

 

Barbara NowackaBarbara Nowacka

Ministra Edukacji Polski. Jest absolwentką VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie. Z wykształcenia jest informatyczką, ale ukończyła również studia z zakresu zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz MBA we Francuskim Instytucie Zarządzania. W latach 2004-2009 pełniła funkcję dyrektorki marketingu, a od 2009 do 2019 roku była kanclerką Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Przewodnicząca partii Inicjatywa Polska, która od 2018 roku współtworzy Koalicję Obywatelską. Posłanka na Sejm RP IX i X kadencji wybrana w okręgu gdyńsko-słupskim. W IX kadencji Sejmu pracowała między innymi w Komisji Edukacji i Młodzieży oraz była wiceprzewodnicząca Podkomisji ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Jest wiceprezeską Fundacji im. Izabeli Jarugi-Nowackiej. Pracowała jako wolontariuszka w Telefonie Zaufania dla Kobiet założonym przez Federację na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny. Członkini Rady Programowej Kongresu Kobiet. Dwukrotnie przewodniczyła Obywatelskiemu Komitetowi Inicjatywy Ustawodawczej „Ratujmy Kobiety” liberalizującej ustawę antyaborcyjną. Była również członkinią Obywatelskiego Komitetu „Tak dla in vitro”. Jest współtwórczynią Campusu Polska Przyszłości – największego w Europie festiwalu społeczno-politycznego dla młodych aktywistów. W 2016 roku znalazła się na corocznej liście FP Top 100 Global Thinkers „Foreign Policy”, a w roku 2017 - wraz z komitetem „Ratujmy Kobiety”- otrzymała międzynarodową nagrodę „Dla wolności kobiet” im. Simone de Beauvoir. W 2020 roku została uhonorowana Narodowym Orderem Zasługi – czwartym francuskim odznaczeniem w hierarchii starszeństwa państwa.

Prelegenci

 

AndreasSchleicherAndreas Schleicher

Dyrektor ds. Edukacji i Umiejętności w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Zainicjował i nadzoruje Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA) oraz inne międzynarodowe instrumenty, które stworzyły globalną platformę dla decydentów, badaczy i pedagogów z różnych krajów i kultur, umożliwiającą wprowadzanie innowacji i przekształcanie polityk i praktyk edukacyjnych. Przez ponad 20 lat współpracował z ministrami i liderami edukacji na całym świecie, aby zapewnić lepszą jakość i równość w edukacji. Przed dołączeniem do OECD był dyrektorem ds. analiz w Międzynarodowym Towarzystwie Oceniania Osiągnięć Szkolnych (IEA). Studiował fizykę w Niemczech, a dyplom z matematyki i statystyki uzyskał w Australii. Jest laureatem licznych wyróżnień i nagród, w tym nagrody „Theodora Heussa”, przyznawanej w imieniu pierwszego prezydenta Republiki Federalnej Niemiec za „wzorowe zaangażowanie demokratyczne”. Jest profesorem honorowym Uniwersytetu w Heidelbergu.

 

 

Tim OatesTim Oates

Dyrektor Grupy ds. Badań i Rozwoju oceniania w Cambridge Assessment, skupiającej się na krajowych i międzynarodowych badaniach dotyczących oceniania i pomiaru, w tym na analizie porównawczej polityki programowej i wydajności systemu. W 2010 roku opublikował książkę „Could do Better”, w której określono zasady przeglądu krajowego programu nauczania w Anglii. Był przewodniczącym Panelu Ekspertów ds. Przeglądu Krajowego Programu Nauczania w Anglii w latach 2010-14. Dzięki tej publikacji na całym świecie przeprowadzono późniejsze badania nad jakością i funkcją podręczników i innych zasobów oraz omówiono je na dwóch międzynarodowych szczytach na temat zasobów edukacyjnych. Przewodniczył różnym grupom programowym w Departamencie Edukacji w Anglii. Publikował wiele tekstów na temat zagadnień związanych z ocenianiem i programem nauczania oraz regularnie udziela informacji i porad rządom Wielkiej Brytanii i innych krajów. Współpracował z OECD w kwestiach związanych z programami nauczania, zapewniał wsparcie w zakresie reformy programów nauczania w wielu krajach, w tym w Nowej Zelandii, Kazachstanie, Szwecji, Kenii i Kuwejcie. Jest członkiem Churchill College w Cambridge, a w 2015 roku otrzymał nagrodę CBE za zasługi dla edukacji.

 

 

JoaoCostaJoão Costa

Dyrektor Europejskiej Agencji na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej (od stycznia 2025 r.), Minister Edukacji Portugalii (2022-2024), Wiceminister Edukacji (2019-2022), Sekretarz Stanu ds. Edukacji (2015-2019). Przewodniczący wielu grup: Grupy Doradczej Światowego Forum OECD „Przyszłość edukacji i umiejętności 2030”, Komitetu ds. Polityki Edukacyjnej OECD, Rady Zarządzającej „Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS”, Członek Komitetu Sterującego UNESCO ds. SDG4 ( 2022-2024). João Costa jest profesorem zwyczajnym lingwistyki na Universidade Nova de Lisboa i posiada tytuł doktora lingwistyki (Uniwersytet w Lejdzie, 1998). Były dziekan Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, przewodniczący Rady Naukowej ds. Nauk Społecznych i Humanistycznych przy Portugalskiej Radzie ds. Badań Naukowych (FCT) i prezes Portugalskiego Towarzystwa Lingwistycznego. Był członkiem Rady Naukowej Narodowego Planu Czytania, Komisji Krajowej Międzynarodowego Instytutu Języka Portugalskiego oraz Rady Doradczej Instytutu Camões. Profesor wizytujący na uniwersytetach w Brazylii, Makau, Hiszpanii, Holandii, Włoszech i USA. Swoją działalność badawczą poświęca dziedzinom składni teoretycznej, nabywania i rozwoju języka oraz językoznawstwa edukacyjnego.

.

 

brianBrian MacGiollaphádraig

Zastępca głównego inspektora w Departamencie Edukacji Irlandii. Odpowiada za ocenę i doradztwo w zakresie polityki w zakresie włączenia, dostępu i uczestnictwa w edukacji. Kierował rozwojem podejść ewaluacyjnych w wielu obszarach, w tym w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, włączenia społecznego i ochrony dzieci. Współpracował także z Krajową Radą ds. Edukacji Specjalnej nad opracowaniem zmienionego podejścia do przydzielania zasobów szkołom w celu wspierania praktyk włączających. Jest członkiem Wyższej Grupy Kierowniczej Inspektoratu. Przed powołaniem na stanowisko zastępcy głównego inspektora, pracował w Biurze Głównego Inspektora oraz w Dziale Wsparcia Ewaluacji i Badań Inspektoratu. Pełniąc te role, był zaangażowany w opracowywanie systemu zapewniania jakości pracy Inspektoratu oraz ogólnych krajowych ram samoewaluacji szkół i ewaluacji zewnętrznej. Przed dołączeniem do Inspektoratu Brian był nauczycielem w szkole podstawowej, dyrektorem szkoły, wykładowcą, a także praktykował jako psycholog edukacyjny. Publikował na takie tematy, jak włączenie społeczne, promowanie zaangażowania rodziców i przywództwo strategiczne.

 

 

Maciej JakubowskiMaciej Jakubowski

Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i były Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie jest także profesorem. Maciej studiował na Uniwersytecie w Pittsburghu w Stanach Zjednoczonych i Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium oraz prowadził badania w Centrum Studiów Zaawansowanych im. Roberta Schumana w Europejskim Instytucie Uniwersyteckim we Florencji. W latach 2005-2008 pracował w zespole badawczym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, koncentrując się na edukacyjnej wartości dodanej. W tym okresie współpracował także z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE). Od 2008 do 2012 roku analityk w zespole PISA w OECD w Paryżu. Jako Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej (2012-2014) Maciej odpowiadał za rozwój strategiczny i finansowanie edukacji. W 2014 roku założył Fundację Evidence Institute, której celem jest promowanie zastosowania badań w praktyce edukacyjnej i kształtowaniu polityki. Jest głęboko zaangażowany w badania edukacyjne i z równą pasją przekazuje nauczycielom, uczniom i rodzicom metody nauczania oparte na dowodach naukowych za pośrednictwem różnych publikacji. Doradzał rządom i organizacjom międzynarodowym, w tym Bankowi Światowemu, OECD, UNESCO, UNDP i Komisji Europejskiej.

 

Jennifer Valcke poprJennifer Valcke

Projektantka programów nauczania i badaczka w Karolinska Institutet w Szwecji. Członkini zarządu Stowarzyszenia ICLHE (Integrating Content and Language in Higher Education). Jennifer odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu innowacyjnych metod pedagogicznych i opracowywaniu programów nauczania w szkolnictwie wyższym. Mając bogate doświadczenie w edukacji wielojęzycznej i wielokulturowej, Jennifer zapewnia nieocenione wsparcie nauczycielom i przełożonym w Karolinska Institutet, wyposażając ich w strategie umożliwiające poruszanie się w zawiłościach wielojęzycznych i wielokulturowych środowisk edukacyjnych. Jej wiedza obejmuje kilka kluczowych obszarów innowacyjnych pedagogiki, w tym internacjonalizację programu nauczania (IoC), edukację na rzecz globalnego obywatelstwa (GCE) i edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD). Jej wkład obejmuje wspieranie zapewniania jakości w edukacji anglojęzycznej (EME) i doradzanie liderom edukacyjnym w zakresie włączania perspektywy międzynarodowej do treści i realizacji programu nauczania. Jej ostatnie badania i publikacje na temat pedagogiki transformacyjnej i dekolonizacji programu nauczania Global Health podkreślają jej zaangażowanie w postępowe praktyki edukacyjne. Dzięki biegłości w wielu językach i zróżnicowanemu doświadczeniu międzynarodowemu Jennifer wnosi do swojej pracy prawdziwie globalną perspektywę. Jej ciągłe badania i praktyczne zastosowania w dalszym ciągu kształtują krajobraz szkolnictwa wyższego, szczególnie w zakresie przygotowania pracowników służby zdrowia do pracy w zglobalizowanym świecie.

 

TimSurmaTim Surma 

Kierownik Centrum Kształcenia i Uczenia się na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Thomasa More’a w Belgii. Centrum promuje krajobraz edukacyjny oparty w większym stopniu na dowodach, który koncentruje się na efektywności nauczycieli w celu poprawy uczenia się uczniów. Prowadzi badania nad skutecznym nauczaniem, programami nauczania i zarządzaniem klasą, a także dostarcza i rozpowszechnia najlepsze dowody naukowe w przystępny sposób dla decydentów, nauczycieli, osób kształcących nauczycieli, badaczy i ogółu społeczeństwa. Jej członkowie publikują co roku w licznych czasopismach akademickich i praktycznych i każdego roku docierają do ponad 200 szkół oraz 13 000 nauczycieli flamandzkich i holenderskich poprzez konferencje, warsztaty i inne inicjatywy doskonalenia zawodowego. Tim zasiadał w licznych radach i komisjach doradczych, w tym we Flamandzkiej Komisji na rzecz Lepszej Edukacji i wielokrotnie był gościem komisji ds. edukacji flamandzkiego parlamentu.

 

 

 

Peter FagerströmPeter Fagerström 

Ekspert w zakresie innowacji i transformacji edukacji, jej zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji (w tym AI i Web3). Peter jest założycielem i doradcą organizacji pozarządowych, startupów, ośrodków innowacji i firm takich jak Educraftor, Teach Millions, Nordic Edtech Forum N8 i Edtech Finland. Kieruje Akceleratorem Edukacji Cyfrowej w Europejskim Centrum Edukacji Cyfrowej Komisji Europejskiej i jest członkiem Koalicji na rzecz Edukacji Globalnej UNESCO. Peter jest współautorem wizji cyfrowej infrastruktury publicznej dla edukacji i ram ewolucyjnych dla ekosystemów nauczania cyfrowego dla ONZ. Była dyrektor wykonawcza szkoły z doświadczeniem jako programista regionalny, menedżer systemów i trener w zakresie uczenia się zespołowego, uczenia się mieszanego i innowacji opartych na ICT. Peter specjalizuje się we wdrażaniu strategicznych i systematycznych zmian na dużą skalę poprzez procesy innowacji i uczenia się w ekosystemach lokalnych, regionalnych i krajowych. Rozwija działania związane z myśleniem projektowym, takie jak programy szkoleniowe, sprinty projektowe, Edujam i Eduhacks dla agencji krajowych, szkół i miast. Peter współpracuje z ministerstwami edukacji, aby stymulować innowacje oraz współpracuje z korporacjami i start-upami, aby wspierać przedsiębiorczość i współpracę w ekosystemach edukacyjnych i start-upowych.

 

 

Agnieszka SzymczakAgnieszka Szymczak

Senior Expert in Research and Analysis within the team responsible for developing the Graduate Profile at the Educational Research Institute (IBE) and Manager of the Qualifications System Team therein. She is currently overseeing the collaboration between IBE and the Minister of National Education in the development of principles for the curriculum reform in education. A sociologist with 10 years of experience in the implementation and enhancement of the Integrated Qualifications System in Poland. A specialist in lifelong learning, competency and qualifications frameworks, and education system reforms in OECD countries.

 

 

 

  

Tomasz GajderowiczTomasz Gajderowicz

Zastępca dyrektora ds. badań w Instytucie Badań Edukacyjnych, związany z Wydziałem Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego znaczące osiągnięcia badawcze zostały uhonorowane szeregiem prestiżowych wyróżnień i nagród, m.in. Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców, Stypendium Dekabana-Liddla, Stypendium „Lekarze dla Mazowsza II” oraz Stypendium START Fundacji Nauki Polskiej. Wielokrotnie nagradzany za wybitną praktykę dydaktyczną od Rektora Uniwersytetu Warszawskiego. Z pasją promując metody nauczania oparte na badaniach, Tomasz stworzył możliwości uczenia się dla nauczycieli krajowych i międzynarodowych. Jako dyrektor ds. badań w Fundacji Evidence Institute Tomasz analizował dane z badań międzynarodowych (PISA, TIMSS, PIRLS) oraz doradzał rządom i instytucjom międzynarodowym, w tym m.in. Bank Światowy, UNESCO, ETEC i Komisja Europejska w sprawie polityki edukacyjnej. Tomasz specjalizuje się w zastosowaniu nowoczesnych metod mikroekonometrycznych do analizy motywacji i wyborów w edukacji i pracy, a publikacje skupiają się na innowacyjnych podejściach do kapitału ludzkiego, szczególnie w gospodarce zielonej i cyfrowej oraz powiązaniu edukacji z rynkiem pracy.