"Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać" ogólnopolska inicjatywa, która stawia relacje, zaufanie i współpracę w centrum szkolnych zmian. Projekt łączy wszystkie 16 województw, tworząc sieć osób i instytucji działających na rzecz lepszej edukacji. Razem budujemy kulturę wsparcia – od kontroli do partnerskiej współpracy, od działań w pojedynkę do wspólnoty praktyki, od niepewności do realnego wpływu. To zaproszenie do mądrej, wspólnej zmiany w polskich szkołach.
Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy i jest on finansowany z dotacji celowej Ministra Edukacji Narodowej (MEN/2025/DK/1450).
Cele projektu
"Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać" to ogólnopolskie przedsięwzięcie, które w centrum zmian stawia relacje, zaufanie i współpracę. Projekt obejmie wszystkie 16 województw, łącząc kuratoria oświaty, szkoły, nauczycielki i nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów, rodziców oraz uczennice i uczniów we wspólnym działaniu na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji.
Projekt odpowiada na potrzebę partnerstwa między instytucjami oświatowymi, w którym kuratoria oświaty stają się partnerami rozwoju szkół, a nie jedynie instytucjami nadzoru. Celem projektu jest budowanie kultury współpracy i wzajemnego wsparcia – przejście od „wdrażania dla szkół” do „wdrażania razem ze szkołami”.
Opis badania
Projekt tworzy sieć ludzi i instytucji, którzy wspólnie uczą się, jak skutecznie wprowadzać zmiany w polskiej edukacji.
W jego ramach powstaną m.in.:
- sieć około 200 ambasadorek i ambasadorów reformy – dyrektorek i dyrektorów szkół testujących w praktyce rozwiązania reformy,
- program rozwoju kuratoriów oświaty, wspierający wizytatorki i wizytatorów w roli partnerów szkół,
- 16 modeli współpracy kuratorium – szkoła, pokazujących, jak wdrażać zmiany w duchu dialogu i zaufania,
- Repozytorium Wiedzy i Narzędzi dla Reformy Edukacji – otwarty zasób materiałów, scenariuszy i filmów dostępnych online,
- kampania „Zawód nauczyciel. Zawód znaczący”, promująca prestiż i znaczenie zawodu nauczycielki i nauczyciela,
- ogólnopolskie badanie rodziców dotyczące postrzegania zmian w szkołach,
- szkolenia dla nauczycielek, nauczycieli i dyrektorek/dyrektorów, rozwijające kompetencje dydaktyczne i liderskie.
Projekt buduje nowy model współpracy w edukacji:
- od kontroli do wsparcia,
- od indywidualnych działań do wspólnoty praktyki,
- od niepewności do poczucia sensu i sprawstwa.
Celem jest trwała zmiana kultury edukacyjnej – opartej na dialogu, współodpowiedzialności i szacunku dla doświadczenia osób pracujących w szkołach.
Rezultaty projektu
W efekcie projektu powstaną:
- ogólnopolska sieć ambasadorek i ambasadorów reformy,
- zestaw narzędzi i modeli współpracy kuratoriów i szkół,
- Repozytorium Wiedzy dostępne publicznie,
- pakiet materiałów kampanijnych gotowych do emisji w 2026 roku,
- raport z badania rodziców oraz pakiet szkoleń dla kadry oświatowej.
