Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) realizuje badanie pilotażowe "Innowacje technologiczne w szkole", którego celem jest ocena procesu wdrażania rozwiązań cyfrowych w polskiej szkole podstawowej.
Projekt, prowadzony we współpracy z Google for Education Poland, koncentruje się na analizie korzyści, barier i doświadczeń związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, w tym Chromebooków i aplikacji Google, oraz na efektywności towarzyszącego im programu szkoleniowego dla nauczycieli.
W projekcie uczestniczą nauczyciele i uczniowie klas szóstych z dwóch mazowieckich szkół, które charakteryzują się zróżnicowanym poziomem doświadczenia w korzystaniu z technologii podczas lekcji.
Rezultaty projektu
Badanie IBE-PIB stanowi kluczowy wkład w zrozumienie, jak przełamywać bariery infrastrukturalne i ludzkie w celu pełnego wykorzystania potencjału technologii, zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
Głównym rezultatem badania będzie analiza procesu wdrożenia innowacji technologicznych, która dostarczy praktycznej wiedzy na temat doświadczeń, potrzeb,wyzwań i barier, jak również czynników ułatwiających korzystanie z technologii w środowisku szkolnym.
Zadaniem badania jest sprawdzenie, w jakich obszarach technologia może realnie wspierać proces dydaktyczny i organizacyjny, przyczyniając się do poprawy jakości nauczania oraz funkcjonowania szkoły.
Kluczowe analizy będą dotyczyć następujących siedmiu obszarów :
- Satysfakcji - ogólna ocena zadowolenia z korzystania z technologii wśród nauczycieli i uczniów.
- Efektywności i organizacji pracy - oszczędność czasu nauczycieli i redukcja problemów technicznych na lekcji.
- Sprawowania kontroli nad klasą - wgląd w pracę uczniów.
- Pogłębiania nauczania/uczenia się - wspieranie bardziej samodzielnej i aktywnej pracy uczniów.
- Różnicowania- dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Komunikacji - przekazywanie uczniom informacji i udzielanie informacji zwrotnej.
- Zaangażowania uczniów - poziom aktywnego uczestnictwa uczniów w zajęciach.
Analiza zebranych danych wraz z wynikającymi na ich podstawie rekomendacjami posłużą jako punkt wyjścia do dalszego rozwijania,modyfikowania i wdrażania podobnych inicjatyw na skalę ogólnopolską.
Harmonogram projektu
Badanie łączy podejścia ilościowe i jakościowe w celu uzyskania kompleksowej oceny procesu wdrażania innowacyjnych technologii w pracy dydaktycznej.
Grupy docelowe rezultatów projektu
Uzyskana wiedza i rekomendacje będą użyteczne dla następujących grup:
- władze oświatowe - dostarczenie wiedzy na temat procesów implementacji technologii, niezbędne do planowania kolejnych edycji podobnych inicjatyw oraz opracowywania strategii cyfryzacji placówek oświatowych.
- nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych -> wskazanie skutecznych metod wykorzystania narzędzi cyfrowych (Chromebooki, aplikacje Google) do poprawy efektywności nauczania, komunikacji i zarządzania klasą.
- twórcy technologii edukacyjnych (Google for Education i inni partnerzy technologiczni) - określenie złożonych potrzeb pedagogicznych oraz barier infrastrukturalnych i ludzkich, co pozwoli na dalsze doskonalenie i rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji.
- badacze edukacji - wniesienie wkładu w literaturę międzynarodową poprzez dostarczenie danych na temat implementacji nowoczesnych technologii w polskim ekosystemie szkolnym.
Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych w składzie: Jolanta Pisarek (kierowniczka badania), dr Sabina Kołodziej, dr Agnieszka Dwojak-Matras, dr Katarzyna Piotrowska.