flaga RPTekst łatwy do czytania

Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) realizuje badanie pilotażowe "Innowacje technologiczne w szkole", którego celem jest ocena procesu wdrażania rozwiązań cyfrowych w polskiej szkole podstawowej. 

Projekt, prowadzony we współpracy z Google for Education Poland, koncentruje się na analizie korzyści, barier i doświadczeń związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, w tym Chromebooków i aplikacji Google, oraz na efektywności towarzyszącego im programu szkoleniowego dla nauczycieli.

W projekcie uczestniczą nauczyciele i uczniowie klas szóstych z dwóch mazowieckich szkół, które charakteryzują się zróżnicowanym poziomem doświadczenia w korzystaniu z technologii podczas lekcji. 

Rezultaty projektu 

Badanie IBE-PIB stanowi kluczowy wkład w zrozumienie, jak przełamywać bariery infrastrukturalne i ludzkie w celu pełnego wykorzystania potencjału technologii, zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.

Głównym rezultatem badania będzie analiza procesu wdrożenia innowacji technologicznych, która dostarczy praktycznej wiedzy na temat doświadczeń, potrzeb,wyzwań i barier, jak również czynników ułatwiających korzystanie z technologii w środowisku szkolnym. 

Zadaniem badania jest sprawdzenie, w jakich obszarach technologia może realnie wspierać proces dydaktyczny i organizacyjny, przyczyniając się do poprawy jakości nauczania oraz funkcjonowania szkoły.

Kluczowe analizy będą dotyczyć następujących siedmiu obszarów :

  1. Satysfakcji - ogólna ocena zadowolenia z korzystania z technologii  wśród nauczycieli i uczniów.
  2. Efektywności i organizacji pracy - oszczędność czasu nauczycieli i redukcja problemów technicznych na lekcji.
  3. Sprawowania kontroli nad klasą - wgląd w pracę uczniów.
  4. Pogłębiania nauczania/uczenia się - wspieranie bardziej samodzielnej i aktywnej pracy uczniów.
  5. Różnicowania- dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.
  6. Komunikacji - przekazywanie uczniom informacji i udzielanie informacji zwrotnej.
  7. Zaangażowania uczniów - poziom aktywnego uczestnictwa uczniów w zajęciach.

Analiza zebranych danych wraz z wynikającymi na ich podstawie rekomendacjami posłużą jako punkt wyjścia do  dalszego rozwijania,modyfikowania i wdrażania podobnych inicjatyw na skalę ogólnopolską.

Harmonogram projektu

Badanie łączy podejścia ilościowe i jakościowe w celu uzyskania kompleksowej oceny procesu wdrażania innowacyjnych technologii w  pracy dydaktycznej.

Grupy docelowe rezultatów projektu

Uzyskana wiedza i rekomendacje będą użyteczne dla następujących grup:

  • władze oświatowe - dostarczenie wiedzy na temat procesów implementacji technologii, niezbędne do planowania kolejnych edycji podobnych inicjatyw oraz opracowywania strategii cyfryzacji placówek oświatowych.
  • nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych -> wskazanie skutecznych metod wykorzystania narzędzi cyfrowych (Chromebooki, aplikacje Google) do poprawy efektywności nauczania, komunikacji i zarządzania klasą.
  • twórcy technologii edukacyjnych (Google for Education i inni partnerzy technologiczni) - określenie złożonych potrzeb pedagogicznych oraz barier infrastrukturalnych i ludzkich, co pozwoli na dalsze doskonalenie i rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji.
  • badacze edukacji - wniesienie wkładu w literaturę międzynarodową poprzez dostarczenie danych na temat implementacji nowoczesnych technologii w polskim ekosystemie szkolnym.

Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych w składzie: Jolanta Pisarek (kierowniczka badania), dr Sabina Kołodziej, dr Agnieszka Dwojak-Matras, dr Katarzyna Piotrowska.

Innowacje

technologiczne w szkole

FERS RP UE RGB 1

Partnerzy:

logo Google for Education

logo Dalberg