Badanie pilotażowe "Innowacje technologiczne w szkole" sprawdza, jak szkoły radzą sobie z wprowadzaniem nowoczesnych technologii, takich jak Chromebooki i aplikacje cyfrowe. Badanie pokazuje korzyści, trudności i realne potrzeby uczniów oraz nauczycieli. Jego celem jest zrozumienie, kiedy technologia naprawdę ułatwia naukę, poprawia organizację pracy i zwiększa zaangażowanie na lekcjach.
Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy.
Cele projektu
Celem projektu jest ocena procesu wdrażania rozwiązań cyfrowych w polskiej szkole podstawowej.
Opis badania
Badanie ma charakter pilotażowy. Koncentruje się na analizie korzyści, barier i doświadczeń związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, w tym Chromebooków i aplikacji Google, oraz na efektywności towarzyszącego im programu szkoleniowego dla nauczycieli. Łączy w sobie podejścia ilościowe i jakościowe w celu uzyskania kompleksowej oceny procesu wdrażania innowacyjnych technologii w pracy dydaktycznej.
W badaniu będą uczestniczyć nauczyciele i uczniowie klas szóstych z dwóch mazowieckich szkół, które charakteryzują się zróżnicowanym poziomem doświadczenia w korzystaniu z technologii podczas lekcji.
Rezultaty projektu
Badanie IBE PIB stanowi kluczowy wkład w zrozumienie, jak przełamywać bariery infrastrukturalne i ludzkie w celu pełnego wykorzystania potencjału technologii, zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
Głównym rezultatem badania będzie analiza procesu wdrożenia innowacji technologicznych, która dostarczy praktycznej wiedzy na temat doświadczeń, potrzeb, wyzwań i barier, jak również czynników ułatwiających korzystanie z technologii w środowisku szkolnym.
Zadaniem badania jest sprawdzenie, w jakich obszarach technologia może realnie wspierać proces dydaktyczny i organizacyjny, przyczyniając się do poprawy jakości nauczania oraz funkcjonowania szkoły.
Kluczowe analizy będą dotyczyć następujących siedmiu obszarów :
- Satysfakcji - ogólna ocena zadowolenia z korzystania z technologii wśród nauczycieli i uczniów.
- Efektywności i organizacji pracy - oszczędność czasu nauczycieli i redukcja problemów technicznych na lekcji.
- Sprawowania kontroli nad klasą - wgląd w pracę uczniów.
- Pogłębiania nauczania/uczenia się - wspieranie bardziej samodzielnej i aktywnej pracy uczniów.
- Różnicowania - dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Komunikacji - przekazywanie uczniom informacji i udzielanie informacji zwrotnej.
- Zaangażowania uczniów - poziom aktywnego uczestnictwa uczniów w zajęciach.
Analiza zebranych danych wraz z wynikającymi na ich podstawie rekomendacjami posłużą jako punkt wyjścia do dalszego rozwijania, modyfikowania i wdrażania podobnych inicjatyw na skalę ogólnopolską.
Grupy docelowe
Uzyskane w projekcie wiedza i rekomendacje będą użyteczne dla następujących grup:
- władze oświatowe otrzymają wiedzę na temat procesów implementacji technologii, niezbędną do planowania kolejnych edycji podobnych inicjatyw oraz opracowywania strategii cyfryzacji placówek oświatowych,
- nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych zyskają informacje wskazujące na skuteczne metody wykorzystania narzędzi cyfrowych (Chromebooków, aplikacji Google) do poprawy efektywności nauczania, komunikacji i zarządzania klasą,
- twórcy technologii edukacyjnych (Google for Education i inni partnerzy technologiczni) poznają złożone potrzeby pedagogiczne oraz bariery infrastrukturalne i ludzkie, co pozwoli na dalsze doskonalenie i rozwój technologii, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji,
- badacze edukacji wniosą wkład w literaturę międzynarodową poprzez dostarczenie danych na temat implementacji nowoczesnych technologii w polskim ekosystemie szkolnym.
Harmonogram projektu

Zespół
Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych w składzie: Jolanta Pisarek, dr Sabina Kołodziej, dr Agnieszka Dwojak-Matras, dr Katarzyna Piotrowska.
Kierownik badania: Jolanta Pisarek

