flaga RPTekst łatwy do czytania

Kariera bez barier

Celem publikacji jest zgłębienie tematu tranzycji osób z niepełnosprawnością na rynek pracy oraz zidentyfikowanie praktycznych kroków, strategii i postaw, które mogą wspomóc ten proces. Istotą opracowania zaś jest skupienie uwagi na potrzebach jednostek z niepełnosprawnością w kontekście zatrudnienia, analiza wyzwań, z jakimi się one zmagają, oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań mających na celu stworzenie bardziej dostępnej i inkluzywnej przestrzeni zawodowej opartej na prawidłowym wsparciu. Publikacja jest adresowana do różnorodnych grup społecznych, obejmujących pracodawców, kadry zarządzające, pracowników socjalnych, edukatorów oraz same osoby z niepełnosprawnością. Treści w niej zawarte mogą być źródłem inspiracji i praktycznych wskazówek dla tych, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w procesie integracji zawodowej, edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami. W sytuacji rozwoju społeczeństwa opartego na zasadach równości i szacunku dla różnorodności ta publikacja stawia sobie za cel zwrócenie uwagi na konkretne działania, które mogą przyczynić się do tworzenia bardziej sprawiedliwego i otwartego rynku pracy dla wszystkich.

  • Projekt: Kariera bez barier
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Medycyna i zdrowie

Ludzki mózg jest wytworem społeczeństwa, kultury i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Skierowana do nauczycieli publikacja jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy. Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności,
pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę, zainspirowania się słowami Gabora Mate'a, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten proces bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością.

  • Projekt: Kariera bez barier
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

W poradniku zawarto nie tylko niezbędną wiedzę, lecz także praktyczne ćwiczenia pozwalające na pracę z dzieckiem z neuroodmiennością, której celem jest realizacja pierwszego z czterech etapów tranzycji na rynek pracy – przygotowania opierającego się na modelu kompetencji i umiejętności, który został wypracowany w projekcie „Kariera bez barier”. Rola rodziców wydaje się na tym etapie absolutnie kluczowa, gdyż to w środowisku rodzinnym kształtują się podstawy obrazu siebie, rozumienia świata, budowania relacji i przedsiębiorczości – czterech grup kompetencji zidentyfikowanych w projekcie. Fundamentalne dla jakości środowiska, w którym formują się kompetencje, są relacje pomiędzy rodzicami a dzieckiem i wokół tego właśnie aspektu został opracowany poradnik – zarówno w warstwie treściowej, jak i ćwiczeniowej.

  • Projekt: Kariera bez barier
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika