
- Numer DOI: 10.24131/a20250806
Przyjmowanie perspektywy – polscy piętnastolatkowie w badaniu PISA
Alicja Weremiuk
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Opracowanie stanowi kolejną analizę tematyczną z serii „Zajrzyj do danych”, poświęconą zagadnieniu przyjmowania perspektywy. Autorka, na podstawie wyników badania PISA oraz przeglądu literatury, prezentuje znaczenie umiejętności przyjmowania perspektywy w kontekście budowania relacji w szkole, rozwiązywania problemów i osiągania konsensusu. W opracowaniu zwrócono uwagę na różnice w samoocenie postaw, umiejętności i zachowań związanych z przyjmowaniem perspektywy w zależności od płci i statusu społeczno-ekonomicznego uczniów oraz wskazano rolę szkoły w ich rozwijaniu.
Zajrzyj do danych to seria krótkich, tematycznych analiz poświęconych zagadnieniom istotnym z punktu widzenia polskiej edukacji, opracowywanych na podstawie wyników międzynarodowych badań edukacyjnych.