flaga RPTekst łatwy do czytania

Badanie efektów narzędzia AI zeszyt.online

"Badanie efektów narzędzia AI zeszyt.online" sprawdza, czy narzędzie oparte na sztucznej inteligencji pomaga uczniom lepiej uczyć się matematyki. Dzieci rozwiązują zadania w systemie, który analizuje ich odpowiedzi i dobiera kolejne ćwiczenia do potrzeb każdego ucznia. Badanie porównuje efekty takiej pracy z tradycyjnym nauczaniem. Jego wyniki pokażą, jak AI może wspierać rozwój umiejętności, pewność siebie i pozytywne nastawienie do matematyki.

Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Zespołem zeszyt.online oraz Wydziałem Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Cele projektu

 

Celem projektu jest ocena skuteczności wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej. Projekt dąży zarówno do sprawdzenia wpływu narzędzia AI na poziom umiejętności matematycznych uczniów, jak również do określenia, w jaki sposób adaptacyjne uczenie się kształtuje ich stosunek do nauki matematyki – w tym samoocenę, lubienie oraz lęk przed matematyką.

Opis badania

 

Badaniem objęto uczniów z całej Polski będących na przełomie klasy czwartej i piątej – w sumie około 19 tysięcy dzieci z 540 szkół w 113 gminach. Szkoły, które zgłosiły chęć korzystania z narzędzia zeszyt.online, zostały losowo przydzielone do dwóch grup: jedna korzysta z systemu, a druga uczy się w tradycyjny sposób. Taki schemat organizacji, znany jako randomizowane badanie kontrolowane (RCT), pozwala rzetelnie porównać efekty obu metod nauczania.

Uczniowie z grupy eksperymentalnej korzystają z platformy zeszyt.online dostępnej przez przeglądarkę internetową. Dzieci podczas lekcji lub w domu rozwiązują zadania matematyczne, a system analizuje odpowiedzi danego ucznia, indywidualnie diagnozuje przyczyny ewentualnych błędów i w czasie rzeczywistym proponuje kolejne ćwiczenia ściśle powiązane ze stwierdzonymi trudnościami. Jeżeli uczeń dobrze radzi sobie z podstawowymi zadaniami, to otrzymuje zadania wymagające wyższego poziomu umiejętności matematycznych. Dzięki temu nauka staje się lepiej dopasowana do możliwości i potrzeb dziecka. Nauczyciel pełni w tym procesie rolę przewodnika – dobiera tematy, udostępnia uczniom odpowiednie moduły zadań, określa intensywność pracy i monitoruje postępy dzieci.

Rezultaty projektu

 

To pierwsze w Polsce badanie na tak dużą skalę, które pozwoli ocenić, jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą wspierać uczniów i nauczycieli w procesie nauki matematyki. Wyniki badania dostarczą wiedzy o tym, jak projektować i wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w edukacji.

Kluczowe analizy będą dotyczyć następujących obszarów:

  • poziomu umiejętności matematycznych uczniów,
  • stosunku uczniów wobec nauki matematyki (lubienia matematyki, samooceny kompetencji matematycznych, lęku przed matematyką),
  • doświadczeń uczniów związanych z korzystaniem z narzędzia AI zeszyt.online.

W wyniku realizacji projektu powstanie raport z rezultatami badania. Będzie on zawierał rekomendacje dotyczące skutecznego wykorzystania narzędzi AI w uczeniu się i nauczaniu matematyki.

Grupy docelowe

 

Uzyskane wyniki i rekomendacje będą użyteczne dla następujących grup:

  • uczniowie zyskają możliwość nauki matematyki w sposób spersonalizowany, wspierający rozwój kompetencji i pozytywny stosunek do przedmiotu;
  • nauczyciele matematyki i dyrektorzy szkół otrzymają praktyczne wskazówki, jak efektywnie wykorzystywać narzędzia AI w pracy dydaktycznej i indywidualizacji nauczania; będą mogli używać systemu, który wesprze ich zarówno w diagnozowaniu trudności konkretnego ucznia, jak i w pracy z uczniem zdolnym;
  • twórcy narzędzi edukacyjnych opartych na AI poznają potrzeby i bariery związane z wykorzystaniem nowych technologii w szkołach, co umożliwi dalsze doskonalenie rozwiązań cyfrowych;
  • badacze edukacji uzyskają dane empiryczne dotyczące skuteczności adaptacyjnego nauczania i wpływu AI na proces uczenia się;
  • władze oświatowe otrzymają rekomendacje pomocne w kształtowaniu polityki edukacyjnej i planowaniu wdrażania rozwiązań cyfrowych w szkołach.

Harmonogram projektu

 

Badanie obejmuje trzy etapy pomiarowe:

  • pre-test – luty–kwiecień 2025,
  • pomiar połówkowy (immediate post-test) – maj–czerwiec 2025,
  • post-test – październik–listopad 2025.

Wyniki poznamy w pierwszym kwartale 2026 r.

Zespół

Projekt realizuje Zespół Badań Ilościowych i Eksperymentalnych IBE PIB we współpracy z Zespołem zeszyt.online oraz Wydziałem Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

Kierownik badania: dr Kinga Karteczka-Świętek

Badanie

efektów narzędzia AI zeszyt.online

FERS RP UE RGB 1