Pilotaż projektu TRANSVAL-EU w Polsce

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zaprosili 23 doradców pracujących głównie z młodzieżą (od 14 roku życia) do udziału w pilotażu w ramach projektu Transval-EU w Polsce. Doradcy z różnych placówek oświatowych (m.in. szkół, uczelni, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale także działających komercyjnie w sektorze prywatnym) mieli do 3 marca 2023 roku zidentyfikować i udokumentować do 3 kompetencji transwersalnych (przekrojowych) co najmniej jednej osoby. 

Proces został poprzedzony i zakończony ankietą mierzącą przyrost umiejętności doradców w zakresie walidacji tych kompetencji.

Kolejnym krokiem w pilotażu było przeprowadzenie wywiadów badawczych z 6 wybranymi doradcami, aby uzyskać dodatkowe informacje na temat m.in.: 

  • szkolenia poprzedzającego pilotaż,
  • narzędzi i materiałów ułatwiających walidację kompetencji przekrojowych, opracowanych w ramach Projektu,
  • ogólnych doświadczeń w identyfikowaniu i dokumentowaniu tych kompetencji.

Tym, co wyróżnia pilotaż w Polsce (łącznie przeprowadzono go w 5 krajach europejskich), jest jego główny beneficjent – młodzież ze szkół ponadpodstawowych i wyższych (choć uczestniczyły w nim także osoby po 50 roku życia) – oraz to, że obejmował pierwsze dwa etapy walidacji: identyfikowanie i i dokumentowanie kompetencji przekrojowych; doradcy pracowali przy użyciu opracowanej w Polsce Metody Bilansu Kompetencji.

TR

Na zakończenie pilotażu polski zespół przygotuje scenariusz lekcji na temat kompetencji przekrojowych i ich walidacji dla szkół. 

Wstępne wyniki pokazują m.in., że: 

  • pilotaż zwiększył ogólną świadomość kompetencji przekrojowych zarówno wśród doradców, jak i ich klientów; 
  • osoby, których kompetencje zostały zidentyfikowane i udokumentowane, były bardzo zainteresowane procesem; jedna z doradczyń stwierdziła, że dzięki bilansowi kompetencji jej uczeń uświadomił sobie, że może wykorzystywać tę samą umiejętność w różnych dziedzinach życia; 
  • uczestnicy bardzo wysoko ocenili opracowane w ramach projektu metody i narzędzia, w szczególności Ramę Kompetencji Transwersalnych, oraz powstałą w Polsce w 2015 r. Metodę Bilansu Kompetencji;
  • doradcy biorący udział w pilotażu chętnie podejmą więcej działań w tym zakresie; jedna z nich stwierdziła, że chętnie zorganizuje warsztat nt. kompetencji przekrojowych dla nauczycieli, podczas gdy inna już prowadzi rozmowy ze swoją uczelnią o włączeniu walidacji kompetencji przekrojowych w zakres usług biura karier, które oferuje doradztwo dla studentów.

Pełne wnioski z pilotażu zostaną zawarte w raporcie opracowywanym przez wszystkich partnerów projektu.

Autorka: Roksana Pierwieniecka